Posted: Wed 23 Jan 2008, 21:03 Post subject: Zwart/wit
Ik had de vraag ook al onder een foto gesteld, maar misschien handiger om het even zo te doen. Ik heb de Canon EOS 300D en ik kan nergens terugvinden hoe je hem (eventueel) in kan stellen voor zwart/wit opname's. Ook niet in de handleiding. Is er misschien iemand die weet of dit uberhaupt wel kan met dit toestel ?
Alvast bedankt !
groetjes Sonja _________________ Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Daar was ik misschien wel te snel, hier wordt de 350D omschreven.
Groetjes Jannie. _________________ Sony HX 400V vaak in combinatie met de Raynox voorzetlens 250 en sinds kort ook de Raynox 150
Sinds februari 2015 een Sony ILCE 6000
Nah...da's erg jammer dan
In ieder geval bedankt Jannie !
Nou heb ik toch ergens gelezen dat het beter is (vraag me niet waarom) om de foto gewoon in kleur te maken en daarna op de computer om te zetten in zwart-wit.
Dat schijnt mooiere resultaten op te leveren. Dus zo groot zal je probleem niet zijn
Oh Arjen ? Jeetje, nah dat zou dan nog wel eens een "voordeel" kunnen zijn Heb wel eens eerder kleurenopname's in een bewerkingsprogramma omgezet naar zwart/wit. Sommige werden idd erg mooi en goed, maar sommige bevatte dan heel erg veel ruis. Het zal misschien te maken hebben met wat voor onderwerpen je fotografeert en met welke instellingen. Misschien dat ik dat nog eens ergens kan opzoeken. In ieder geval ben ik blij dat ik sinds kort een 8 gig kaartje heb...dan kan ik alle foto's die ik maak in ALLE standen (iso en noem maar op) maken om te kijken wat dan het beste uit de bus komt
Gender: Male Age: 69 Joined: 15 Oct 2006 Posts: 543 Location: Apeldoorn
Posted: Thu 24 Jan 2008, 5:54 Post subject:
Ik betwijfel of het met jouw camera kan, Sonja. De 350D heeft die mogelijkheid wel, zij het ergens heel diep weggestopt. Bij de 400D hebben ze het weer een stuk beter opgelost.
De beste manier om met jouw toestel in zwart-wit te fotograferen is kiezen voor het RAW-formaat. Je kunt dan vervolgens op de computer m.b.v. een RAW-converter zonder kwaliteitsverlies een zwart-witopname maken. Als het goed is zit er bij jouw camera een RAW-converter meegeleverd, in de vorm van Digital Photo Professional. Als het goed is kun je daar kiezen uit een aantal beeldstijlen (Picture Styles), daar zit ook zwart/wit bij. Eventueel via de website van Canon opwaarderen naar de nieuwste versie, kost niets.
Groet, Joop _________________ Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Een andere handige techniek is om in een fotoprogramma de modus te veranderen van RGB naar LAB en dan kanaal A en B weg te gooien. Je houdt dan alleen het L(lichtsterkte) kanaal over. Zwart-Wit plus grijswaarden. Succes. _________________ canon eos 300d. canon 100mm macro.
Gender: Male Age: 75 Joined: 24 Oct 2007 Posts: 22 Location: Huijbergen
Posted: Tue 29 Jan 2008, 13:10 Post subject:
Wat je in ieder geval niet moet doen is direct omzetten in grijswaarden. Altijd werken met een channelmixer of selective color o.i.d. Je kunt dan omzetten in monochrome en dan elke kleur in zwartwit afzonderlijk beïnvloeden. Daarmee kun je dramatische effecten bereiken zoals bij oranje of roodfilter op zwartwit film.
Succes ermee,
Fred. _________________ Pentax K5II. Sigma 2.8EX als standaard zoomlens en allerlei "oude lenzen", waaronder voor macro de SMC Pentax 100/4. Tussenringen, balgapparaat, ringflits.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum