Hallo,
Ik heb langere tijd macro gedaan met mijn Gitzo 3530LSV statief met een Arca Swiss Z1 balhoofd + separate middenkolom. Ik gebruik een 180 mm Canon macrolens met 1.4 en 2.0 teleconverters. Dat beviel niet omdat macrodoelen nu eenmaal laag bij de grond zitten en het veelal neerkwam op 'werken tussen de benen van het statief'. Daarom de stap gezet naar een Gitzo 2530 Explorer. Opnieuw een rib uit het lijf, maar....... een geweldig statief, enorme flexibiliteit. Je kunt hemn in iedere stand zetten en de middenkolom kan in iedere hoek vast worden gezet, is wendbaar en kantelbaar.
Maar toch een flink probleem. Als ik de middenkolom kantel (90% van de opnamen) is het uitermate moeijlijk im goed in te stellen. Als ik het balhoofd vast heb gezet en de body loslaat, verschuift de body nog een stukje. Het ingestelde onderwerp verwijnt dan uit het centrum van het beeld en soms helemaal uit de zoeker. Het is dus mikken om het beeld goed in te stellen. En dat werkt niet.
De oorzaak zit niet in het statief of in het balhoofd (dat kan bijna 60 kilo hebben). Maar in beweging tussen de adapter van het balhoofd, de statiefgondel en de body.
Iemand een oplossing hiervoor?
Dank voior een reactie,
Vriendelijke groet.