Posted: Wed 13 May 2009, 23:23 Post subject: Ervaringen met macro 4-weg instelslede?
Ik merk dat ik bij macro-fotografie vrij vaak het statief een piepklein stukje probeer te verschuiven i.v.m. scherpte, compositie e.d. Nu bestaan hiervoor instelsledes, waarmee je de camera traploos vooruit en opzij kunt verzetten. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zo'n slede? Werkt het bijv. ook echt goed en makkelijk?
Ik denk er namelijk over om zo'n ding aan te schaffen en zou graag willen weten waarmee ik dan rekening moet houden.
B.v.d. Jacqueline.[/b] _________________ Canon EOS 60D, Canon 100mm Macro L IS USM, Canon 70-300mm IS USM, Canon 17-85mm IS USM, Canon 50mm 1:8, Kenko tussenringen, Lensbaby Composer
-------------------------------------------------------
www.jager-fotografie.weebly.com
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Thu 14 May 2009, 9:44 Post subject:
dit zijn bij uitstek dingen om een goede van te nemen.
het instellen luistert nauw, dus het moet soepel en precies lopen en nikskeniet doorbuigen, wegdraaien etc.
really rightstuf heeft van die dingen. persoonlijk zou ik genoegen nemen met een apparaat wat alleen naar voren en naar achteren instelvrijheid geeft. links en rechts is op zich natuurlijk ook handig, maar dan mis je toch weer boven en beneden. statief verplaatsen blijft dan toch nodig.
succes en plezier. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Gender: Male Age: 51 Joined: 21 May 2006 Posts: 168 Location: Weert
Posted: Thu 14 May 2009, 18:31 Post subject:
Hoi Jacqeline
Manfrotto heeft ook zo'n macro slide en die van RRS is natuurlijk super! Ook novoflex heeft ze!
Aanrader zeker ook in gebruik met een 65 MP lens of 100 mm lens!
Gender: Male Age: 64 Joined: 15 Feb 2006 Posts: 2219 Location: Tienhoven (Utr.)
Posted: Thu 14 May 2009, 18:46 Post subject:
Hallo Jacqueline,
Ik gebruik zelf een Manfrotto 454, Micro Positioning Sliding Plate icm de mp65 van canon. Voor deze lens haast onmisbaar omdat handmatig fotograferen anders heel erg lastig wordt.
De slide is met een draaiknop heel nauwkeurig naar voren en achteren te schuiven maar je kunt hem, na het indrukken van een pal, ook in één beweging over de volle lengte van de slede verschuiven.
Ik vind het een geweldig ding en zou hem niet meer willen missen. En de prijs valt mee.
Gender: Male Age: 75 Joined: 13 Oct 2006 Posts: 118 Location: Boxtel
Posted: Mon 18 May 2009, 19:23 Post subject:
Ik gebruik eveneens de Manfrotto.
Niet duur, klopt.
Maar heb hem wel moeten aanpassen, aan de zijkant een plaatje van 0,6 mm ingeplakt om speling tegen te gaan.
En 0.6 mm speling is veel.
Het gaat me te ver om het een prul te noemen, maar ik had van dit merk meer verwacht.
Bedankt voor uw reactie. Zo blijkt maar weer: de één vindt het een fantastisch ding, de ander bijna een prul. Maakt de keuze wel lastig, want RRS en Novoflex zijn te duur voor mij dus ging mijn keuze richting Manfrotto. Nog even goed over nadenken dus.
M.vr.gr. Jacqueline. _________________ Canon EOS 60D, Canon 100mm Macro L IS USM, Canon 70-300mm IS USM, Canon 17-85mm IS USM, Canon 50mm 1:8, Kenko tussenringen, Lensbaby Composer
-------------------------------------------------------
www.jager-fotografie.weebly.com
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum