Posted: Sat 16 Aug 2008, 18:51 Post subject: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
Ik hoop dat iemand op NP me kan helpen. Ik overweeg een Canon 40D aan te schaffen en zoek daarvoor een geschikte “zoomlens”. Nu heb ik een beetje rondgekeken ( uiteraard ook wat bruin kan trekken ! ) en kwam uit op de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS. Het is bij iedereen bekend dat ik hier niet zoveel verstand van heb dus…er staat in de omschrijving dat :
“Met een equivalente brandpuntafstand van 88-400mm bij 35mm film, is dit objectief ideaal”
Betekent dit nu dat deze in combinatie met de 40D zoomt tot 400mm ?? ( Misschien een hele domme vraag, het zei zo, kan alleen maar meer kennis krijgen door toe te geven dat ik er geen verstand van heb !!)
Gender: Male Age: 33 Joined: 03 Jan 2007 Posts: 388 Location: Lutjegast
Posted: Sat 16 Aug 2008, 19:09 Post subject:
Nee, dat niet.. (Niet dat ik er zoveel verstand van heb..) Ik heb ook veel zitten klopten met die vraag.) Die 250mm op die lens is oop een kleinbeeld (compact camera dan 400mm) Wat wel zo is is dat je ook op de 40D een cropfactor hebt. 250mm x 1.6 is dat wel weer 400mm dus. wel ideaal.
Als ik onzin uitkraam mensen verbeter me maar. Ik heb ook vele problemen met deze materie gehad(heb)
Groeten Tjeerd _________________ Canon EOS 50D, Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Sigma 150-500mm, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,
Gender: Male Age: 73 Joined: 15 Nov 2007 Posts: 1 Location: Nederland
Posted: Sat 16 Aug 2008, 19:12 Post subject:
Hallo Ben, de 40 D heeft een sensor met een cropfactor van 1,6 t.o.v. het oude 35 mm camera's. Een 100 mm op je analoge camera was 100 mm maar op je 40D dus eigenlijk een 160mm. Groeten, Rob
(55mm x 1,6 is ca. 88mm en 250 x 1,6 is ca 400) _________________ Canon R6 II en Canon glaasjes.
Posted: Sat 16 Aug 2008, 19:57 Post subject: Re: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
Verwijderd wrote:
“Met een equivalente brandpuntafstand van 88-400mm bij 35mm film, is dit objectief ideaal”
Of een objectief ideaal is hangt er natuurlijk volkomen van af waar je het objectief voor wil gaan gebruiken.
Omdat je al gewend bent om te fotograferen met een camera met dezelfde cropfactor als de 40D zul je in de praktijk dus weten welke vergroting je nu bereikt op 300 mm met je 75-300. Met die EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS heb je dus minder vergroting dan wat je nu gewend bent.
Wanneer je meer vergroting wilt zul je per defintie meer dan 300 mm moeten aanschaffen. Over het algemeen zijn dat wat duurdere objectieven. Wanneer het je te doen is om een kwalitatief goede zoomlens voor je 40D zou je ook kunnen kijken naar de Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM. Weliswaar de dubbele prijs van de EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, maar een objectief wat in alle testen bijzonder goed scoort en waar je zeker geen spijt van zult krijgen.
Groet,
Jaap _________________ Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Bedankt alvast voor de reacties. Ik heb inmiddels via pb's ook nog info ontvangen van Grusjapo. In feite zou het "leuk" moeten zijn iets nieuws aan te schaffen. Nu duizelt het me een beetje Met jullie tips zal ik me eens goed gaan orienteren.
Durf het bijna niet te vragen maar nog één vraag ? Kan je bij de EF 55-250 een teleconverter gebruiken en dan nog automatisch scherp stellen ??
Met de 40D kan je in principe scherpstellen met Autofocus tot en met diafragma 5.6 (alles lager dan 5.6 dus). Met een lens met een diafragma van F 4.0 + een teleconverter van 1.4 x kom je ook uit op 5.6 dus in theorie kun je met de 55-250 fotograferen met een 1.4 converter. Probleempje is natuurlijk dat die F 4.0 geldt voor de brandpuntsafstand van 55 mm (en misschien nog een beetje meer). Uiteraard wil je juist die langere (250 mm) vergroten, maar dan is je diafragma al 5.6 en dat wordt F 8 met een teleconverter en dan wil je 40D niet meer autofocussen
edit: tweede reden waarom het niet werkt is dat de 55-250 een EFs lens is daarop passen niet de teleconverters van Canon zelf. Dat betekent dat je zou uitkomen op bv een Kenko die wel past, maar of je dan nog kwaliteit haalt uit een "eenvoudige" zoomlens?! _________________ Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum