Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Welke lens voor landschapsfotografie?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 11:20    Post subject: Welke lens voor landschapsfotografie?
Meestal fotografeer ik macro-onderwerpen, maar komende zomer ben ik van plan naar Noord-Scandinavië te gaan en verwacht daar wat meer landschapsfotografie te gaan doen. Nu gebruik ik voor landschappen de canon 400D 18-55mm kitlens, maar dat kan vast beter. Graag jullie tips over wat voor lens: bijvoorbeel 10-20 zoom, of juiste een vaste brandpuntsafstandlens, en wat voor minimale brandpuntsafstand is nog zinvol zonder rare effecten te krijgen. Bij macro en tele weet ik de voor- en nadelen wel zo'n beetje, maar heb geen idee of bij lenzen met een korte brandpuntsafstand de verschillen tussen prime en zoom ook substantieel zijn.

bedankt alsvats voor jullie tips, Tobias

Arjen Drost
Admin
Admin

PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 11:28    Post subject:
ik heb zelf de canon 10-22mm voor landschappen. Deze bevalt me erg goed. Ik merk zelf eigenlijk niets van bijeffecten (ook niet op 10mm).
Alleen dan als je mensen ermee gaan fotograferen, hij rekt de hoeken wel een beetje op (mensen krijgen dan ineens wat dikkere hoofden). Maar met landschappen valt dit totaal niet op.

Als je hier kijkt, zijn alle landschapsfoto's die ik de afgelopen tijd gemaakt heb (ook in de zomer) met deze lens gemaakt.

Maar ik heb geen ervaring met andere lenzen, kan dus geen vergelijking maken.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 18:41    Post subject:
De 18-55 lijkt mij prima. Ik gebruik een 17-55. Meer groothoek vind ik het landschap teveel vertekenen. Met 10mm lijkt alles in het landschap zich naar één punt in het centrum te richten, in de hoeken worden vormen uitgerekt. Een enkele keer wil je dat effect maar voor mij is dat niet vaak genoeg om een sterke groothoek aan te schaffen.

Binnenkort koop ik nog een 70-200mm voor landschappen. Met wat telebereik kan je structuren op een heel andere wijze uit het landschap halen. Bijvoorbeeld bij een landschap met laagjes of coulissen.

Ik ga wel voor de lenzen met de hoogst mogelijke kwaliteit, weinig vertekening (vooral zichtbaar bij een rechte horizon) Weinig vignettering (afval van licht naar de randen) en een goede scherpte bij open diafragma.. (voor zover dat mogelijk is bij zoomlenzen) Als je het echt super kwaliteit wilt hebben moet je lenzen met vast brandpunt gaan gebruiken. Nadeel is dat je blijft wisselen en dus ook ladingen stof in je camera krijgt.

Kijk ook eens naar andere zaken als alleen de lens. Bij landschappen zijn het statief en de filters die je gebruikt bijna net zo belangrijk om tot een goed reslultaat te komen.

.

hvdgriendt

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 18:41    Post subject:
Ik denk dat je in Noorwegen meer hebt aan een telelelens voor landschappen , een 80/200 of 70/300 zie ik als "DE" standaardlens voor landschappen.

peter wijn

PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 20:50    Post subject:
ik gebruik al mijn lenzen voor landschapsfotografie. Van 12 tot 700 mm.
Voor groothoekfotografie heb je iets nodig in de voorgrond. Als dat er niet is, kun je beter een tekenend detail uit het geheel nemen.

Ik heb geen 80-200 zoomlens (zoals hans). Dus gebruik een 300 F4 en een 85 F1,8 het meest voor landschappen. Daarna 12-24. Liefst tussen 20 en 24 mm (zie hendrik).

Tobias Dansen

PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 22:18    Post subject:
Fijn, al die tips! Inderdaad kun je natuurlijk iedere lens voor landschapsfotografie gebruiken. Waar ik vooral op doelde dat het beter kan dan die 18-55 kitlens is de scherpte, niet de milimeters. Daar weet ik weinig van bij de verschillende lenzen met een korte brandpuntsafstand die op de markt zijn.

@Herman: van filters weet ik inderdaad ook nog helemaal niets. Ik ga me er eens in verdiepen.

Nogmaals bedankt,

Tobias

peter wijn

PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 22:45    Post subject:
Tobias Dansen wrote:
....Waar ik vooral op doelde dat het beter kan dan die 18-55 kitlens is de scherpte, niet de milimeters....

volgens ken rockwell fotografeer je toch op diafragma F8 a F11 en dan maakt het - volgens ken rockwell - niet meer uit.
De allerbeste groothoeklenzen zijn momenteel zoomlenzen (volgens de kritieken). Vreemd. Ergens bij 24 mm ligt een omslagpunt.
Een echt goede 20 mm is al vrij duur. Dan is een tokina 12-24 (bijvoorbeeld) inmiddels een alternatief.

martine
Guest

PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 23:14    Post subject:
Dag tobias,

Om al vast een begin te maken met wanneer en hoe gebruik van filters zie onderstaande link.http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/gradueelfilter/

en deze link

http://www.pixelmania.nl/artikel.aspx?rubriekid=2&artikelid=362&title=Lee_Filters_grijsverloopfilters
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 Jan 2009, 23:45    Post subject:
Vergeet ook vooral het polarisatiefilter niet.

http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/polarisatie/

hvdgriendt

PostPosted: Sun 25 Jan 2009, 0:19    Post subject:
weet iemand een adres in NL voor Lee filters. ???

emiel

PostPosted: Sun 25 Jan 2009, 10:39    Post subject:
hvdgriendt wrote:
weet iemand een adres in NL voor Lee filters. ???

Calumet in amsterdam verkoopt Lee. www. ervoor en .nl erachter en kunt hun waar zien.

hou we rekening met de filtermaten, Calumet heeft ze alleen in 100*100mm en dan kun je ze dus niet verschuiven. Je hebt veel meer aan de 100*150mm versies. Denk ook na over soft of hard overgangen. De grootste kans op succes heb je met de soft overgang, maar de harde wil ook nog wel eens van pas komen.

Tipje: kijk eens in engeland naar Lee filters..... hebben ze standaard ook de 100*150 en je weet wellicht wat de pond doet tov de euro. Sites als: www.studiokitdirect.com of www.robertwhite.co.uk hebben de hele serie (wel even op de VAT letten, die staat er standaard niet bij opgeteld).

ajuus
emiel
Back to top
Reply with quote

hvdgriendt

PostPosted: Sun 25 Jan 2009, 18:08    Post subject:
Bedankt Emiel, daar ga ik eens mee aan de slag. Laughing

vanderleij

PostPosted: Sun 25 Jan 2009, 19:18    Post subject: Lens
Hallo, ik houd me hoofdzakelijk met landschapsfoto's bezig en heb meestel 18-70 en 70-300 bij me. In de regel merk ik echter dat ik overtollige ballast heb want ik gebruik eigenlijk altijd de 70-300. Op die manier kan je in het veld fijne uitsnedes maken!
MvG Ruurd Jelle

Fuse

PostPosted: Mon 26 Jan 2009, 10:55    Post subject:
Zoals al eerder werd gezegd, kunnen alle lenzen voldoen voor landschapsfotografie. Ik vrees dat je enkel met een 10-22mm veel te kort gaat schieten.
Ik heb de indruk dat onder landschappen vaak wordt begrepen "zoveel en zo wijd mogelijk". Bij landschapsfotografie is het net nadenken over wat niet op de foto te zetten. Je moet structuur in je foto krijgen en daardoor moet je bepaalde zaken niet op de foto te zetten, anders wordt het geheel een rommelig boeltje.
Ik veronderstel dat je de lens ook gaat gebruiken als je in Nederland fotografeert? In België en Nederland heb je zelden een overdreven groothoek nodig, er staat toch altijd wel een lelijke hangar of electriciteitspaal in de weg, waardoor je al snel wat meer in detail moet gaan.
Eerlijk gezegd denk ik dat je meer gaat hebben aan een lensje met wat meer bereik. Een 24-105mm vind ik ideaal op een fullframe, maar heeft misschien wat te weinig breedhoek op een 400D. Als je budget het toelaat een 10-22 en een 24-105?
Hoe goed is die nieuwe 18-200mm eigenlijk?
Reply with quote

hvdgriendt

PostPosted: Mon 26 Jan 2009, 13:07    Post subject:
Fuse wrote:
Hoe goed is die nieuwe 18-200mm eigenlijk?

Ik weet niet van welk merk je bedoelt, maar die van Nikon is bagger, ik neem hem mee als ik op reis ga omdat je nu eenmaal niet alles mee kunt nemen, ik zie hem dan ook als een noodzakelijk kwaad, als je zijn beperkingen kent is er nog iets mee te doen. #evil

Doodles

PostPosted: Mon 26 Jan 2009, 13:43    Post subject:
Kijk ook eens naar de Hitech filters. Heel goeie kwaliteit en een fractie van de prijs van de Lee filters (die wel de top zijn). Zeker met de huidige wisselkoers interessant. Te verkrijgen bij teamworkphoto in de UK. Ze hebben een heel licht blauwzweem maar niets storends.
Back to top
Reply with quote

Naturepix

PostPosted: Mon 26 Jan 2009, 20:16    Post subject:
Op dezelfde hoogte met Lee staat Singh-Ray filters.
Hier een linkje:
http://www.singh-ray.com/SinghRayBrochure-J11.pdf

groet Job
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum