Gender: Male Age: 54 Joined: 18 Nov 2006 Posts: 578 Location: Heteren
Posted: Fri 28 Nov 2008, 9:47 Post subject:
Calumet leverde bij navraag geen 10 x 15 cm filters. En die wilde ik toch hebben voor het gebruik met groothoek.
Daarom heb ik ze na wat tips van Fuse besteld in Engeland. Engeland is nu het goedkoopst (mede door de lage koers van het pond). Hij gaf me een aantal webshops waar je ze kunt kopen:
Zelf heb ik de onderste gekozen (goedkoopste qua set, ik heb de soft graduated set besteld, 1, 2 en 3 stops). Snelle reactie en na een kleine week had ik ze in huis. Even getest in de huiskamer en als ik op de Tokina 12-24 mm de uv-filter eraf haal, dan heb ik geen vignetering meer (ook niet in het gebied 12-14 mm). Verder ziet het setje er professioneel uit, maar ja, dat mag dan ook wel voor die prijs!
Hopelijk binnenkort wat foto's met de filters.
Ben me ook aan het orienteren op grijsverloopfilters en kwam dit topic tegen.
Lee zag ik ook elders als favoriet.
Ik ben benieuwd of er nog anderen zijn die hun ervaringen willen delen+ ik wil het gebruiken voor landschappen en denk ook dat de 10 bij 15 cm wat meer flexibiliteit biedt dan de 10 bij 10.
Ik zie overigens wel losse filters maar niet echt setjes en daar lees ik toch wel e.e.a. over. Ik wil ze gebuiken voor mijn Canon 10 22 mm en 17 40 mm.
Alvast bedankt!
Phil _________________ Canon + bijbehorend glaswerk
Posted: Sun 04 Apr 2010, 19:51 Post subject:
Ik bestel mijn Lee filters bij Robert White (binnen 2 dagen in huis). Ik vind de Lee filters gewoon klasse (is de prijs natuurlijk ook na). Ze zijn echt kleur neutraal. Hiervoor had ik Cokin grijsverloop filters. Bij gebruik van meer dan 1 filter (bijv. grijs verloop en een grijsfilter) kreeg ik bij de Cokin filters een paars/roze zweem over mijn foto's. Met de Lee filters heb ik dit probleem niet.
De Lee filters zijn er in hard- en zacht verloop. Hard verloop is met name voor een strakke horizon (bijv. de zee). Zacht verloop is met name voor landschappen, waarbij de horizon onderbroken wordt door bijv. een molen. Voor landschap fotografie kan ik vooral de startkit van David Norton aanbevelen. Deze kit is een zeer goede start, maar kost ook wat. Meer op:
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum