Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

welke externe flitser geschikt voor mijn nieuwe camera?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 22 Apr 2008, 23:23    Post subject: welke externe flitser geschikt voor mijn nieuwe camera?
Sinds kort heb ik een Nikon D40X en wil hier een extrne flitser bij kopen.
Nu weet ik niet waar ik allemaal op moet letten.

Ik heb al via internet gezocht, maar er staan termen bij die mij nog weinig tot niets zeggen.
Ik maak geregeld foto's in zalen ivm optredens van de kids en wil dan graag heldere foto's kunnen schieten.

Wie kan mij hier goede raad in geven?

Alsvast bedank!

Groetjes, Jackie

peter wijn

PostPosted: Wed 23 Apr 2008, 7:33    Post subject:
een goede fotowinkel kan je alvast raad geven.

(In principe werkt iedere ouderwetse flitser - te koop voor 5 of 10 euro - met een normale flitsschoen. Maar dan moet je wel zelf diafragma aanpassen op het richtgetal en de afstand.)

Om heel makkelijk te kunnen flitsen zijn er flitsers die TTL of i-DDL flitsen ondersteunen. Dat zijn van nikon iig SB800 SB600 en ik meen tegenwoordig ook goedkoper SB400. Dat staat trouwens ook allemaal in het boekje van je camera of op www.nikon.nl.

Daarnaast maken oa Metz en Sigma flitsers die goed communiceren met alles wat recenter is dan de D70 en D2H (dus D40, 40x, 50, 60, 70, 80, 200, 300 2H, 2X, 2Xs, en 3). Die zijn een stuk goedkoper dan de nikonflitsers.

Ik werk zelf met een SB600 en ben er ENORM tevreden over. Ik gebruik hem vrijwel altijd met een ijsdoos als diffusor. Tot zo'n 4 m geeft dat verrassend mooie - niet zo platgeflitste - resultaten.

Houd er wel rekening mee dat flitsen over grotere afstanden (zeg groter dan 6 m) geen echt mooi resultaat levert als je maar 1 enkele lichtbron (flitser) gebruikt. (Maar je kan vast dichterbij komen.)

Meer en betere informatie oa op fotoapparatuur.nl

Wandelaar

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Apr 2008, 10:05    Post subject:
Ik moet toch even waarschuwen. Je kunt niet zomaar een "oude" flitser aansluiten op een digitale camera. De meeste camera's zijn bestand tegen een heel laag voltage op de flitsschoen (meestal minder dan 6 v). Er zijn flitsers die meer dan 200v afgeven. Als je die aansluit zie je alleen nog maar een rookpluim. Op veel websites is hierover geschreven en als je even zoekt vind je tabellen met flitsers die wél of niet kunnen.
Ik heb zelf een Metz 45 CT1, maar die kan ook maar vanaf een bepaald serienummer aangesloten worden.
Als je geen risico wil lopen, koop dan een flitser die in de handleiding geadviseerd wordt of een nieuwe merkvreemde. Je hebt dan ook alle voordelen van de communicatie tussen camera en flitser.
Groet,
Fred.

Veganpix

PostPosted: Wed 23 Apr 2008, 10:33    Post subject:
Als ik lees waarvoor je de flitser wilt gebruiken, adviseer ik de krachtige Nikon SB800. Ik gebruik hem zelf ook en ben er heel tevreden over.
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum