Gender: Male Age: 34 Joined: 16 Jun 2006 Posts: 289 Location: Sliedrecht
Posted: Mon 11 May 2009, 7:10 Post subject: Macro of close-up
Zoals misschien al opgevallen ben ik de laatste tijd flink bezig met macro,
maar ik begon me af te vragen, kan je bij een compactcamera (olympus sp-565) op (super)macrostand echt van macro spreken, of is dit officieel gewoon closeup?
Qua reproductiefactor ed kan ik niets vinden en ik weet ook niet hoe dit bij compactcamera's geregeld is?
Posted: Mon 11 May 2009, 8:17 Post subject: Re: Macro of close-up
Laurens wrote:
maar ik begon me af te vragen, kan je bij een compactcamera (olympus sp-565) op (super)macrostand echt van macro spreken, of is dit officieel gewoon closeup?
Posted: Mon 11 May 2009, 9:52 Post subject:
zeker, dat sowieso.
Maar ik was benieuwd of dit te vergelijken was,
en hoe dit anders bij compactcamera's is
Ik kan er op internet nl weinig over vinden,
en vind het wel interesting om wat meer over te weten.
Echte macrolenzen* hebben vaak een afbeeldingsmaatstaf van 1:1. Dit betekent dat bij de kortste scherpstelafstand je onderwerp levensgroot op de sensor terecht komt.
Komt ie groter op de sensor dan hij in werkelijkheid is dan is het eerste getal groter dan het tweede (bijvoorbeeld 2:1).
Als ie kleiner dan in de werkelijkheid op de sensor komt is het eerste getal kleiner dan het tweede (bv 1:2).
Een van de macrolenzen van Canon heeft zelfs een afbeeldingsmaatstaf van 5:1 als ik me niet vergis.
Er is geen wetgeving die bepaald wanneer een foto macro is of niet. Doorgaans wordt over macro gesproken bij een afbeeldingsmaatstaf van 1:1 of groter. Als jij blij bent met je mogelijkheden die jou camera bied, zou ik mij niet druk maken om de precieze terminologie.
* Lenzen die speciaal zijn vervaardig om een afbeeldingsmaatstaf te bereiken van 1:1. Ze hebben vaak een vaste brandpuntafstand zoals de nikkor micro 105mm, Sigma 105mm of de tamron 90mm.
Posted: Mon 11 May 2009, 22:28 Post subject:
Dirk-Jan, bedankt voor je uitgebreide en verduidelijkende antwoord, nog even verder gespit en ik snap het nu voor een groot deel
Ik ben inderdaad zeer tevreden met de mogelijkheden op mijn cam, maar uit pure interesse kwam deze vraag bij me op, waar ik niet zo 1 2 3 antwoord op zag.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum