Posted: Thu 26 Jan 2006, 15:51 Post subject: Polarisatiefilter
Ik heb van diverse mensen het advies gekregen eens een polarisatiefilter te gebruiken. Ik heb op google gekeken en zag daar op de diverse sites die deze filter aanbieden/ behandelen dat deze uitsluitend op een spiegelreflexcamera effectief is. Mijn vraag is simpel : is dat zo ??? Gaarne advies in deze. Zelf heb ik een Konika Minolta Dimage S414, een simpele camera, geen spiegelrefelx dus heeft het enige zin een dergelijk filter aan te schaffen, afgezien van de prijs!
Een polarisatie filter werkt in pricipe op alle kamera's. Er zijn twee voorwaarden waaraan je kamera moet voldoen om er een beetje handig mee te kunnen werken:
1 Je moet het beeld dat door de hoofdlens valt kunnen beoordelen (kan bij een digitale kamera via het lcd-scherm)
2 Je moet het filter op de lens kunnen schroeven.
Maar ook zonder deze voorwaarden werkt het filter zelf wel. Het is dan alleen wel een onhandig gepruts om het goede resultaat te behalen. _________________ Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Gender: Male Age: 72 Joined: 04 Mar 2006 Posts: 6 Location: Wommels
Posted: Mon 21 Aug 2006, 23:28 Post subject:
Een polariesatie-filter is eigenlijk een verlengstuk van je objektief, je kan dan hele dure objektieven hebben, maar kunnen het pol-filter niet vervangen, daarom een kwalitatief goed filter kost de nodige duiten (B&W) en doet in kwaliteit niet onder van het objektief. De lichthoek is belangrijk, maar vooral niet overdrijven met dit filter. Ook schittering van ramen, geglazuurde dakpannen, om een voorbeeld te noemen haal je er uit. Ik gebruik het al jaren naar volle tevredenheid............Een ketting is zo sterk als z'n zwakste schakel, maar geld niet voor de filters van B & W.
Groet, Henk. _________________ Pentax K 10D, Met div objectieven.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum