Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Sigma 100-400mm f/5.0-6.3 DG OS HSM

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
PixPas (Basic)

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Apr 2025, 22:14    Post subject: Sigma 100-400mm f/5.0-6.3 DG OS HSM
Dag allemaal,

Is er iemand die ervaring heeft met deze lens? Ik ben van plan om deze lens tweedehands aan te schaffen.
Reacties zijn welkom!
Groet, Tineke

Cullmann statief Mundo525m
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Sat 05 Apr 2025, 9:13    Post subject:
Hoi Tineke
Ik heb deze lens nu twee jaar, ongeveer, en hij bevalt me prima. Dat ik koos voor deze lens is mede vanwege de recensies, waarin te lezen was dat de scherpte beter was dan de originele van Canon. Zelf fotografeer ik met Nikon, maar dat gaf me genoeg vertrouwen. Hij maakt inderdaad scherpe foto's, de 400 mm is genoeg voor de meeste vogelfoto's, uitzoomen doe ik vrijwel nooit.
Mijn ervaringen met twee andere sigma zoomlenzen zijn bepaald niet goed, ik heb zelfs een tijd lang gedacht: nooit meer Sigma. De ene lens gaf bepaald geen ragscherpe foto's, en vrij snel begon de stabilisatie te haperen. De andere was goed scherp, maar begon na zo'n tien jaar problemen met de autofocus te krijgen. De sigma-reparateur in Almere raadde me af om hem na te laten kijken.
Maar nu, deze 100-400 lens.
Wanneer je met statief werkt mis je de gondel. Die zit er niet bij en wordt ook niet los geleverd. Via Amazon heb ik wel iets aangeschaft, maar dat werkt beslist niet prettig. Je camera via de body op het statief zou ik bepaald niet doen, omdat de lens toch behoorlijk wat weegt, dat zal denk ik ten koste gaan van de stabiliteit.
Stabilisator is goed, de minimale focus-afstand heel fijn, iets van 1,4 meter uit mijn hoofd. Ook op die 400 mm, en dat gebruik ik best vaak als ik eens onverwacht iets kleins tegen kom. Normaal gebruik ik hem toch voor vogels. Autofocus voor mij goed genoeg, en overrule-baar (gecombineerde M/A stand)
Gezien mijn eerdere ervaringen met sigma houd ik wel rekening met problemen later, maar het lijkt allemaal lekker degelijk.
Op de fullframe vind ik de foto's mooier worden dan op de cropcamera, maar dat kun je denk ik altijd wel verwachten.
Zoals trouwens heel veel zoomlenzen is de scherpte vanaf het ooneindig-punt (het lemniscaat teken op de focusring) niet echt super, ik neem dat zelf voor lief.
Tijdens een wandeling is de lens voor mij wel wat te zwaar, al kan het wel. Met een beter lijf kan het geen problemen opleveren denk ik.
Zou je nog specifieke vragen hebt, barst maar los.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Tineke Strijbosch
PixPas (Basic)

PostPosted: Sat 05 Apr 2025, 12:02    Post subject:
Dag Josephine,

Super bedankt voor je uitgebreide reactie en ervaringen met deze lens. Had zelf ook al wat tests en reviews gelezen, en die zijn idd overwegend goed. Heb zelf ook goede ervaringen met Sigma lenzen, (heb een macro 105mm, 17-70 en 18-200 van Sigma) die ik qua scherpte vaak beter vind als de Canon lenzen.
Nog even een vraag: wat bedoel je met: Autofocus is overrul- baar in de gecombineerde M/A stand? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Nogmaals dank, hier heb ik echt wat aan!

Hartelijke groet,
Tineke

Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Sat 05 Apr 2025, 13:16    Post subject:
Dat betekent dat je de focusring kunt bij-draaien wanneer je toch op autofocusstand zit. Soms moet die namelijk erg zoeken om het focuspunt te vinden, en als je dan de handmatige focusring draait help je hem een handje. Bij sommige lenzen kan dat niet, omdat je daarmee die autofocus kapot kan maken. Op de lens is dat te regelen: of autofocus, of manueel focus of gecombineerd AF/MF. Door middel van een schuifje, waar ik hem altijd op heb staan.
Back to top
Reply with quote

nelappelmelk
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 05 Apr 2025, 14:29    Post subject:
Bedenk wel dat deze lens ruim 1 kilo is. Destijds heb ik mijn apparatuur verkocht omdat alles mij te zwaar werd.

Tineke Strijbosch
PixPas (Basic)

PostPosted: Sat 05 Apr 2025, 15:33    Post subject:
Duidelijk Josephine, bedankt!
Nel klopt, maar deze lens is voor zijn doen nog redelijk licht…. Ik ga het ook uitproberen, kijken hoe het voelt.
Groet, Tineke

Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum