Arne en Andreas,
Ik heb eens even wat rondgeneusd op jullie weblogs, en er zijn daarbij toch wel een paar dingen die mij opvallen, en die mogelijk een rol kunnen spelen bij jullie scherpteproblemen.
@Andreas:
Het valt mij op dat je je camera instelt op één van de voorkeuzeprogramma's. Dit kan in een aantal gevallen een goede keuze zijn, maar in minstens net zoveel van de gevallen pakt het verkeerd uit. Zo valt het me bij jouw "spetterende golffoto's" op dat er erg veel ruis in zit die de scherpte nadelig beïnvloedt. De oorzaak: het gebruikte programma "Action", die a) de sluitertijd omhoog gooit om de actie te bevriezen, maar tegelijkertijd b) de ISO fors omhoog gooit wat ten koste gaat van de ruis, en c) het diafragma omlaag gooit, wat weer ten koste gaat van de scherptediepte.
Mijn ervaring is dat je het beste kunt kiezen voor diafragmavoorkeuze (Av), of voor sluitertijdvoorkeuze (Tv), afhankelijk van het onderwerp dat je wilt fotograferen.
@Arne:
Bij jouw (500mm) foto's lijkt de scherpte op het verkeerde punt te liggen. Els heeft hier ook al een opmerking over gemaakt: let erop dat er op het juiste punt scherpgesteld is. Het fotograferen met een lange brandpuntsafstand vraagt wel enige oefening, en is dan ook bij een 175-500 een stuk lastiger dan bij de 18-125 die je gewend bent. Verder is het een stuk moeilijker om de zaak stabiel te houden, immers, elke tiende millimeter die je camera verschuift, komt in veelvoud terug op de foto.
Vraag: Gebruik je een statief?
Verder is het misschien wel handig als jullie eens wat foto's in je Persoonlijke Album plaatsen, en dan vervolgens via een commentaar reacties op te vragen. Er zijn dan voorbeelden bij de hand, en dat praat wat gemakkelijker.
Groet, Joop