Posted: Fri 09 Apr 2010, 18:24 Post subject: Camera laten repareren: waar?
Hoi allemaal,
Afgelopen week is m'n Canon 40D ermee opgehouden. Bij het handmatig reinigen van de sensor en bij het maken van een foto krijg ik direct de melding: Error 99. Ik vermoed dat de sluiter het probleem is: in de afgelopen 2 jaar heb ik er al vele 10-duizenden foto's mee gemaakt. Wat raden jullie mij aan? Naar Fotokonijnenberg gaan waar ik hem vandaan heb en hem op laten sturen naar Canon? Of kent iemand misschien een fotozaak in de buurt van Groningen die zelf ook camera's repareert? Omdat het fotoseizoen eraan komt, heb ik natuurlijk het liefst dat hij het zo snel mogelijk weer doet!
Ik had een tijdje geleden wat problemen met mijn Canon.
Ik heb hem naar Digital Service Point in Nederweert gebracht. (Canon)
Duurde drie dagen.
Ik kon hem toen weer ophalen, maar ja voor mij maar een half uurtje rijden.
Je kunt in ieder geval eens informeren
Succes Henk _________________ Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Ik weet niet of Canon of het reparatiecentrum (ben onlangs zelf in Bergen Op Zoom geweest) een telefonische of e-mail indicatie van de reparatiekosten kunnen afgeven op grond van deze Error-code? Moet toch een bekend probleem zijn...
Een sluiter gaat voor zover ik weet zo'n 100.00 clicks mee en wellicht dient deze vervangen te worden na vele tienduizenden clicks. Zou wel een kosten-baten analyse voor mezelf maken in dit geval. Kocht zelf eerder deze week een nieuwe 50D body voor slechts 655 Euro (nog een boel geld maar niet als je dit afzet tegen de oorspronkelijke nieuwprijs).
Succes in ieder geval Klaas!
groeten,
@d _________________ Canon 50D, Canon 7D Mark II, Canon 300 mm. F4 IS, Canon converter x 1.4, Canon telemacro 100 mm. F2.8 IS.
Mijn 40D sluiter was destijds niet op voorraad en moest vanuit Duitsland komen. Kostte me in totaal 7 weken, maar gelukkig had ik back-ups geregeld (die nog beter waren dan de 40D ). Reken vooral nu op een langere tijd dan normaal: de zomervakanties komen eraan en dan is er minder personeel. Des te eerder je hem weg brengt, des te groter de kans dat je hem relatief snel terug hebt.
1. Schakel je camera uit.
2. Verwijder de lens, alle batterijen, en de SD/CF geheugenkaart.
3. Laat de camera ongeveer 20 minuten rusten.
4. Plaats een volledig opgeladen batterij in de camera, en zet hem weer aan. Plaats GEEN geheugenkaart.
5. neem een aantal foto's.
Als de “ERR 99″ boodschap terug verschijnt, dan moet de camera binnengebracht worden voor onderhoud of reparatie.
Indien de error NIET verschijnt, dan moet u nu de volgende stappen uitvoeren:
1. Zet de camera opnieuw uit.
2. Plaats de SD/CF kaart.
3. Zet de camera aan.
4. Formateer de SD/CF kaart via de camera. Zorg ervoor dat je eventuele foto's op de kaart hebt bewaard.
5. Neem enkele foto's. (nog altijd zonder lens)
Als de “ERR 99″ boodschap verschijnt, dan is er waarschijnlijk een probleem met je geheugenkaart. Probeer het opnieuw, maar ditmaal met een andere kaart..
Als de error nog altijd verschijnt, moet u uw camera binnenbrengen voor onderhoud. Als het bericht niet meer verschijnt, kan u de volgende stappen verderzetten:
1. Zet de camera uit.
2. Maak de contacten van de lens schoon door er met een gommetje of een zacht doek over te wrijven.
3. Plaats de lens.
4. Zet de camera aan.
5. Neem een foto.
Als de error “ERR 99″ alleen verschijnt bij één bepaalde lens, moet u die lens laten onderzoeken.
Als u een “ERR 99″ boodschap krijgt bij elke Canon lens, dan moet u de camera binnenbrengen voor onderhoud of reparatie.
Een heel verhaal maar misschien eens uitproberen ??
Hoi Klaas
Dat is balen. Ik neem aan dat je alle adviezen van Ben hierboven ook al hebt uitgeprobeerd.
Eind januari kreeg ik hetzelfde probleem op mijn 40D, continu error 99. Niets hielp, bij elk objectief, elke batterij en elk geheugenkaart. Er was geen foto meer mee te maken.
Ik heb hem weggebracht naar Cameratools. Een goede fotospeciaalzaak in Apeldoorn (ook mijn woonplaats). Begonnen door voormalige Konijnenberg-werknemers.
Ik kreeg hem pas vorige week retour. Het zou een kleine 4 weken kunnen gaan duren, maar het werden er dus totaal 8.
Bij het wegbrengen heb ik direct een 30D aangeschaft voor weinig geld, zodat ik gelukkig door kon gaan.
Momenteel zijn de wachttijden langer dan ooit. Vooral voor oudere modellen, waar al lang geen garantie meer op zit.
Succes, groet Els
Last edited by Els Branderhorst on Thu 15 Apr 2010, 16:02; edited 1 time in total
Posted: Sat 10 Apr 2010, 15:30 Post subject:
Eind februari ging mijn 50D kapot. Ik heb hem naar Cameraland in Alkmaar gebracht (had nog garantie). Zij boden mij een leen camera aan voor de tijd dat ik mijn 50D kwijt was. Dat had ik niet nodig (heb een reserve). Binnen 3 weken had ik mijn gerepareerde 50D weer terug.
Het kan dus sneller. Het loont misschien om even rond te bellen?
Opnieuw bedankt voor jullie hulp! De error krijg ik ook bij het handmatig schoonmaken van de sensor (spiegel omklappen), dus aan een lens of aan het overschrijven naar de geheugenkaart ligt het niet. Ik overweeg om op korte termijn een 50D te kopen, een mogelijk lange reparatietijd van de 40D maakt dan niet meer zoveel uit.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum