Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Teleconverter, tussenringen of geen van beide ... ... ???
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 18 Jul 2008, 15:40    Post subject: Re: Tussenringen
Landauer92 wrote:
Peter Wijn schreef:
Quote:
Tussenringen zijn nooit weg. Al kun je die dingen van soligor / kenko helaas niet goed "stacken" (allemaal combineren). Ze zijn namelijk niet zo heel stevig en de contacten en koppelingen worden matig of slecht en trillingen worden versterkt.

Welk merk zou jij (dan wel) aanbevelen, of gebruik jij, voor de Nikon (300)?
Gr.Wim

hi wim,
Nieuw is alleen kenko / soligor in de handel.
Hiermee kun je met alle lenzen en camera's uit de voeten: elektronische contacten (A) en mechanische autofocuskoppeling (B) en de diafragma-indicatie ring (C) en de schuif om "automatisch" het diafragma te sluiten bij afdrukken (D) zitten er op.
Maar het is dus wel zachte meuk. Ik werk met deze meuk (misschien moet ik eens een fotootje plaatsen, al voegen die weinig toe). Zonder stacken gaat het best. Met stacken alleen met flink wat improvisatie. Zoals aanduwen van de lens op de camera. Of zorgen voor een stevige instelslee die lens en camera ondersteunt. (Ik ben aan het uitzoeken of ik een slee kan laten maken voor 1) 500mm, (convertor) en camera 2) 300, tussenringen en camera en 3) 85F1,8 tussenringen en camera. En dat alles met en zonder battery-pack. Lastig.)

Verder zijn er allerlei oudere typen tussenringen met varierende mogelijkheden: PK-1 heeft meen ik wel (C) en (D). Verder hebben ze hetzij niets, danwel een handmatig knopje om het diafragma te sluiten (alternatief voor D). Dat laatste is eigenlijk een minimum bij macro, aangezien je scherp moet stellen bij open diafragma en het draaien aan de diafragmaring al kan leiden tot een verkeerde scherpstelling. Voordeel van de nikonringen is dat ze vrijwel geen vervorming toestaan. De kenko/soligor ringen buigen al door als je een 85mm lensje aan de camera hangt.

Zoals gezegd, voor niet al te beweeglijke onderwerpen is het missen van A en B geen probleem, omdat je licht kan meten in het histogram en je handmatig scherpstelt.
(Camera's als D2h D2x D3 D200 D300 (en D700) kunnen ook licht meten zonder enige indicatie van het diafragma te kennen - dan wel meten bij gesloten diafragma - . Geen van de andere digi-nikons kan lichtmeten als er geen elektronische contacten - en CPU - zijn).

Wim de Louwere-Landauer92

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 18 Jul 2008, 16:00    Post subject: Tussenringen
Dag Peter,
Ik dank je voor je reactie op mijn vraag.
Vr.Gr.Wim
Back to top
Reply with quote

toon de smit

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jul 2008, 12:04    Post subject: soligor
Ik herken wat Peter zegt. Soligor ringen koppelen is waardeloos. Het kraakt, piept, buigt door en laat stof toe. Duurzaamheid is van Soligor is matig. Heb ze weggedaan.

Ik gebruik nu dus inderdaad voor meer statische macrofotografie de niet automatische PN 51 van Nikon. Gecombineerd met statief en mirrorlockup. Ik ben dan wel langzaam. Het verlies van autofocus met deze oude tussenring vind ik voor Macro niet erg.
Ooit getest op de Nikon 70-300mm. Kan. Beetje donker door kleine standaard opening.

De canon ringen zijn, dacht ik, wel automatisch. En degelijk. Voor 300mm tele heb je minstens twee canon tussenringen nodig.

Voor vliegerig spul kan ik dus geen Nikon tussenring gebruiken. Autofocus kan dan wel handig zijn. Ik gebruik soms de 70-200 f2.8 met een canon500d 3diopter voorzetlens. Zoiets kan ook met de 70-300. Bijvoorbeeld op een zoominstelling van 130mm

Toch ontkom je niet voor het kleinere beestenspul (kleiner dan 3 cm) aan een macro lens.

Gebruik je geen statief dan is ultieme scherpte moeilijk. Flits kan helpen. En een niet al te lange tele (max 150?)

Als je dus heel vroeg op kan staan en ook het laatste licht waardeert, zou ik gaan voor de tussenring op je 70-300 Arie. Met statief en draadontspanner.
Back to top
Reply with quote

Arie T. van Werkhoven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Jul 2008, 14:01    Post subject:
Dag allemaal. Allereerst mijn hartelijke dank voor jullie vele reacties waarvan het meerendeel zeer nuttige informatie en tips bevat. Applause Applause Applause Ik ben blij dat ik dit in de groep gegooid heb en ik hoop dat behalve ikzelf ook anderen hier iets mee kunnen.
Ik ben toch tot de slotsom gekomen dat ik beter kan doorsparen voor een echte macrolens. Het vraagt wel iets meer geduld, maar dan heb je ook wat. Ik heb nog even overwogen de optie van een set Soligor tussenringen, maar met name door de laatste reacties kom ik daar weer een beetje op terug. Zeker met een 70-300 zoomlens lijkt dit geen onverdeed succes te gaan opleveren. Als ik een tussenring zou gaan gebruiken, dan zou ik waarschijnlijk beter een Canon tussenring kunnen aanschaffen, maar ja, die zijn dan weer duurder en dan wordt de optie 'doorsparen voor een echte macrolens' toch weer aantrekkelijker. In ieder geval allemaal hartelijk bedankt. Dankzij jullie kan ik nu een weloverwogen keuze maken. Voorlopig zien jullie van mij nog even close-upfotografie (wat overigens vaak ten onrechte 'macrofotografie' wordt genoemd!)... En daar ben ik nog lang niet op uitgekeken, dus dat scheelt!!!

Arie T.

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic