Posted: Fri 27 Nov 2009, 19:19 Post subject: Welke camera? (voor voornamelijk macro / vlinders)
Ha allemaal!
Ik ben al een hele tijd op zoek naar een nieuwe camera, die in ieder geval meer kan dan de camera die ik nu heb (Nikon Coolpix L12; natuurlijk een heel simpel camera'tje, waar je op zich toch nog redelijk goede foto's mee kunt maken). Maar ik wil eigenlijk meer kunnen met m'n camera.
Nu ben ik op zoek naar een camera waar ik in ieder geval echt goede macrofoto's mee kan maken. En misschien dat vlinders hier al onder vallen, ook wil ik met m'n camera goede foto's van vlinders kunnen maken. Nu ligt dat natuurlijk niet alleen aan de kwaliteit van de camera, maar ook aan die van mij...!
Mijn vraag is: hebben jullie tips voor een goede camera die aan mijn wensen voldoet?
Alvast bedankt!
Groetjes, Gerdien _________________ "De natuur is dé plaats waar je Gods kracht kunt ontdekken..."
Gender: Male Age: 34 Joined: 16 Jun 2006 Posts: 289 Location: Sliedrecht
Posted: Fri 27 Nov 2009, 20:27 Post subject:
Beste Gerdine,
Lastig om je zo advies te geven,
zoek je een spiegelreflex? compact?
Zowel canon als nikon {'de' namen die het meest voorbij komen} hebben leuke instapmodellen, zelf ben ik vooral van canon, over het algemeen wat betaalbaarder.
De kan denken aan een 450 of 500D, of voor een 2e hands 30 of 40D zoeken. Allemaal schitterende camera's, maar geef vooral aandacht aan je lens!
Bijna iedere macrolens heeft wel een goede scherpte, dus het gaat het meest om aantal mm.
Je geeft aan veel vlinders te willen doen, denk dat je met het gemiddelde dan wel uitkomt. Een tamron 90mm bijvoorbeeld?
Heb zelf voor een mooi prijsje een canon 100mm macro op de kop kunnen tikken, wat ik zelf ook een toplens vind.
Zou zeggen, kijk eens goed rond wat er is, bepaal wat je wil en vraag wat je wil weten!
Succes met {de voorbereidingen voor} je aanschaf!
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Sun 29 Nov 2009, 21:14 Post subject:
camera is niet zo belangrijk.
lens veel meer.
Wat voor foto's hier op nederpix vind je mooi? kijk eens of je kunt zien met wat voor lens ze gemaakt zijn. het merk is van minder belang dan het type.
of zoek je een compactcamera?
succes
peter _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Gender: Male Age: 62 Joined: 04 Mar 2009 Posts: 59 Location: Zuid Holland
Posted: Sun 29 Nov 2009, 21:27 Post subject:
Een hele goede en betaalbare macrolens is o.a de Tamron 90 mm F2,8 lens.
Weet niet wat je wilt gaan doen qua lenzen voor in de toekomst.
Als je van plan bent om uit te gaan breiden naar 300-400 of 500 mm lenzen voor vogelfotografie zou ik zeggen kies voor Canon.(dit zijn wel lenzen van enkele duizenden euro's per stuk)
Wil en/of kun je dat niet uitgeven, dan zou ik kiezen voor de DSLR instapmarkt.
En dan zou ik zeggen, kies voor een Sony DSLR camera. Sony is met name sterk in de instapmarkt en bied veel waar voor het geld.
De sony 350 hete image stabilisatie aan boord (erg handig voor macro's als je uit de hand fotografeert) en live view.
Nog beter en nieuwer maar ook duurder is die sony 550 serie.
mvg
Hans
p.s zie mijn pa album, nagenoeg alle macro foto's zijn gemaakt met de tamron 90 mm + sony 700 _________________ Sony Alpha 77 en een aantal lenzen .
.Bewerking middels Lightroom
Weet iemand wat de voordelen van een nikon p90 zijn?
Waarschijnlijk wordt dit de camera die ik ga kopen; een (echte) spiegelreflex komt daarna wel weer..
Groetjes! Gerdien _________________ "De natuur is dé plaats waar je Gods kracht kunt ontdekken..."
Gender: Male Age: 68 Joined: 31 Jul 2006 Posts: 222 Location: Best
Posted: Fri 15 Jan 2010, 12:43 Post subject:
Gerdine
Van de P90 weet ik alleen dat het een compactcamera is. Kenmerk van deze camera's is dat ze een grote scherptediepte bezitten.
Met betrekking tot je onderwerp is dat een voordeel, maar het kan ook een nadeel worden als je de achtergrond een beetje vaag wilt houden (wat bij macro vaak wel een wens is).
Het is goed om na te gaan hoe dicht je je onderwerp (vlinders) moet benaderen om een beeldvullende opname te krijgen. Mijn angst is dat je dan met een compactcamera niet goed uit bent. Vlinders kunnen erg vliegerig zijn en in tegenstelling tot libelles en juffers laten ze zich niet zo gemakkelijk benaderen. _________________ Jaap Blom
Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Wij hebben zelf de Tamron 90mm en de Canon 180 mm.
Beide fijne lenzen met een mooi resultaat.
Voor vlinders / insecten gebruik ik het liefst de 180mm, omdat je dan wat meer afstand kan houden. Gebruik je bijv. de 90mm, dan moet je je onderwerp dichterbij benaderen en fladderen vlinders eerder weg. Voor bijv. paddestoelen gaat mijn voorkeur uit naar het gebruik van de 90mm. Je kan dan dichter op de paddestoel zitten en hebt dan minder last van bijv. sprietjes die voor je onderwerp zitten.
Succes met het uitzoeken van camera en lens. Ben benieuwd wat je keuze zal worden.
Door de razend snelle ontwikkelingen in de digitale camerawereld zijn vaak heel goede occasions te koop.
Als via je grote fotozaken b.v. www.kamera-express.nl of www.cameranu.nl en zo zijn er nog een paar, een keuze maakt, heb je in ieder geval een half of een heel jaar garantie.
De macrolenzen zijn meestal nogal prijzig en inderdaad is de Tamron 90mm een hele goede lens, maar als dat toch nog boven je budget gaat, kan je nog altijd even tijdelijk kiezen voor een macrovoorzetlensje. Met zo’n lensje behaal je ook hele leuke resultaten, alleen het nadeel daarvan is, dat je vaak heel dicht op het onderwerp moet zitten.
Succes met je zoektocht en keuze.
Gr. Henk _________________ Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Het wordt (gewoon) een Nikon P90. Voor 'nu' is deze camera voor mij goed. Als 'tie dat niet meer is, stap ik over naar een spiegelreflex.
En, een spiegelreflex koop ik wel weer als ik ietsje meer geld over heb om een camera te kopen.. 'k Ben tenslotte maar een (arm) studentje..
Zelf koop ik liever een nieuwe camera. 2ehands is heel vaak niets mis mee, maar 'k weet liever zeker dat ik iets goeds in handen heb.
Iemand nog een tip voor een andere (Nikon) compactcamera?
Groetjes! Gerdien _________________ "De natuur is dé plaats waar je Gods kracht kunt ontdekken..."
Nee, nog niet naar gekeken.
Dit gaat helemaal niet over 'natuurfoto's', maar is er iemand die weet of de Nikon P90 ook goede binnenfoto's maakt? Ik hoor namelijk allemaal 'slechte commentaren' op de binnenfoto's.. (Dat er op alle binnenfoto's veel ruis zit.)
Gender: Male Age: 34 Joined: 16 Jun 2006 Posts: 289 Location: Sliedrecht
Posted: Thu 18 Feb 2010, 23:00 Post subject:
De ISO waarde kan je zelf instellen, en zeker mbv van flits zal je de ruis dan onder controle kunnen houden.
Maar, topresultaten zal je er binnen echt niet mee kunnen halen.
Dan kom je (toch weer) op een spiegelreflex uit met lichtsterke lens.
Vb: Canon EOS450D met Canon 50mm F1.8 zal vele malen beter presteren dan een compactcamera.
Posted: Fri 19 Feb 2010, 21:03 Post subject: Macro
Dag Gerdine , fijn bij een macro camera is , van welk merk dan ook dat er een schetrptediepte knop op zit om de dof te kontroleren en spiegel voorontspanning om bij langzame sluitertijden trillingen van de wegklappende spiegel te elimineren ,
Ik zelf heb een Nikon D80 tot volle tevredenheid , maar er zijn op dit moment vele goede nieuwe- maar ook heel veel goede occasions camera's(marktplaats ) met heel weinig clicks en ze gaan z'n 100.000 clicks mee dus.............
Goede macro lenzen zijn de Tamron 90mm en de Sigma 105 mm , waarvan z zeggen dat de 105 een snellere AF heeft , maar meestal stal je met de hanscherp . ook zijn er 150 en 180 mm lenzen maar die zijn i.g trager . Ik zelf gebruik een Tamron 90mm i.c. m de Nikon D80
Groetjes Bert _________________ Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Nikon en Tamron glaswerk
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum