Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

1d mark III of 5d mark II voor wildlifefotografie

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Nov 2009, 16:25    Post subject: 1d mark III of 5d mark II voor wildlifefotografie
Ik heb een vraag,welke camera is beter geschikt om onder slechte lichtomstandigheden te fotograferen.
tevens is mijn vraag welke camera heeft de beste beeldkwaliteit.
ik hoor graag uw reacties en meningen tegemoet.

Robbert de Smet

PostPosted: Tue 24 Nov 2009, 16:28    Post subject:
Bert,

Als het gaat om fotograferen in slechte lichtomstandigheden, dan is de 5D Mark II in het voordeel.
Een nadeel van deze camera is (misschien) wel dat deze niet zo snel is.
De 1D Mark III is qua snelheid dus in het voordeel t.o.v. de 5D Mark II

Groeten,

Robbert

https://www.facebook.com/pages/Robbert-de-Smet-Fotografie/1417266658496703
Back to top
Reply with quote

marcelloromeo

PostPosted: Tue 24 Nov 2009, 17:43    Post subject:
Ik heb zo'n 5D Mk II en ben er erg wijs mee. Je hebt lekker veel rek in de ISO wat lang mooi blijft ook bij hogere ISO's. Toch wil tzt er nog een 1D MkIII bij hebben voor het hele snele werk en nog een cropfactoor van 1.3 Voor heel veel toepassingen is de camera (5D MkII) echter snel genoeg, alhoewel bijvoorbeeld de AF bij snelle acties (vogels in vlucht) gewoon weer de mindere is...
Ik heb allereerst voor de 5D gekozen vanwege het gebruik van flinke groothoeken die bij een cropcamera niet tot z'n recht komen: effectief is een 14mm of een 15mm fisheye alleen maar bij de 5D. Een ander punt waaraan je moet denken is de geringtere scherptediepte bij de 5D door de Fullframe (net als vroeger met grotere negatieven)

bert schoemaker

PostPosted: Tue 24 Nov 2009, 19:09    Post subject:
bedankt voor de reacties.Ik ben op dit moment in het bezit van een canon 40d met een canon 100-400 Lis maar met slechte lichtomstandigheden loop ik toch tegen wat problemen aan.
Ik wil nu nog 1 keer iets goeds aanschaffen en denk aan een canon 300mmf2.8 eventueel icm een converter of een canon 500mmf4.0.
één van deze lenzen wil ik dan combineren met de bovengenoemde camera's.Wat zou dan de beste combinatie zijn?

marcelloromeo

PostPosted: Tue 24 Nov 2009, 19:32    Post subject:
Bert ik ben begonnen met digitale reflexen met de 30D, nou de 40D is iets beter wellicht maar de 5D Mk II is dan wel een hele sprong vooruit !
Zelf heb ik daarom de EF 600 f4.0 in bijna nieuwstaatn gekocht i.p.v. de 500 f4.0 vanwege het gemis van de 1.6 factor bij FF.
Als ik al ooit weer aan een andere FF-body toe ben zal die heerlijke 600 wel altijd blijven en heb ik nog slechts 1 duur lensje op mijn verlanglijstje staan: De EF 300 f2.8 IS.....
Waarom geen veel goedkopere f4.0 die optisch ook zeer goed is? Gebruik van de 2x extender uit de hand !!!
De 5D Mk II is al een lekker stukje goedkoper geworden, dat scheelt... Alleen neemt elk RAW bestand wel veel ruimte in: ca. 25Mb! Toch gaat je dit niet tegenvallen, dat weet ik zeker !
Groeten,
Marcel.

Robbert de Smet

PostPosted: Tue 24 Nov 2009, 19:38    Post subject:
Beide hierboven genoemde lenzen zijn erg goed. Welke combinatie het beste bij iemand past hangt veel af van de manier waarop iemand fotografeerd en wat hij/zij fotografeerd.
Voor vogels, in vliegbeeld en dergelijke is de 1D Mark III + een van de hierboven genoemde lenzen het meest geschikt lijkt me, vanwege de snelheid.
Er zijn ook mensen die vogels fotograferen met de 5D Mark II, dit gaat ook erg goed, alleen is de snelheid van deze body voor sommige mensen niet genoeg. Wel is het weer zo dat deze body betere resultaten geeft in mindere lichtomstandigheden.
Het hangt er dus vanaf wat je zoal wil gaan fotograferen en of snelheid belangrijk of minder belangrijk is.
Ik hoop dat je er wat mee kunt!

Groeten,

Robbert

https://www.facebook.com/pages/Robbert-de-Smet-Fotografie/1417266658496703
Back to top
Reply with quote

Ropb van't Zelfde
Guest

PostPosted: Tue 24 Nov 2009, 22:19    Post subject: welke camera?
Ik ken iemand die fotografeerd met Canon 1dmark 111, eos 5d mark11, eos 7d met een 300mmF2.8 een 400mmF2.8 een 500mmF4.0 een 600mmF4.0 een 800mmF5.6 rijd in een
Range Rover en gaat gekleed in het duurste outdoor merk kleding die er is maar heeft een ding niet!!! hij kan niet fotograferen!!

Wat een geneuzel over apparatuur op een site waar het gaat om mooie opnamen te bekijken, wat een ongelooflijke hebzucht!!

Rob.
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost
Admin
Admin

PostPosted: Tue 24 Nov 2009, 23:07    Post subject: Re: welke camera?
Ropb van't Zelfde wrote:
Wat een geneuzel over apparatuur op een site waar het gaat om mooie opnamen te bekijken, wat een ongelooflijke hebzucht!!

Uiteraard is de fotograaf belangrijker dan z'n apparatuur, maar zo gek is z'n vraag toch niet??

Of fotografeer jij met een compactcamera??

Als het echt om wildlife fotografie gaat, zou ik toch voor de 1DmkIII gaan denk ik (of een 7D). Meer snelheid, cropfactor zijn toch dingen die je bij wildlife fotografie erg van pas komen. Ik denk inderdaad dat de beeldkwaliteit van de 5DmkII beter is, maar vervolgens verlies je daar weer wat van omdat je dan zelf moet gaan croppen (of mis je het shot omdat je camera net te traag is).

Succes met je keuze

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

keesg
Guest

PostPosted: Tue 24 Nov 2009, 23:20    Post subject:
Hoi Bert.

Ik schiet mijn plaatjes met de 5dII.

Ik schiet voornamelijk stilstaande onderwerpen. Daar is de 5dII ook voor ontwikkeld.

Voor voornamelijk bewegende onderwerpen schieten is een cropcamera denk ik de betere keuze.

Ik schiet echter ook wild en vogelplaten met de 5dII.

Succes met je keuze.

Gr. Kees.
Back to top
Reply with quote

Astral

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 Jan 2010, 16:14    Post subject:
Ik gebruik de 50D en de 5D m II.
Beide vergelijk achter m'n 300/2.8 ga ik met de 50D vaak niet verder dan de 1.4 ext.
de 5D trekt de 2x ext beter, en wat de cropfactor tegen over de FF betreft haal ik met verder croppen (tot de zelfde vergroting) hier een kwalitatief (scherpte/ruis) betere foto uit, uiteraard onder zelfde omstandigeheden (in een situatie ff snel body wissel).
Door de krappe beeldhoek van tele's is een fullframe veel makkelijker om bv. vliegende vogels te volgen/in beeld te houden.
De 50D pak ik nu juist als ik bv. met de macro's op stap ga; de toepassing van de cropper en de fullframe is bij mij eigenlijk precies andersom uitgepakt dan ik bij aanschaf verondersteld had.

DanielJ

PostPosted: Thu 28 Jan 2010, 19:27    Post subject: Re: welke camera?
Ropb van't Zelfde wrote:

Rob.

Wat een ongelofelijk onvolwassen opmerking. Als je alleen herten tijdens de bronst fotografeerd heb je ook niet meer nodig.....

Er wordt hier gesproken over normale keuzes voor bijvoorbeeld de serieuzere vogelfotograaf en dat doe jij af met een zeer lage opmerking.
Fijn dat je zelf tevreden bent met je eigen mooie spulletjes, maar gun iemand anders die er meer voor over heeft ook dat plezier.
Back to top
Reply with quote

Ton Valk

PostPosted: Thu 28 Jan 2010, 19:44    Post subject:
Wat nu dan? ouwe koeien uit de sloot aan het trekken? dit topic was al van vorig jaar november hoor!! Rolling Eyes

DanielJ

PostPosted: Thu 28 Jan 2010, 20:32    Post subject:
Hahahaha, hij was gekickt door Astral en toen zag ik die post staan.
Foutje.
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum