Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Onvoldoende scherpte

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 23 Jul 2010, 19:57    Post subject: Onvoldoende scherpte
Ben nu een tijd bezig met macrofotografie maar sommige dingen vallen tegen nl. ik de krijg de onderwerpen vaak niet 100 procent scherp. Bv een lieveheersbeestje scherp krijgen lukt prima maar word het onderwerp groter ( vlinder of libelle ) dan krijg ik het onderwerp voor ca. 75 procent scherp en de andere 25 procent niet. Wat doe ik verkeerd?

M.v.g Fer
Canon EF 100 mm 1 :2.8
Canon EF 100-400 IS 4,5-5,6
Hahnel draadontspanner
Canon Extender 1,4 x
Manfrotto statief
JOBY gorilla pod
Rijstzak
Back to top
Reply with quote

Henri van Vliet
PixPas (Basic)

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 23 Jul 2010, 21:13    Post subject:
Het enige dat ik kan verzinnen is een kleiner diafragma(hoger diafragma-getal) kiezen.

mvg Henri

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote

Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 23 Jul 2010, 21:23    Post subject:
Misschien kan je de voorbeelden die je aanhaalt plaatsen in je persoonlijk album en hier een linkje zetten, dat praat wat makkelijker.

Als ik het snap wat jij bedoelt, heb je het over scherptediepte? Dan is het inderdaad een kleiner diafragma instellen.

Maar met wat voor lens maak je deze macro foto's, met die 100~400 zoomlens?

Als je echt met macro(lens) verder gaat zul je zien dat als je maar kort genoeg bij kan komen je scherptediepte nog minder wordt, van dat lieveheersbeestje zal je als die op je af komt alleen de kop scherp krijgen en het lichaam al niet meer.

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote

Fer

PostPosted: Fri 23 Jul 2010, 21:30    Post subject:
Beste Vincent,

Ik heb ook de Canon EF 100 mm F/2.8. Zal het even veranderen in mijn profiel. Een voorbeeld staat in het determinatie album. Daar heb ik een schorpioenvlieg geplaatst en deze is niet helemaal scherp.

B.v.d

Fer
Hahnel draadontspanner
Canon Extender 1,4 x
Manfrotto statief
JOBY gorilla pod
Rijstzak
Back to top
Reply with quote

Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 23 Jul 2010, 21:42    Post subject:
ik heb hem even bekeken en ja... welkom in de wereld van beperkte scherptediepte...
Altijd mooi zo'n rustige vage achtergrond, maar ja op het onderwerp heb je dus maar een smal strookje scherp.

2 factoren bepalen je scherptediepte:
1- het diafragma: helemaal open f2.8 is weinig diepte, helemaal dicht (f16 en hoger) is meer diepte. Hou wel rekening met een (veel) langere sluitertijd door minder licht in de lens.

2- de afstand tussen onderwerp en lens. hoe dichterbij je komt en hoe groter je onderwerp in beeld, des te kleiner je diepte. Soms kan je van de iets grotere onderwerpen, beter een opname van iets verder maken en dan in nabewerking iets croppen.

Als laatste, rekening houdend met deze beperkte scherptediepte: bepaal zelf waar je het scherp wilt hebben, gebruik handmatige focus. Over het algemeen zal je de ogen van dit soort onderwerpen scherp willen hebben, tenzij je een ander deel extra aandacht wilt geven, dan maak je een bewuste keuze om iets anders te doen.

En voor de scherpte in het algemeen ook als het gaat, statief en evt. afstandbediening gebruiken.

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote

Fer

PostPosted: Fri 23 Jul 2010, 21:51    Post subject:
Dank je wel voor je reactie en advies. Gebruik zelf wel af en toe een statief en afstandsbediening. Maar soms heb je alle tijd en de andere keer moet je weer snel zijn. Blijft toch een kwestie van keuzes maken.

Fer
Hahnel draadontspanner
Canon Extender 1,4 x
Manfrotto statief
JOBY gorilla pod
Rijstzak
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Fri 23 Jul 2010, 22:42    Post subject:
Een andere optie (of is dit al gezegd?) kan ook een wat langere lens zijn. Ik verwissel m'n 105mm soms voor m'n 300mm, die ook prachtige macro's aankan.

VroLux,

Ton

www.tonvanmourik.com

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

nelappelmelk
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 24 Jul 2010, 5:23    Post subject:
Wat ook belangrijk is bij de macrofotografie buiten al genoemde adviezen, is dat je de camera met een hoek van 90 graden t.a.v. je onderwerp plaatst. Dat is bijv. bij vlinders nodig om de gehele vleugels scherp te krijgen. Zelf stel ik de camera in op voorgeklapte spiegel en gebruik ik de selftimer. Scheelt ook aan trillingen en scherpte.
En hoe dichter je op het onderwerp zit hoe meer mm-werk het is.
Maar soms is het ook mooier gebruik te maken van beperkte scherpte.
Dus groot diafragma. En veel uitproberen!
groeten Nel

jonggolde
Guest

PostPosted: Sat 24 Jul 2010, 7:44    Post subject:
Als je de focus op het kopje had gelegd was het gewoon een erg goede en heel mooie foto geweest. De compositie is al heel fraai. Ik fotografeer bij voorkeur met een groot diafragma. F 2.8. Ik kom zelden aan de F 7 of hoger. Alleen bij landschappen en vuurwerk gebruik ik een klein diafragma.

Gr. Henriėtte
Back to top
Reply with quote

walter

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 Jul 2010, 21:53    Post subject:
Hallo Fer,

Wil je bijv. een vlinder van vleugelpunt tot vleugelpunt scherp hebben. Dan moet deze a. niet te bewegelijk zijn en b. de vleugels zeer plat opengevouwen hebben en natuurlijk c. zich exact evenwijdig gepositioneerd hebben t.o.v. je lcd scherm/ ccd in je camera (of het vroeger gebruikte filmvlak).
Afhankelijk van de scherptediepte (60mm macrolens of een 180mm macrolens is een behoorlijk verschil) van je lens. Een vlinder met een 180mm lens met diafragma 6.3 geeft een heel andere scherpte c.q. achtergrondonscherpte dan een 60mm lens met diafragma 6.3.
Gewoon uitproberen en kritisch zijn.
De scherptedieptecontroleknop (leuk scrabblewoord) gebruiken om vooraf te checken.

Succes!

groet,

Walter
Canon 17-40/4
Tamron 90/2.8
schuiltent
gitzo explorer 2210 met zwaar balhoofd
etc....
Back to top
Reply with quote

Bert Veerman
PixPas (Basic)

PostPosted: Mon 26 Jul 2010, 21:07    Post subject: scherptediepte bij macro
Hoi Fer , ik zie dat je met een 100mm f 2.8 macro werkt , in de doos zal ongetwijfeld een scherptedieptetabel zitten , bestudeer deze maar eens goed , bij afb maatst. 1:1 heb je bij f2.8 slechts enkele mm scherptepte dus dat is 1 , groter dan f18 , worden je foto's niet scherper ,maar gaat meestal je lens slechter presteren zelfs , dat is 2 ..... dus daar tussen in moet je van alles uit proberen . wat betreft opstellen filmvlak aan het onderwerp is dan ook wel duidelijk .
Maak je macro's met veel licht dan heb je bij grote f (klein getal) messtal voldoende snelle sl. tijden .
Bij weinig licht kun je met spiegel voorontspanning gaan werken en zelfontspanner . ( bij veel licht is dat niet nodig , maar kan ook geen kwaad )
Zet bijna altijd alles op statief of 1-poot , voorkom dus trillingen .
Elke lens heeft zijn eigen DOF , stel bij goed macro-werk met de hand scherp en misschien heb je ook nog wel een contr. pije in de zoeker ter kontrole .
Veel oefenen en meerder opnames maken van 1 onderwerp en je leert je materiaal kennen .

Groeten Bertt

nelappelmelk
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 27 Jul 2010, 14:11    Post subject:
Handig om alle adviezen voor de macro op een rij te lezen.
Wat ik de laatste tijd ook weleens gebruik is Liveview.
Je kunt dan tot 10x vergroten. Is handig bij zeer nauwkeurige scherpstelling. Je moet dan wel vanaf statief werken.
groeten Nel

susan meijnders
PixPas (Basic)

PostPosted: Tue 27 Jul 2010, 14:43    Post subject: live vieuw
In het begin live vieuw gebruikt maar voor mij werkt hij onvoldoende om twee redenen je raakt je overzicht van je foto kwijt en ik werk het liefst full frame maar het beeld is zo afschuwelijk schokkerig , ik ergerde me daar ontzettend aan.
Daarna alleen maar handmatig door de lens kijkend scherp gesteld en ik merkte dat het soms binnen een millimeter op de lens is of die net wel, net niet of net wat minder scherp is. Maar door het te blijven doen krijg ik het gevoel voor mijn lens in mijn vingers letterlijk. Daarna 100% uitvergroting op pc om de scherpte te controleren.
groet susan
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Tue 27 Jul 2010, 18:16    Post subject:
Voor mij voldoet Live view ook niet. Waarschijnlijk omdat ik dan beter een leesbril op zou kunnen zetten. Een van de voordelen van de spiegelreflex vind ik juist het kijken en scherpstellen door de zoeker. Anders kun je net zo goed een goede bridge camera kopen.

Gr. Henriėtte
Back to top
Reply with quote

Bert Veerman
PixPas (Basic)

PostPosted: Tue 27 Jul 2010, 19:19    Post subject: scherpstellen
klopt helemaal , met macro gaat er niets boven scherpstellen " met de hand " , ook indien er een hoekzoeker gebruikt wordt ( zonder vergroting ). Als bij hulpje eventueel nog het contr. pitje in je zoeker maar vertrouw op het scherpstellen met de hand en met het "blote oog " DIT ALLES NATUURLIJK MET DIEN VERSTANDE DAT JE DE DIOPTRIE INSTELLING VA JE ZOEKER GOED HEB STAAN Smile . Groetjes Bert

jonggolde
Guest

PostPosted: Sat 25 Sep 2010, 10:28    Post subject:
Voor iedereen die problemen heeft met focussen, check this:

http://www.techzine.nl/nieuws/24022/revolutie-op-de-cameramarkt-de-plenoptic-lens.html

Gr. Henriėtte
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum