Gender: Male Age: 32 Joined: 04 Aug 2007 Posts: 25 Location: zuid-limburg
Posted: Sun 12 Aug 2007, 9:08 Post subject: Uv-filter en/of zonnekap
Ik heb een vraag over deze 2 dingen. Ik weet van allebei welke functie ze hebben. Is een uv-filter altijd nodig (handig)? En de belangrijkste vraag, kun je deze 2 combineren op één lens?
max. _________________ nog op zoek naar een digitale spiegelreflexcamera... (op dit moment samsung s600 compactcamera)
Gender: Male Age: 69 Joined: 15 Oct 2006 Posts: 543 Location: Apeldoorn
Posted: Sun 12 Aug 2007, 9:59 Post subject:
Of je een UV-filter samen met een zonnekap kunt gebruiken hangt van de lens af, in de meeste gaevallen kan dit zonder problemen.
Voor wat betreft het UV-filter lopen de meningen uiteen. Er zijn fotografen die dit filter standaard op hun lens laten zitten als extra bescherming tegen stoten en krassen, onder het motto van "beter een kapot filter vervangen dan een kapotte lens". Anderen vinden het een nutteloos stukje glas dat alleen maar de beeldkwaliteit nadelig kan beïnvloeden.
Zelf gebruik ik i.i.g. nooit een UV-filter, een zonnekap kan ook bescherming bieden tegen beschadigingen.
Wij hebben een sigma 50-500mm waar we een uv filter van B&W op gebruiken. Bij heel zonnig weer gebruiken we ook de zonnekap. Dit gaat bij deze lens in ieder geval gewoon samen. Het is mij niet opgevallen dat onze foto's kwalitatief minder worden door het filter. Ik zou er wel op letten als je een uv-filter aanschaft dat je een goed uv-filter koopt.
Wij kregen toen de tijd het advies voor een B&W filter en deze bevalt inderdaad prima.
Posted: Sun 12 Aug 2007, 10:29 Post subject:
Oke, maar hoe kan ik aan de lens zien of lezen dat deze er allebei oppassen? I.i.g. dus voor goede kwaliteit gaan. _________________ nog op zoek naar een digitale spiegelreflexcamera... (op dit moment samsung s600 compactcamera)
Je zou kunnen nagaan wie er nog meer de camera gebruikt die jij hebt en vragen of zij ervaring hebben met een uv-filter en zonnekap.
Je zou een kijkje kunnen nemen op www.fredmiranda.com
of www.dpreview.com , misschien vind je daar nog info.
Ook kan je bij een fotozaak vragen wat de mogelijkheden zijn.
Succes met het uitzoeken en ik ben benieuwd of het gaat lukken en wat het gaat worden.
Gender: Male Age: 54 Joined: 18 Nov 2006 Posts: 578 Location: Heteren
Posted: Sun 12 Aug 2007, 17:56 Post subject: filter
UV-filter gebruik ik voor bescherming. Hoya en B&W maken goede filters. Dat zo'n filter een lens kan beschermen weet ik nu uit ervaring. In Noorwegen viel mijn camera met lens uit mijn rugzak op de stenen. Zonnekap kaduk, en toen ik de dop van de lens haalde zag ik dat de filter een flinke put had. Lens verder OK. Camera ook trouwens. Maar die van mij lijkt het eeuwige leven te hebben.
Ik heb standaard een UV-filter op de lenzen. Behalve de macro niet. Die zit diep + hij heeft een enorme zonnekap.
Posted: Sun 12 Aug 2007, 19:21 Post subject:
oke,
dan heb ik ook nog een klein, eigenlijk off-topic vraagje,
macro voorzetlenzen, heeft iemand daar ervaring mee? _________________ nog op zoek naar een digitale spiegelreflexcamera... (op dit moment samsung s600 compactcamera)
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum