Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

welke laptop??

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Jan 2008, 20:19    Post subject: welke laptop??
Het is altijd een heel gesjouw op vakantie met alle fotospullen en dan ook nog je laptop meenemen.
Nu wil ik een nieuwe laptop aanschaffen en zoek eigenlijk een klein, licht model, dat wel geschikt is om foto's te laden, dus de geheugencapaciteit moet voldoende zijn.
Ook zou het fijn zijn als er dvd's op gebrand kunnen worden, maar ik vind een losse kleine brander ook geen probleem, want ik heb gezien, dat die er al in hele kleine afmetingen zijn.
Heb al wat op internet gezocht, maar het aanbod is zo groot en de prijzen zo verschillend en eigenlijk heb ik er maar weinig verstand van.
Het enige wat ik kon vinden, wat mij wel iets leek, was van Hewlett Packard een XS model, dat rond de 500 euro kost en nog geen kilo weegt.
Wie van jullie heeft zich hierin verdiept of weet er gewoon veel vanaf en kan mij op weg helpen??
Ik wacht met spanning af,
groeten,
Astrid Schute

Ron van Elst

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 18 Jan 2008, 0:38    Post subject: Laptop...
Wel eens gedacht aan een imagetank ipv. een laptop? Scheelt een hoop sjouwen....

Er zijn er tegenwoordig genoeg te vinden, met en zonder fotodisplay en variable diskopslag-groottes.

Wellicht een idee?

Ruud Peters

PostPosted: Fri 18 Jan 2008, 8:23    Post subject:
Over het algemeen zijn labtops van rond de 500 euro erg traag (single core processors) vanaf een 600-700 euro zit er over het algemeen een dual core processor in die het gebruik een stuk aangenamer maken (lees sneller), vooraal wanneer er verschillende programmas tegelijk draaien
Deze zijn allemaal 15,4" . nog duurdere modellen hebben er over het algemeel nog een losse grafische kaart in zitten. Er zijn tegenwoodig ook supercompacte laptops zoals bijvoorbeeld een 13,3" model van Toshiba voor ongeveer 950,- euro
Canon 6D, 70D; Canon 24-105mm f4; Canon 50mm 1.4; Canon 100-400mm; sigma 150mm EX 2.8 macro; canon 17-40mm f4; Samyang 14mm; lensbaby 3G; metz 58 AF-1, 45 ct-1, 32 CT-3; Gitzo GT2330 met manfrotto 141RC; leica d lux 109
Back to top
Reply with quote

astrid

PostPosted: Fri 18 Jan 2008, 9:11    Post subject:
Ik heb een epson, waar ik ook gebruik van maak, maar ik vind het altijd prettig om de foto's meteen op dvd te zetten, vandaar dat ik mijn laptop ook altijd meeneem.
Vanwege het gewicht hoopte ik, dat een echt klein model laptop ook zou voldoen, maar ik begrijp uit bovenstaande, dat je dan ook concessies doet aan snelheid etc.
Dus voorlopig ben ik er nog niet uit.
Iemand anders nog suggesties?

groeten,
Astrid

luc hoogenstein

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 18 Jan 2008, 9:16    Post subject: Re: Laptop...
Ron van Elst wrote:
Wel eens gedacht aan een imagetank ipv. een laptop? Scheelt een hoop sjouwen....

Er zijn er tegenwoordig genoeg te vinden, met en zonder fotodisplay en variable diskopslag-groottes.

Wellicht een idee?

Ron heeft daar een punt. Ik heb zowel laptop als imagetank, en met mijn laatste reis naar Australie heb ik alleen de imagetank meegenomen omdat deze kleiner is, lichter is en meer GB bevat dan mijn laptop. Fotobewerken doe ik toch niet op mijn laptop, omdat het beeldscherm niet te vergelijken is met het scherm van m'n pc. Er zijn diverse bedrijven die tanks met een schermpje leveren, waar je de foto's goed op kunt bekijken. Ikzelf heb een Epson p4000, en ondertussen heeft Epson nieuwe modellen op de markt gebracht. M'n epson is vrij snel en heeft een relatief groot en goed scherm, wat een eerste beoordeling van de foto's goed mogelijk maakt. Een goeie imagetank kost ongeveer net zoveel als een goedkope laptop.

edit: we hebben lekker synchroon zitten typen Astrid Wink

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember

Last edited by luc hoogenstein on Fri 18 Jan 2008, 12:10; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 18 Jan 2008, 11:32    Post subject:
ter overweging
je zou kunnn overwegen om een laptop te nemen met een kwaliteitsniveau dat de pc thuis kan vervangen. Zelf koos ik zo een snelle van 15" formaat, gewoon gewicht.
Ben ik toch niet zo gelukkig mee. Je hebt voor serieuze bewerking toch een extern scherm nodig - bewerken is ook met gekalibreerd laptopscherm heel gevaarlijk. Maar de gewone pc-laptops hebben iha alleen een vga-uitgang die de kwaliteit van echt goede schermen niet genoeg ondersteund. Bovendien is het relatief duur. Een laptop is dan een factor 2 duurder dan een vergelijkbare pc. Wel is de laptop erg prettig stil.

Misschien dat een Apple dan wel een goed idee is. Apple schermen zijn wel geschikt voor beeldbewerking - redelijk grote kijkhoek met constante kwaliteit...
Overgang naar een ander systeem betekent software vervangen. Net zoiets als een systeemwissel nikon-canon-pentax-sony-olympus-nikon: kan uiteindelijk goedkoper/fijner/beter zijn.

Henk van den Born

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 9:22    Post subject:
Er zijn nu twee interessante kleine laptops op de markt voor onderweg.
De Asus Eee PC G en Astrid, de door jou genoemde Packard Bell EasyNote XS20-005

De Asus weegt met zijn 920 gram minder dan een kilo en is voorzien van een 7-inch LCD-scherm. Kloppend hart van het apparaat vormt een 900 MHz Intel Celeron processor. De computer is verder uitgerust met 512MB DDR2 ram en heeft geen traditionele harde schijf, maar een 4GB-flashdrive aan boord voor de opslag.

De Packard Bell weegt 950 gram. De XS20-005 is uitgerust met een VIA C7-M 1,2 GHz processor, 1 GB werkgeheugen en een harde schijf met een opslagcapaciteit van 30 GB.(€ 599,- bij Vobis en Dixons)

Een imagetank met een schermpje blijft natuurlijk een hele goeie optie.

Zelf denk ik in de toekomst aan een Apple MacBook.
Deze is zeer geschikt voor beeldbewerking, maar dat wordt nog wel even sparen, want die zijn behoorlijk prijzig.

Gr. Henk

Last edited by Henk van den Born on Sat 19 Jan 2008, 12:00; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

astrid

PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 11:02    Post subject:
Iedereen bedankt voor de goede tips. Ik moet alles eens op een rijtje zetten en dan kom ik er wel uit.
Hoe doen jullie het trouwens, als jullie op reis zijn. Toch een laptopje meenemen, of een imagetank zoals bv. de welbekende Epson?
Branden jullie je foto's onderweg toch ook op dvd, of wordt daarmee gewacht totdat je weer thuis bent.
Ik wil het altijd graag meteen doen, omdat ik altijd bang ben dat er iets zou gebeuren, waardoor ik mijn bestanden kwijtraak. Ik heb het allemaal graag dubbel, op dvd en op de laptop.

groeten,
Astrid

Frank_Stavenuiter

PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 11:32    Post subject:
Hoi Astrid,

Ik heb op vakantie altijd een laptop mee (voor foto´s maar ook om dvd films te kijken, spelletjes te spelen ed). Daarnaast nog een externe harddisk om een kopie van de foto´s te maken voor het geval dat... Thuis heb ik nog een reserve externe harddisk voor het geval de harddisk op vakantie kapot gaat/gejat wordt of wat dan ook. Na de vakantie maak ik beide harddisken dan weer gelijk aan elkaar en ook houd ik beide disken van elkaar gescheiden (brand/diefstal etc etc.) Daarna kunnen de foto´s evt weer van de laptop af.

Klinkt misschien paranoide maar ik werk in de IT en heb echt hele schrijnende gevallen van data verlies gezien.

Ik denk dat er nu geen laptops meer verkocht worden met USB 1 maar check even voor de zekerheid. Je hebt echt USB2 nodig (anders duurt downloaden van je camera een eeuwigheid).

Veel succes en plezier op vakantie

astrid

PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 20:59    Post subject:
@ Henk,

bedankt voor je informatie. Ik heb de Asus informatie eens even opgezocht en met de mogelijkheid tot meer geheugen, zou je denken, dat je daar wel je foto's op kunt laden en met een externe dvd brander dan je dvd's kunt branden.
Van de Packard Bell had ik al het één en ander gelezen.
Ik ga er eens goed over nadenken.

bedankt,
groeten,
Astrid

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum