Posted: Mon 04 Aug 2008, 23:14 Post subject: PK adapter voor EOS 400D
Hallo NP'rs, ik heb de volgende vraag.
Ik ben tegenwoordig in het bezit van een Canon EOS 400D met de kitlens en de Tamron 70-300. Geld voor meer lenzen zit er voorlopig niet in. Nu heb ik nog wel een aantal lenzen liggen (PK-bajonet) van de analoge set. Er is ook een adapter te koop, zodat ik deze lenzen op de 400D kan gebruiken.
Mijn vraag is nu: werkt dit wel? Wat kan ik verwachten, buiten dat je dan natuurlijk handmatig moet scherpstellen, want dat vind ik geen probleem.
Ik heb nog liggen: een telelens, een converter, een macroconverter en nog een zoomlens. Het belangrijkste is dat ik de macro-converter weer kan gebruiken.
Jacqueline _________________ Canon EOS 60D, Canon 100mm Macro L IS USM, Canon 70-300mm IS USM, Canon 17-85mm IS USM, Canon 50mm 1:8, Kenko tussenringen, Lensbaby Composer
-------------------------------------------------------
www.jager-fotografie.weebly.com
Gender: Male Age: 68 Joined: 31 Jul 2006 Posts: 222 Location: Best
Posted: Tue 05 Aug 2008, 7:37 Post subject:
Als je vooral voor macro gaat dan is een set tussenringen wellicht ook een goede en niet te dure optie. Ik gebruik ze veel en ze hebben in elk geval geen negatieve invloed op de optische en technische prestaties van je lenzen. Je verliest alleen wat licht.
Maar ja dan blijf je nog steeds met die andere lenzen zitten. Over het gebruik van zo'n adapter kan ik niets zeggen. Misschien anderen. _________________ Jaap Blom
Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Ik heb inmiddels op de diverse forums tegenstrijdige berichten gelezen over het gebruik van analoge lenzen op een digitale camera.
Bij de één werkt het prima, rekening houdend met de brandpuntsafstand,maar bij een ander sloeg de camera vast en gaf die "error 99".
Heeft iemand hier ervaring mee?
Jacqueline _________________ Canon EOS 60D, Canon 100mm Macro L IS USM, Canon 70-300mm IS USM, Canon 17-85mm IS USM, Canon 50mm 1:8, Kenko tussenringen, Lensbaby Composer
De enige ervaring die ik heb met een oude MF lens op mijn EOS 350D is (was) de novoflex-greep met de leica Telyt 560 mm f6.8 kop erop (gewoon 1 telelens hoor). Kijk anders via mijn naam in de zoekfunctie op birdpix voor voorbeelden. Ik kon dan gewoon de diafragma-voorkeuze (Av) en het Manual programma (M) gebruiken om de belichting te regelen. Ik vermoed dus dat adapters op je oude lenzen ook wel onder dezelfde programma's werken, maar weet het natuurlijk niet zeker...
Maar zoals aagegeven; met een setje tussenringen kom je met je 300 zoomlens al een heel aardig eind in de richting.
En check ook eens marktplaats of fotoapparatuur.nl, er gaan heel wat macro lenzen voor EOS in de aanbieding (vaak de Tamron 90 mm f2.8 of de sigma 105 mm f2.8, prima spul!).
Groet, Joep _________________ Canon EOS 7D met objectieven van 18 t/m 400 mm | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV kop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 kop
@ Jaap en @Joep:
Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat ik de oude lenzen toch maar niet ga gebruiken om op zeker te gaan. Als tussenoplossing zou ik dan inderdaad een setje tussenringen kunnen kopen. Ik heb ook gekeken naar een setje close-up lenzen maar weet niet wat nu verstandiger is,
tussenringen of voorzetlenzen.
Marktplaats e.d. hou ik inderdaad in de gaten, want een echte macro-lens is natuurlijk toch het beste.
Gr. Jacqueline _________________ Canon EOS 60D, Canon 100mm Macro L IS USM, Canon 70-300mm IS USM, Canon 17-85mm IS USM, Canon 50mm 1:8, Kenko tussenringen, Lensbaby Composer
Ik heb zelf diverse 42mm (P) lenzen geprobeerd met ene adapter. De kwaliteit viel me tegen.
Voor macro kun je ook een Raynox DCR250 aanschaffen. Kun je erg leuke resultaten mee behalen. Kost ca 30 euro.
Nadelen: je moet meestal erg dicht op je onderwerp zitten, de beperkte dof, dus een hoge diafragmawaarde kiezen, dus er moet voldoende licht zijn om acceptabele sluitertijden te krijgen (of flitsen, maar dat is niet altijd mooi).
@ Elly
Bedankt voor uw reactie. Die adapter gaat het inderdaad niet worden; ik heb mijn analoge spullen al op marktplaats gezet. Ik ben er nog niet helemaal uit wat het wel gaat worden, maar intussen spaar ik gewoon nog eventjes door.
Gender: Male Age: 33 Joined: 03 Jan 2007 Posts: 388 Location: Lutjegast
Posted: Sat 09 Aug 2008, 18:55 Post subject:
Voor Macro Zelf kan je sowieso je 70-300 van TAMRON uitstekent gebruiken. Ik heb dat setje ook. Nu wat uitgebreid maar goed. _________________ Canon EOS 50D, Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Sigma 150-500mm, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,
@Tjeerd
Ik vind de 70-300mm-lens in macrostand erg lastig om stil te houden en scherpe opnames te krijgen. Ik ben eigenlijk verplicht om altijd een statief te gebruiken of te flitsen. In het verleden had ik een (analoge) macroconverter met standaardlens en dat was een kortere, compacte combinatie waarmee goed uit de hand was te fotograferen. En zoiets zou ik wel weer terug willen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum