Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Gezocht: camera voor macrofotografie.

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Sep 2010, 10:56    Post subject: Gezocht: camera voor macrofotografie.
Met mijn digitale cameraatje lukt het me niet om foto's te maken naar tevredenheid, nml macro.
Ik wil dus graag wat anders, maar omdat ik er totaal geen verstand van heb weet ik niet hoe ik zoeken moet.
Vandaar deze oproep. Wie kan me raad geven?
Het enige dat ik wel weet is dat het makkelijk in gebruik moet zijn en niet te groot, zodat ik er wel mee op pad kan!
Back to top
Reply with quote

Wouter Klaasse

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Sep 2010, 11:04    Post subject:
Panasonic Lumix DMC-FZ18: 200 euro 2ehands, goed in macrofotografie. Of ga je voor spiegereflex?

Wouter
Reply with quote

Adri Gr Nuelend
Editor

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Sep 2010, 11:49    Post subject:
Ik zie dat je in het bezit bent van een kodak compactcamera. Nu wil je een stapje verder om kwalitatief betere foto's te maken, maar je wilt niet al te veel meezeulen als je aan het wandelen bent. Dan denk ik aan een instapmodel spiegelreflex met een macro-objectief. Daarin is ruim keuze.

kasperge

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Sep 2010, 12:30    Post subject:
Nou dat is best een lastige keuze.

Als je voor compact gaat weet ik niet zo goed welke camera je moet nemen. maar compact is nooit zo goed in macro als spiegelreflex en dan zul je altijd blijven zitten met foto's die net niet naar je zin zijn.

Qua spiegelreflex zijn alle camera's wel goed. Tenminste als je een goede macrolens er op gebruikt. De ene camera heeft meer ruis dan de andere. Ik heb zelf de 40D gehad van canon. Een hele fijna camera met weinig ruis. Maar ik heb ook mooie foto's gezien van een 400D van canon.
Beiden zijn 2dehands goed aan te komen.

Ik ben zelf overgestapt op de Sony NEX 3. Dit is een 4/3 systeemcamera. Oftewel een reflexcamera zonder spiegel. Hierdoor krijg je een zeer compact geheel met de kwaliteiten van een spiegelreflex. Ik vind dit een hele fijne camera om mee te werken. Heb er nu een tamron 90 mm macrolens op gezet m.b.v. een adapter.
Het enige nadeel aan deze camera is dat het een vrij nieuwe is. Hij heeft een nieuw Mount voor de lenzen waardoor je een adapter moet hebben om de originele sony lenzen er op te kunnen zetten. Ook vind ik de autofocus niet zo heel erg goed, maar dat maakt voor macro niet zo veel uit. Maar je hebt ook van andere merken 4/3 systemen, daar heb ik dan geen ervaring mee.

Maar je ziet er is keuze genoeg.

Gr kasper
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 29 Sep 2010, 12:43    Post subject:
mag ik suggereren om eens een fotocursus te doen en de fotograaf te vragen welke apparatuur het beste bij jou past?
of om eens met iemand mee te gaan uit de buurt die foto's maakt zoals je die zelf graag zou willen maken?

de 'beste' foto's worden weliswaar meestal gemaakt met een digiflex, dat wil niet zeggen dat het de foto's zijn van het type wat jij wil maken.
En, de stap van een compactcamera naar een digiflex blijkt nogal eens een forse. Niet alleen financieel. Ook in de tijd en de inventiviteit die je nodig hebt om de foto goed te maken (onder andere, onder andere, onder andere)
succes

kasperge

PostPosted: Wed 29 Sep 2010, 13:38    Post subject:
Ik ben het helemaal met Peter eens. naast de aanschaf van de apparatuur is ook veel extra tijd nodig om een goede foto te maken. Met een compact kun je niet zo veel instellen als een spiegelreflex.
Maar een fotocursus is zeker geen slechte. die ga ik binnenkort ook eens aanvragen want ik vind mijn foto's nog niet zo optimaal als ik zou willen dat ze zijn.

Gr kasper
Reply with quote

Michelle

PostPosted: Sat 02 Oct 2010, 10:16    Post subject:
Bedankt voor alle reacties en tips.
Een paar dingen heb ik zeker geleerd, één ervan is dat ik idd wat onderricht kan gebruiken om alle nodige termen te begrijpen!
Spiegelreflex, digiflex, Mount, het zegt me nml allemaal niks!
Daarnaast is het een goede tip om eens met iemand mee te gaan.
Ik ga op zoek!
Back to top
Reply with quote

Dirk-Jan

PostPosted: Mon 04 Oct 2010, 21:04    Post subject:
Hallo Michelle, hier tref je een lijst aan met termen en betekenis. Daarnaast kan deze cursus je vast ook verder helpen. Er is een speciaal hoofdstuk over macro fotografie (hoofdstuk 5).
Back to top
Reply with quote

Michelle

PostPosted: Thu 07 Oct 2010, 10:19    Post subject:
Dirk-Jan,

Hartstikke bedankt voor de goede tips, daar kan ik zeker wat mee!
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum