Gender: Male Age: 61 Joined: 06 Oct 2005 Posts: 3 Location: Zuidland
Posted: Wed 22 Mar 2006, 16:06 Post subject: Sigma macro 105mm of 150mm?
Beste Nederpixers,
Sinds vorig jaar ben ik vlinders aan het fotograven met mijn Canon EOS 350D en Sigma lens 18-200mm.
Ik vindt dit geen fijne lens om vlinders te fotograven.Ik wil nu een macro lens aanschaffen, maar ik weet niet welke.
Het moet wel een lens zijn waar ik nog goed mee uit de hand kan fotograveren.
Wie kan mij advies geven?
Marcel Aarden _________________ Canon EOS 350D met Sigma 18-200mm en Sigma 105mm macro, Sigma 180mm macro
Wat ik voor insecten fijne macrolenzen vind zijn die waar je een beetje milimeters hebt, dus dat je niet al te dicht op de vlinder hoeft te zitten om een foto te maken (anders zit je met het risico dattie wegvliegt). Zelf heb ik de 180mm/f3,5 van sigma, heerlijke lens en hartstikke stevig (ben me deze winter wezenloos geschrokken toen camera met deze lens erop uit mijn tas viel, op asfalt: Lens had op twee deukjes bij de opening na helemaal niks, geen enkel technisch defect tot mijn zeer grote verbazing!). Over de 150/f2.8 heb ik ook goede verhalen gehoord en foto's van gezien (ook op deze site), de 100mm heb ik geen ervaring mee (maar anderen zeker wel).
Ik heb zelf sinds vorig jaar de sigma 150 mm 2.8. En ik ben zeer tevreden over de resultaten. Kijk maar eens in mijn profiel naar mijn boomkikker foto bijvoorbeeld. _________________ Canon 10D, Canon 300 mm F4 IS L, Sigma 150 mm macro en nog een zootje lenzen flitsers en accessoires.
Over de 150 mm kan ik je helaas niet helpen,zelf fotografeer ik sinds vorig jaar met de sigma 105mm en deze bevalt mij prima,je kunt er goed mee uit de hand fotograferen.
Nadeel is misschien dat je dicht op het onderwerp moet zitten en bij vlinders kan dit nog wel eens voor problemen gaan zorgen,bij juffers en sprinkhanen gaat dit al een stuk beter.
Veel foto's die ik hier op Nederpix heb staan zijn met de 105mm gemaakt
Gr.Martin _________________ D300 met sigma 500mm 1:4.5 apo EX DG en NIkkor 105mm F 1:2.8 g ED
Gender: Male Age: 61 Joined: 19 Mar 2006 Posts: 47 Location: Haarlem
Posted: Wed 22 Mar 2006, 19:14 Post subject:
Hoi Marcel,
Heb ook lang getwijfeld tussen 105 en 150mm sigma, heb toch gekozen voor de 150mm, ligt lekker in de hand en heeft ook een goede tripod mount, en de extra afstand van het het object 38 cm 1:1 is na veel oefenen prima te doen, ik wacht nu op het voorjaar voor mijn eerste buiten opnamen !
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum