Posted: Wed 19 Sep 2007, 17:30 Post subject: gebruik handmatige lenzen op digitaal
Hoi allemaal,
Ik ben de laatste tijd bezig geweest me een beetje in oude apparatuur te verdiepen, vooral omdat ik dat kan betalen...(student)
Ik heb zelf in kringloopwinkels een tweetal lensjes gekocht, een 200mm en een 70mm die op mijn pentax passen, á 10 euro samen. Vervolgens had ik het geluk voor 25 euro een macro converter 3x te kunnen kopen, een tussenlens van het merk panagor.
Met die tussenlens kom ik tot een vergroting van 1,5:1 (normale macro lens doet geloof 1:1). De tussenlens werkt niet op mijn automatische kitlens omdat die geen diafragma ring heeft, helaas , ook verlies ik erg veel licht door de tussenlens, maar met inflitsen geeft het wel erg leuk resultaat.
mijn vraag is eigenlijk of er nog anderen gebruik maken van handmatige lenzen? en wat hun ervaringen zijn?
Hoe werkt dit? Wanneer ik mijn oude pentax-lenzen op mijn pentax istDL zet, kan ik geen foto maken, waarschijnlijk doe ik dan iets verkeerd...? _________________ Pentax ist d
ik weet niet hoe het met de istd zit, maar bij mijn K10d moest ik in het configuratie menu iets instellen; diafragma ring gebruik toestaan, dit staat in de fabrieksinstellingen op niet toegestaan.
@hendrik; mooie foto! de 600mm, is die volledig handmatig, ik bedoel lichtmeting e.d. ook?
Margriet, bedankt voor de tip. Zodra ik weer een camera heb (mijn IstD is overleden in een auto-ongeval, ik ben druk op zoek naar een nieuwe pentax) zal ik dit eens proberen. _________________ Pentax ist d
@hendrik; mooie foto! de 600mm, is die volledig handmatig, ik bedoel lichtmeting e.d. ook?
Dat hangt van de camera af. Op mijn Nikon D100 was hij volledig handmatig op mijn D2x heb ik lichtmeting. _________________ Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Last edited by Hendrik van Kampen on Thu 20 Sep 2007, 19:55; edited 1 time in total
Gender: Male Age: 37 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 18 Location: Beilen
Posted: Thu 20 Sep 2007, 15:44 Post subject:
Ik heb sinds een half jaar een Pentax K100D waarop ik een handmatige 200mm lens van Pentax gebruik. Je kan zowel alles zelf instellen (diafragma als sluitertijd) maar ook "semi-automatisch" waarop de camera het licht meet en daar de sluitertijd op af stemt. Ik gebruik meestal de handmatige functie al is het in het begin even uitzoeken welke diafragma en sluitertijd op welk moment moet gebruiken.
Handmatig scherpstellen is meestal wel te doen, behalve als het object zich snel verplaatst. Ik ben op dit moment bezig met een ijsvogel en dat gaat prima (zie foto)
De camera geeft ook nog een signaal af zodra je onderwerp scherp is (hebben andere camera merken dit ook?).
Ik ben wel tevreden op deze manier van werken, al zal ik in de toekomst wel eens een "moderne" lens willen, maar voorlopig een mooi voordeling alternatief.
Groet,
Rolf _________________ Pentax K100D, DA 18/55 mm (kitlens), Pentax-M 1:4 200mm, Sigma 105mm 1:2.8 Macro
www.rolfnatuurfotografie.tk
Posted: Thu 20 Sep 2007, 18:13 Post subject:
Ik maak veel gebruik van oude p-draad lenzen met een adapter op mijn minolta 7D. En heb daarom speciaal een split focus screen geplaatst, deze zag je vroeger altijd in de spiegelreflex camera's. En daar word het handmatig scherpstellen een stuk eenvoudiger van.
Zie deze site: http://doug.kerr.home.att.net/pumpkin/Split_Prism.pdf
Dit is ongeveer wat je ziet-----
En dit waneer juist is scherp gesteld------ _________________ De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
De D2x geeft links onderaan in de zoeker aan als het onderwerp scherp is. Ik gebruik dit echter nooit omdat je de concentratie op het onderwerp en de compositie kwijt bent. Ik probeer altijd op het "gevoel" scherp te stellen op het oogje van een vogel. _________________ Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Ik maak ook gebruik van P-draad lenzen. Deze lenzen zijn met een adapter op een digitale SLR camera te zetten.
Ik heb o.a een Tamro 400mm /1:6,9. telelens die ik via 'marktplaats' voor 25,- euro gekocht heb. Maakt zeer goede foto's.
Wel alles met de hand instellen, maar dat went snel.
Gr. Henk _________________ Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
De D2x heeft geen splitfocus scherm. (persoonlijk heb ik een hekel aan die dingen) Ik geef de voorkeur aan een goed egaal matglas.
Onderaan in het zoekerbeeld van de D2x zit een LCD stip met een pijltje links en rechts. Is het onderwerp onscherp dan zie je een van de pijltjes. Is het scherp dan zie je de stip _________________ Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Gender: Male Age: 37 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 18 Location: Beilen
Posted: Fri 21 Sep 2007, 20:33 Post subject:
@ Margriet en Hendrik:
bij de K100D knippert er een rood lichtje midden in beeld en geeft die een piepsignaal als het onderwerp scherp is. Omdat het een "snel" klein lichtje is heb je er verder geen last van.
Groet,
Rolf _________________ Pentax K100D, DA 18/55 mm (kitlens), Pentax-M 1:4 200mm, Sigma 105mm 1:2.8 Macro
www.rolfnatuurfotografie.tk
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum