Posted: Wed 22 Sep 2010, 8:07 Post subject: Canon Twin Lite Flash MT 24-EX
Ik wil graag even advies van de Nederpix collega's over het gebruik van deze flitser.
Tot dusver gebruikte ik hem te simpel, bleek. Alleen op het standje E-TTL.
Dat gaf vaak overstraalde onderwerpen zeker in het dichtbij gebied.
Eindelijk maar eens een oefen-reeksje gemaakt op een aardbei op de aanrecht.
En eens de M-mode op de flitser geprobeerd.
Dat leverde bij de op de camera ingestelde manuele tijd van 1/125 en diafragma 14 aanvankelijk zwaar overbelichte opnamen op.
Maar bij de deelstanden van het vermogen van 1/1 afgezwakt naar naar 1/16 en 1/32 begon er een goede belichting uit te komen.
Met de ratio van het linker en rechter lampje en de hoek van beiden kan ook nog gespeeld worden.
Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee om gaan.
Groet, Herman _________________ Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Gender: Male Age: 58 Joined: 08 Dec 2007 Posts: 29 Location: Assen
Posted: Wed 22 Sep 2010, 17:35 Post subject:
Ik heb de twin lite zelf nooit gebruikt, maar waar je denk ik naar moet zoeken is hoe je moet flitsen. Boeken (of internet) over flitsen kunnen je de juiste basis geven om dit goed in de vingers te krijgen. Een niet te duur boek is b.v. Fotografiegids Licht van John Freeman. Sowieso een erg leuk boek om wat grip te krijgen over waar alles om draait.
Ik gebruik de Twin Lite nu al een paar jaar, maar veel ingewikkelde handelingen doe ik er niet mee.
Hij staat op -2/3 en fototoestel op M en speel eigenlijk constant met tijd en diafragma.
Door de wisselende omstandigheden bij het fotograferen van insekten heb ik te weinig tijd om dingen tussentijds te veranderen en spelen met diafragma en tijd gaat sneller omdat je de focus op het insekt gericht kan houden. De knopjes weet je dan inmiddels blindelings te vinden.
Groetjes, Marijke
http://www.flevopix.nl/ _________________ Canon Eos 800D Digital, EF100mm F2.8 Macro Usm., Macro Twin Lite MT-24EX. Canon G9. Statief:SmallRig
Gender: Male Age: 61 Joined: 02 Aug 2007 Posts: 11 Location: Amsterdam
Posted: Fri 24 Sep 2010, 18:28 Post subject: omni bounce
Gebruik deze flitser altijd in combi met mijn MP-E 65 lens.
Ik maak ook gebruik van 2 Sto-Fen Omni-Bounce kapjes.
deze kan je op de flitskoppen plaatsen en maken het licht ook zachter.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum