Posted: Sun 21 Jun 2009, 11:50 Post subject: Fotograferen van dolfijnen?
Beste mensen,
Een vriendin van mij vertoeft ieder jaar enkele weken tot maanden in Griekenland, alwaar ze met een rubberbootje maar wat graag de (binnen)zeeën overtrekt. Ieder jaar komt ze daar wat groepen Tuimelaars tegen. Soms op flinke afstand, soms tot op een meter (misschien 2) dicht op de boot.
Nu wil ze daar graag wat plaatjes van schieten. Ze heeft een beetje het net afgestruind en is voornemens een Canon 450d (2e hands) aan te schaffen. Ze heeft echter nog geen idee welk objectief nu het handigste is om hier voor te schroeven. Een objectief waar ze zowel dichtbij (dus op 1-2 m) als wat verder weg foto's kan maken van de dolfijnen.
Heeft iemand hier enige ervaring mee of tips voor? Volgens mij - maar heb geen ervaring met dolfijnen - kom je een heel eind met een zoomlens van bijv. 70-300mm. Om het betaalbaar te houden kom je dan uit op Sigma?
Graag wat tips.
Waarvoor bij voorbaat al de hartelijke dank!
Ze zal in ieder geval eentje moeten hebben die snel scherpstelt. Dolfijnen zijn erg snelle dieren die maar kort boven water komen, een lens met USM lijkt me wel erg handig. Verder denk ik dat je eigenlijk altijd wel zover bij dolfijnen af zit, dat je niet per se een zoomlens nodig zult hebben.
Ik zou zelf voor de 70-200/f4 L USM van Canon gaan (dus zonder de IS, die is stukken goedkoper én lichter dan met IS en in mijn ogen echt een perfecte reislens). Ik heb daar goede ervaringen mee opgedaan in Australie met Tuimelaars. USM is zoals Arjen zegt wel een bijzonder handig iets, want dolfijnen zijn best rap.... _________________ Nederpixer in ruste
Joined: 19 Dec 2008 Posts: 111 Location: Diever / Oud-Gastel
Posted: Sun 21 Jun 2009, 16:30 Post subject:
Een combinatie van bovenstaande antwoorden.
Snel scherpstellen en zoom zijn beide belangrijke voorwaarden.
Je weet van te voren niet waar het dier bovenkomt. Vooral bij Tuimelaars maar ook Gewone Dolfijnen kan dit ook vlak naast de boot zijn. Ik werd soms heel erg nat en was soms blij met tele.
Bestudeer het gedrag en tracht te ontdekken waar en wanneer ze bovenkomen. Kijk daarbij door de camera. Een camera die langzaam scherpstelt (zoals de mijne) levert veel foto's op van staarten of kringetjes in het water.
IS is niet essentieel, maar wel gemakkelijk. Je balanceert al op een boot, dus je camera staat nimmer stil.
Fotografeer ook niet te krap. Je hebt wat ruimte nodig om te croppen omdat altijd de horizon scheef staat.
Maak vooral zo veel mogelijk foto's. Deze dieren poseren niet; je hebt geen tijd voor compositie etc. Het is gewoon goed geluk.
Succes; ik hoop de resultaten te zien. _________________ Canon R systemen
Ik zou wel voor IS gaan, om de reden die Henk al aangeeft.
Ik heb inmiddels ruim vijftien een- of meerdaagse zeetrips gemaakt in binnen- maar vooral buitenland (voor zeevogels en zeezoogdieren).
Een snelle zoom is zeer gewenst, maar dat hangt ook af van de camera. Ik heb zelf geen ervaring met de 450D, maar op sites als dpreview. com staat er vast wel wat over.
Qua lens zou je kunnen kiezen voor een zoom vanwege de flexibiliteit, alhoewel een vast brandpuntsafstand meer scherpte oplevert; de 70-200 is een goede lens (zelf geen ervaring mee). De 100-400 bevalt mij zelf ook prima. Die laaste stelt scherp binnen de 2 meter.
In het laatste nummer van Grasduinen (juni, pagina 28-31) staan nog wat meer tips over het spotten en fotograferen van zeezoogdieren.
Suc6 en groet!
Phil _________________ Canon + bijbehorend glaswerk
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Mon 22 Jun 2009, 13:10 Post subject:
in griekenland lijkt het licht wel een klein beetje op dat austrlië, niet?
Als een 70-200 voorlopig te duur is, moet je niet nalaten het eens te proberen met een 2e hands, goedkopere 70-300. Als er niets mee te bereiken is, dan ruil je hem in. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Gender: Male Age: 67 Joined: 08 Sep 2007 Posts: 66 Location: Den Haag
Posted: Mon 22 Jun 2009, 19:19 Post subject:
Mijn ervaring met dolfijnen voor de boot (in de Middellandse Zee) is dat ze vaak gewoon op de boeggolf gaan surfen. Dat geldt in ieder geval voor de Gewone Dolfijn en de Tuimelaar. In dat geval hangt de brandpuntsafstand voornamelijk af van de hoogte van de boot. Op een lage boot (snelle rubberboot) heb ik ze wel op 30 cm afstand gehad en dan doe je weinig meer met 70-300 mm, maar zit je toch meer aan 18 - 70 mm te denken. Is de boot wat hoger, dan kun je wat meer millimeters gebruiken. Het bovenkomen op grotere afstanden van de boot is ontzettend moeilijk te voorspellen, maar vlak voor de boot zie je wat er gaat gebeuren en is snel scherpstellen minder belangrijk.
Groeten, Leo
Wat laat (maar ja erg druk), maar bij deze alsnog bedankt voor de vele en zeer bruikbare tips. Ook namens mijn vriendin! Ik heb ze de link doorgegeven en begreep dat ze er behoorlijk wat aan heeft. Als dit ook nog leidt tot een resultaat zal ik dit nog even met jullie delen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum