Posted: Wed 18 Mar 2009, 22:02 Post subject: horizon
I.v.m. het feit, dat ik nogal eens de horizon scheef op mijn foto's heb staan en dat pas achteraf in de gaten heb, vroeg ik mij af, of je iets kunt aanschaffen, wat je bijv. op je occulair/zoeker kunt plaatsen, waardoor je altijd ziet hoe de horizon loopt.
(een rastertje of zo??)
Ik had gehoopt, dat je het misschien in je camera kunt instellen, maar ik kan het in het boekje van de D300 niet vinden.
Misschien ben ik de enige met deze vraag/probleem, maar misschien ook niet en is er een oplossing.
Ik hoor het graag van jullie.
groetjes,
Astrid Schute _________________ 2xNikon D-300 en diverse lenzen
Er bestaan kleine waterpasjes die je in je flitserschoen schuift. Geen idee of dat werkelijk goed werkt, maar het zal in ieder geval geen dure oplossing zijn.
Groet,
Jaap _________________ Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Gender: Male Age: 65 Joined: 04 Oct 2007 Posts: 27 Location: Amersfoort
Posted: Thu 19 Mar 2009, 8:22 Post subject:
Waterpasje kan inderdaad ook. Het nadeel daarvan is dat hij in je flitsschoen zit en zodra je in je zoeker kijkt je niet meer kan zien of je de camera nog recht hebt. Vanaf statief werkt het perfect.
Met een raster in je matglas kan je onder het fotograferen nog corrigeren. Je ziet de lijnen evenwijdig aan de horizon. Voor architectuur opnamen ook een prima hulpmiddel.
Waterpasje is aanzienlijk goedkoper 15-20 Euro.
Groet,
Ruud _________________ Canon body's en Canon glaswerk.
Gender: Male Age: 32 Joined: 05 Nov 2008 Posts: 25 Location: Nunspeet
Posted: Thu 19 Mar 2009, 16:51 Post subject:
Ik wilde het inderdaad net zeggen: het is toch veel makkelijker om rasterlijnen aan te zetten? Staat vast wel ergens in je menu. _________________ Nikon D90 |10-20 | 18-105 | 70-300 |
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum