Posted: Sat 05 Jun 2010, 8:02 Post subject: sluitertijd
Ik heb problemen bij het krijgen van een snelle sluitertijd bij het gebruik van mijn Nikon 200-400 i.c.m. TC 1.4.
Als ik mijn diafragma open zet, bijv. f8, mijn iso wat opschroef naar bijv. 400, dan zou ik toch een snelle sluitertijd moeten krijgen.
Ik gebruik de voorkeurstand diafragma, zodat de camera er zelf de sluitertijd bij zoekt.
Maar ik zit nooit boven 1/500e. Is dat normaal, of niet, of doe ik iets niet goed. Of kan het niet met gebruik van een converter?
Als ik de voorkeurstand op sluitertijd zet en ik programmeer de camera bijv. op 1/1000e dan zijn mijn foto's zwart.
Ik zag net de foto van de Japanse vossen van Dennis Binda en daar wordt een sluitertijd van 1/1000e bereikt. Hoe kan ik dat toch voor elkaar krijgen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen / adviseren.
Alvast ontzettend bedankt,
groetjes,
Astrid Schute _________________ 2xNikon D-300 en diverse lenzen
een snelle sluitertijd is mede afhankelijk van de hoeveelheid licht buiten. Des te donkerder, des te minder licht, des te langzamer per definitie je sluitertijd. Een snellere sluitertijd kun je krijgen door iets onder te belichten, een hogere iso te kiezen (meeste camera's kunnen tegenwoordig wel iso800 redelijk ruis-arm aan) en het grootste diafragma (kleinste f-getal) te nemen.
Ja, dieren in de sneeuw zijn natuurlijk wel een bijzonder geval. Allereerst is sneeuw wit en dus al heel licht. Bovendien reflecteert het ook nog eens extra licht op het onderwerp. Een vos tegen een bosrand bijvoorbeeld, is veel donkerder en vereist dus een langere sluitertijd. Maar dat snap je zelf ook wel denk ik. Om te beginnen moet je dus zo goed mogelijk gebruik maken van het (zon)licht. Vermijd dieren in schaduwpartijen. Neem de tips van Luc ten harte en oefen veel. Eén deel informatie ontbrak in je post, waarom wil je naar hogere sluitertijden? Zijn je foto's nu (vaak/soms) onscherp door een bewegend onderwerp of doordat je zelf beweegt?
Gender: Male Age: 54 Joined: 18 Nov 2006 Posts: 578 Location: Heteren
Posted: Sat 05 Jun 2010, 12:16 Post subject:
Hoi Astrid,
Volgens mij klopt dat. Voor 1/1000 heb je veel licht nodig.
Maar ik zou beginnen met f5.6 of f6.3 te gebruiken. Scheelt al weer een stuk. Het is een f4 lens, dus zelfs met TC is f5.6 mogelijk. Dat is vol open.
het gaat vooral om vliegende vogels, misschien niet zo actueel op nederpix, maar ook om rennende hazen.
Bij beide gevallen wil het mij niet lukken om mijn onderwerp scherp te krijgen.
Ik heb inderdaad al geprobeerd met diafragma en iso te werken, onderbelichten heb ik nog niet geprobeerd dus daar ga ik mee aan de slag.
Allen bedankt voor het reageren,
groetjes,
Astrid Schute _________________ 2xNikon D-300 en diverse lenzen
Gender: Male Age: 54 Joined: 18 Nov 2006 Posts: 578 Location: Heteren
Posted: Sat 05 Jun 2010, 12:38 Post subject:
Hoi Astrid,
Onderbelichten zou ik primair niet gebruiken voor een snellere sluitertijd. Dan heb je misschien wel een scherpe foto, maar een verkeerd belichte!
Onderbelichten doe je als je onderwerp licht is t.o.v. de rest van de foto, of als je een bepaald effect wilt bereiken qua sfeer of belichting.
Maar het soort fotografie waar je op doelt is het moeilijkste wat je kan verzinnen. Je hebt goed licth nodig voor snelle tijd. Een lichtsterke en snelle lens en heel veel geluk dat het object net op de goede plek zit en scherp is. Dus het is denk ik niet raar dat het vaker niet dan wel lukt.
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Sat 05 Jun 2010, 13:28 Post subject:
diafragma open gooien.
of een op de juiste manier bewogen foto, da's misschien nog wel moeilijker. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Onderbelichten zou ik primair niet gebruiken voor een snellere sluitertijd. Dan heb je misschien wel een scherpe foto, maar een verkeerd belichte!
Bendiks
Dat hangt natuurlijk helemaal van de situatie af . 1/3 stop onderbelichten kun je over het algemeen straffeloos compenseren met je beeldbewerkingsprogramma.
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Sat 05 Jun 2010, 20:55 Post subject:
oh ja, nog een paar dingen...
afdrukken op een moment van betrekkelijke rust (anticiperen daarop) en niet vertrouwen op 1 foto.
De repeteerstand heeft relatief weinig zin, je kan het proberen, bij mij is er meestal weinig verschil tussen foto 1 en foto 5.
1/500s vind ik trouwens al heel aardig. in principe kun je vanaf statief best 1/20s halen, als je onderwerp de adem een beetje inhoudt. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Gender: Male Age: 44 Joined: 05 Nov 2007 Posts: 2459 Location: Geleen
Posted: Sun 06 Jun 2010, 0:06 Post subject:
1/500e is al redelijk halleluja... Als je dan nog geen scherpe foto kan maken ligt het aan een verkeerde focus of te veel beweging.
Ik maak onder water vaak foto's met sluitertijden tussen 1/20e en 1/100e... auw! Vissen liggen ook niet stil weet je, en een duiker ook niet, en statief bestaat niet, dus...
Lees de tips hierboven, en combineer deze:
diafragma zover mogelijk open, 1/3 onderbelichten, iso tussen 400 en 800. En dan zoals Peter aangeeft wachten op het juiste moment en dan afdrukken... evt. meebewegen met onderwerp
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum