Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

grijsverloopfilter
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 18 Aug 2007, 10:28    Post subject: grijsverloopfilter
Ik wil graag een grijsverloopfilter aanschaffen en heb al een beetje gezocht op het forum, maar vind niet wat ik wil weten. De werking van het filter is mij bekend, maar ik weet niet wat ik nu moet kopen. Ik ga hem met name gebruiken voor landschapsfotografie. Nu heb je de filters in diverse gradaties. Maar wat is nu ongeveer wat je nodig hebt (uiteraard zal dat per situatie verschillen), maar waarmee kan ik het beste beginnen? -1 stop, -2stops?
Daarnaast dacht ik dat er alleen van die vierkante plaatjes waren (van Cokin), maar nu vond ik ook een grijsverloopfilter van B&W die je gewoon op je lens kunt schroeven. Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn en vooral wat de voor- en nadelen van beide systemen zijn?
Bedankt alvast!
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost
Admin
Admin

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 18 Aug 2007, 11:53    Post subject:
Ik heb zelf alleen af en toe een grijsverloopfilter geleend van een collega van me, en dat was een losse. Voordelen daarvan (behalve dat ik hem makkelijker kon lenen Wink):

Hij past op elke lens. Nu zul je hem vooral op je groothoek gebruiken, maar ik wil toch ook wel eens landschappen met m'n tele doen.
Je kunt hem heen en weer bewegen. Dit is zeker een groot voordeel. Je hebt dan namelijk wat meer invloed welk deel van de foto je lichter/donkerder wilt hebben. Dit kan handig zijn als je je horizon niet in het midden legt (en wie doet dat nou...), meer op 1/3e of 2/3e.

Nadelen weet ik zo niet, maar het kan best zijn dat ik hem daar te weinig voor gebruikt heb.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 18 Aug 2007, 18:05    Post subject:
Op Dprevieuw loopt een draadje over dit onderwerp: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1030&thread=24330881
Mijn tips:
1. Een 1 stop filter doet vrijwel niets
2. Er zijn filters met een harde, of een zachte overgang. Beide hebben ze hun voor en nadelen,maar met een harde overgang moet je wel erg goed oppassen.
3. Bedenk vooraf of je veel uit de hand schiet, of dat je meestal met statief werkt. Dit kan een belangrijke factor bij je keuze zijn.
4. Grijsfilters van Tiffen schijnen een groenzweem te veroorzaken.

Ik heb zelf een B+W van 2 stoppen met een zachte overgang. Deze bevalt mij uitstekend, maar soms heb je wel behoefte aan 3 of misschien wel 4 stoppen.
Het mooie van de B+W is dat je hem kunt draaien, net als een pol. filter. Zo kun je het donkerste deel ook naar links of naar rechts ( of onder ) zetten.

Succes met je keuze
Ad

Tim Oord
PixPas (Basic)

PostPosted: Sat 18 Aug 2007, 18:08    Post subject:
Ik gebruik met landschapsfotografie alleen een grijsverloopfilter om meer accent te leggen op wolkenpartijen of om het licht wat te temperen.
Voor wat de belichting betreft: experimenteer met belichten een paar keer op het zelfde onderwerp. -2/3 tot + 1/3.
Ik gebruik vierkante filters van Cokin. Ik houd deze met mijn hand voor mijn lenzen. Ik speel wat met waar ik de overgang van het grijsverloop wil hebben. Je kunt draaien en zelfs een keer de filter diagonaal draaien.
Maar wees voorzichtig. Het moet wel natuurlijk overkomen.

Tim Oord
Sigma 70mm f/2.8 Macro
Sigma 105mm f/2.8 Macro
Sigma 16mm f/1.4
Sigma 18-50mm f/2.8
Sigma 56mm f/1.4
FUJI X100VI
Tamron 17-70mm f/2.8, 18-300mm
f/3.5-6.3
Back to top
Reply with quote

Hillebrand Breuker

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 18 Aug 2007, 18:33    Post subject:
Voor landschapsfotografie zijn 2 filters essentieel+ polar en grijsverloop. Een goede start is een 2 stops hard en zachtfilter. Ik zou niet kiezen voor eden filter die je op de lens moet draaien (nadeel: horizon altijd in het midden), maar voor een filter dat voor de lens schuift. Dit kan met de hand, maar handiger is een houder. zo voorkom je namelijk trillingen en bij langere sluitertijden is het gewoon niet handig om een filter in je hand voor de lens te houden (trillingen en verschuiven). Ik zelf heb een setje van Lee gekocht. Deze filters zijn vrij duur, maar wel erg goed; kleurnetraal

Gr

Hillebrand

Hillebrand
www.pixus.nl
www.fotografie.nl
www.breuker-fotografie.nl
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Sat 18 Aug 2007, 18:49    Post subject:
Voor deze vraag stond ik een paar maanden geleden ook. Gekozen voor Cokin (vierkante). Niet al te duur en in veel varianten beschikbaar. Het voordeel van een vierkante is dat je deze op en neer kan schuiven, zodat je het aan kan passen aan wat je wilt onderdrukken (bv. een lichte lucht). Dit is handig, omdat je de horizon niet altijd op hetzelfde punt in beeld wilt hebben.

Het kostte mij enige moeite om te doorgronden wat ik nodig had (ook na het lezen van de brochure van Cokin Shocked ). Maar je hebt 2 of 3 dingen nodig.

1. Een adapterring waarmee je de houder kan bevestigen aan je objectief (je moet even checken of de houder op je objectief past. Mijn standaardobjectief is 67mm, dus ik heb nog een verloopring erop naar 77mm).
2. Een houder voor de filter (in mijn geval een 101 groothoek - P299)
3. De filter zelf. Ik heb gekozen voor de P - 121M. Gradueel verloop (is makkelijker in het gebruik en een compleet rechte horizon heb je hier in het binnenland niet vaak). 2 stops. 1 stop is vaak nog wel op te vangen door een beetje onder te belichten. 2 wordt al lastig. Bij 3 stops wordt het effect te extreem ben ik bang.

O ja, de filters van Cokin zijn lastig te vinden op het net, maar deze webwinkel is redelijk compleet en niet duur:
http://www.mamut.nl/d95

Succes met je keuze,
Bendiks
Reply with quote

Joop Gerretse
PixPas Plus

PostPosted: Sat 18 Aug 2007, 19:19    Post subject:
bwesterink wrote:
de filters van Cokin zijn lastig te vinden op het net

Valt wel mee hoor. Zowel Foto Konijnenberg (hier kijken bij Filters => Cokin) als Kamera Express (Objectieven en Filters) zijn aardig compleet. Voor objectieven tot 82mm kun je het beste het P-systeem gebruiken.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Sun 14 Oct 2007, 18:24    Post subject:
Omdat er bij een foto van mij wat vragen (en antwoorden) zijn geplaatst over het gebruik van een grijsverloopfilter, hier even de link naar de betreffende foto:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=47467

Bendiks

P.s. niet om mijn eigen foto te promoten, maar hopelijk werkt dit verhelderend over de toepassing van een dergelijke filter.
Reply with quote

Frank_Stavenuiter

PostPosted: Sun 14 Oct 2007, 18:40    Post subject:
Bendiks,

Je mag je foto prima promoten. Hij is de moeite waard. Ik was vrijdag bij konijnenberg waar een demo van Tiffen was Ze de meeste verloopfilters nu ook in een software programma hebben zitten. Zag er mooi uit. Ik begreep dat een trial versie van tiffen.com te downloaden is (14 dagen bruikbaar). Geen idee of uiteindelijk het resulaat hetzelfde is.

Gr Frank

adjuh

PostPosted: Sun 14 Oct 2007, 19:10    Post subject:
Quote:
Ze de meeste verloopfilters nu ook in een software programma hebben zitten. Zag er mooi uit. Ik begreep dat een trial versie van tiffen.com te downloaden is (14 dagen bruikbaar). Geen idee of uiteindelijk het resulaat hetzelfde is.

Een verlopend grijsfilter gebruik je volgens mij niet als effect, maar om uitgedoofde hoge lichten te voorkomen. Dat lukt dus niet met software.

Grt
Ad

Arjen Drost
Admin
Admin

PostPosted: Sun 14 Oct 2007, 19:21    Post subject:
adjuh wrote:
Een verlopend grijsfilter gebruik je volgens mij niet als effect, maar om uitgedoofde hoge lichten te voorkomen. Dat lukt dus niet met software.

Op zich kun je best wel wat doen (ook al met photoshop) om de belichting wat meer recht te trekken (een onderbelichte voorgrond wat oplichten, of een wat overbelichte lucht wat terug te brengen), maar als het contrast te groot is, lukt het inderdaad niet meer. Dan merk krijg je echt teveel ruis in het bewerkte stuk.
Of je moet natuurlijk met HDR gaan werken, dan is er meer mogelijk, en ben je zelfs flexibeler als met een grijsverloopfilter.

Maar al deze methoden kosten wel veel tijd, en een grijsverloopfilter is dus een stuk sneller, makkelijker en zonder dat het ruis toevoegd.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

bas oosterom

PostPosted: Tue 16 Oct 2007, 22:54    Post subject:
Ik heb sinds een paar maanden een Cokin 2 stops grijsverloopfilter. Compleet met houder voor supergroothoeken (voor op mijn 17-35). Als hij er een maal op zit werkt het prima, hij kan schuiven en vrij draaien voor de frontlens, dus ook voor vertcale opnamen prima bruikbaar. Twee stops lijkt veel, maar in de praktijk heb je dan oms toch nog behoefte aan meer. Het filter is vooral effectief wanneer het contrast tussen boven- en onderzijde van de foto zo groot is dat je moet kiezen tussen uitgebeten hoge lichten in de lucht of dichtgelopen schaduwen in de voorgrond. Het verloopfilter brengt de contrasten dan zodanig bij elkaar dat zowel van het ene als het andere geen sprake is. Aan uitgebeten lichten en dichtgelopen schaduwen kun je achteraf in PS namelijk weinig meer repareren. Bij gebruik van het filter moet je trouwens ook vaak nog de door Arjen aangegeven bewerkingen in PS uitvoeren om het geheel echt af te maken.

Bas

Bendiks Westerink

PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 11:38    Post subject:
Even een aanvullend vraagje over de grijsverloopfilters. Hoewel ik de groothoekversie heb van Cokin merk ik toch nog vignetering op mijn Tokina 12-24 mm lens. En wel in het gebied 12-14 mm. Herkent iemand dit probleem? En heb je hier met het Lee-systeem ook last van?

Bendiks
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 14:44    Post subject: nog setje te koop
Ik heb nog setje van Z serie Cokin te koop
Nooit gebruikt ,de 121 in 1 2 en 3 stops

Z is wat beter geschikt dan P voor ultragroothoek

Groet
Jeroen
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Sun 19 Oct 2008, 22:20    Post subject:
@Bendiks

Hangt van de camera af die je gebruikt. Ik zocht een ultrawide lens en dacht aan de Tokina. Die werkt pas vanaf 16mm op mijn 1D3 zonder vignettering, laat staan als ik filters zou gebruiken. Dat kon op jouw camera ook wel eens het geval zijn.

Ik ben uiteindelijk voor de Sigma 12-24 gegaan, die vignetteert helemaal niet. Nadeel van die lens is de bolle frontlens waardoor je geen filters of filterhouders kunt monteren. Ik hou mijn ND grads gewoon in de hand voor de lens.

@de rest

Een goeie keuze voor filters zijn HiTech filters. Niet te duur, zeker als je ze per set koopt (teamphoto.co.uk). Ik heb de 1, 2 en 3 stops in zowel hard als zacht verloop. Kleurneutraal.

Overigens kan ik beamen dat je in de praktijk vaak filters over elkaar gebruikt, zeker heel vroeg in de ochtend is 5 stops soms echt nodig.
Back to top
Reply with quote

Kashmar

PostPosted: Mon 20 Oct 2008, 8:23    Post subject:
Na een poosje zoeken denk ik dat je http://www.teamworkphoto.co.uk/ bedoelde Smile

Marc
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Mon 20 Oct 2008, 8:37    Post subject:
Oeps sorry...my bad! Bedankt voor de aanvulling Embarassed
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Mon 20 Oct 2008, 15:51    Post subject:
@ Doodles: bedankt, ik ga er eens naar kijken. Voor de goede orde. Van vignetering heeft mijn Tokina 12-24 mm geen last zonder filters. Maar zoals gezegd als ik de filterhouder erop zet, zie ik de houder terug op de foto's (zwarte hoekjes Confused ). Ik gebruik zelf de Nikon D300.

Bendiks
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Mon 20 Oct 2008, 20:16    Post subject:
Klopt Bendiks, dat heb ik ook bij de 12-24 Tokina op mijn D300..maar dat wist ik van te voren wel...ligt eraan welk systeem je gebruikt, ik zelf gebruik het LEE filter systeem en die heeft ook een speciale groothoekhouder, maar die was moeilijk leverbaar en heb ik vrede mee om op 14mm te gaan werken...

Jeroen Gense

PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 5:32    Post subject: Lee / Cokin
Hoi
Het Z systeem van Cokin kun je vergelijken met Lee systeem.
De filterhouder van Lee is een juweeltje en heel mooi stevig en afgewerkt
Filters zijn 10 bij 10 cm. Ik heb nog een niet gebruikt setje hier te koop

Te koop
Cokin Z serie (speciaal voor ultragroothoek) dus bijna geen vignetering.
3 filters 121 en in 3 stops.
Bijna nooit gebruikt omdat ik nu Lee gebruik.

Groet
Jeroen
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 9:47    Post subject:
bwesterink wrote:
Maar zoals gezegd als ik de filterhouder erop zet, zie ik de houder terug op de foto's (zwarte hoekjes Confused )....

kun je het filter er dan niet met de hand voor houden? camera staat voor juist gebruik van het filter toch ook op statief?

anders kun je die hoekjes misschien van het filterhouder afzagen... Boo hoo!

Bendiks Westerink

PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 12:25    Post subject:
Beste mensen,

Bedankt voor de antwoorden.
@ Peter, in de hand houden zou kunnen. Camera staat idd bijna altijd op statief bij gebruik van grijsverloopfilter. Wel is dit wat lastig voor het bepalen van de compo en zo. Hoekje eraf zagen gaat denk ik niet. Zal nog eens kijken.
Ik denk dat ik toch ga overstappen op Lee filters. Die kun je goed stapelen (ook nog een pola ervoor bijvoorbeeld) en de Lee filters zijn kleurneutraal.

Bendiks
Reply with quote

emiel

PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 19:24    Post subject:
bwesterink wrote:
Ik denk dat ik toch ga overstappen op Lee filters. Die kun je goed stapelen (ook nog een pola ervoor bijvoorbeeld) en de Lee filters zijn kleurneutraal.

zorg wel dat je dan de 10*15 grijsverloopfilters koopt, camulet heeft alleen de 10*10 op de site staan maar leveren ook gewoon de 10*15, kun je wat beter schuiven Wink

ik heb met Lee geen problemen op de Nikkor 12-24, let wel op dat je de groothoek verloopring bestelt.

ajuus
emiel
Back to top
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 20:01    Post subject:
De Lee filter houder is echt een beauty imo!
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 20:24    Post subject:
[

ik heb met Lee geen problemen op de Nikkor 12-24, let wel op dat je de groothoek verloopring bestelt.

ajuus
emiel[/quote]

Waar heb je die besteld Very Happy ook bij Calumet?

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum