Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Welk Manfrotto balhoofd

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 9:42    Post subject: Welk Manfrotto balhoofd
Dag allemaal,

Ik ben van plan het statief Manfrotto 190XPROB aan te schaffen.
Alleen twijfel ik nog over het balhoofd:

- 484 MINI BALL HEAD:
hoogte 7.5 cm
gewicht 0.25 kg
maximale belasting 4.00 kg

of:

- 486 COMPACT BALL HEAD:
hoogte 9.2 cm
gewicht 0.38 kg
maximale belasting 6.00 kg

De lenzen die ik heb: Sigma 18-200 en Canon 100mm macro, body: EOS 400D.
Mijn vraag: is de MINI stevig genoeg of toch op het randje? Dit scheelt nl wel weer 130g. Is er iemand die hier ervaring mee heeft, cq een advies heeft?

Groeten,
Ralf

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 15:05    Post subject:
Hoi Ralf,

Ik heb de 484 en gebruik deze op een monopod (680) met de 40D en o.a. 100 mm macro, tot zelfs de 400 mm f5.6. Op de monopod bevalt het me prima, de kop draagt in vastgeschroefde toestand probleemloos het gewicht. Als ik het hendeltje iets losjes zet, kan ik de kop redelijk goed bewegen, zonder dat deze losschiet.

Maarrrr.....op een driepoot zou ik een robuuster balhoofd nemen. Waarom? Ten eerste omdat de 484 (denk ook bij de 486) last zult hebben van trillingen, met name bij wat wind (komt gewoon door de bouw van de kop). Op een monopod maakt het niet uit, je houdt immers deze continue vast en veroorzaakt daardoor zelf al trillingen.
Ook als je lekkere vloeiende bewegingen wil kunnen maken met je balhoofd (?) zal deze kop niet echt lekker werken, dat is net iets teveel gevraagd voor deze budget kop.

Binnen manfrotto kun je eens kijken naar de 322RC2, die heb ik wel eens in de handen gehad, loopt heel lekker soepel! Voordeel van die 322 is dat je met de knop in het handvat in een keer de boel vast kunt zetten of losmaken, zonder gedraai aan een hendel. Een kennis van me gebruikt deze voor macro's (ook met de canon 100 mm macro) tot volle tevredenheid.
Eentje die me ook heel robuust lijkt is de 468 serie, maar die heb ik zelf nooit in de handen gehad. Helaas is die serie ook robuust in prijs...maar nog niet zo robuust als de echte “biljartballen” van Markins of Acra Swiss. Wink

Al met al denk ik dat je eens naar de winkel moet gaan om e.a. zelf te "voelen"/testen, pas dan weet je het echt zeker.

Groet en succes,

Joep

Rob Scholten

PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 18:52    Post subject:
hallo Ralf,

ik zou gaan voor het zwaardere type een beetje overkill kan geen kwaad en als je later wat grotere lenzen gaat gebruiken, komt hij altijd weer van pas.

Groet Rob

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 21:09    Post subject:
voor macro moet je opletten dat het balhoofd de combinatie niet alleen stilhoudt als ie naar de horizon kijkt, maar ook als ie onder een hoek naar beneden kijkt.

De meeste topsystemen werken met een lensvoet (niet met een bevestiging onder de camera). Dat betekent dat de zaak de neiging heeft naar voren te hellen. Een goedkoop balhoofd houdt dit niet tegen. Sterker nog. Op een gegeven moment is het doorgesleten: stuk, eerder dan je denkt.

Daarentegen, je kunt het proberen. Die mini is niet zo duur. Ik gebruik hem momenteel nog als balhoofd om mijn flitser te kunnen richten als dit op statief staat.

Jos Images

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 21:48    Post subject:
Ik heb de 486 een hele tijd op mijn tripod gehad. De RC2 uitvoering want dat is makkelijker met snelkoppeling.

Toen ik echter wat grotere telelensen ging gebruiken zakte de lens toch telkens iets naar beneden bij vastzetten dus ben ik over gegaan op de Manfrotto 468MGRC2. Dat is een balhoofd met hydrostatische lock en dat voldoet nog veel beter.
Is echter ook weer wat duurder Sad
Back to top
Reply with quote

Ralf Stam

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 8:56    Post subject:
Bedankt voor alle adviesen!
Ik ga dan toch maar voor de iets zwaardere 486RC2.
De andere suggesties vind ik nu nog wat te prijzig...
Ik ga over van een 25 euro statiefje naar een manfrotto statief, dus dat zal in ieder geval een verbetering zijn Wink!

Groet,
Ralf

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum