Gender: Male Age: 64 Joined: 15 Feb 2006 Posts: 2219 Location: Tienhoven (Utr.)
Posted: Mon 30 Aug 2010, 17:54 Post subject:
Soms gebruik ik een invulflits, indirect via een parapluutje, zoals deze. Met een directe flits wordt het resultaat vaak harder en krijg je vervelende slagschaduwen.
Sommige fotografen hebben een led-zaklampje mee om wat bij te lichten maar een reflector zoals Arjen hierboven aangeeft kan natuurlijk ook.
Gender: Male Age: 54 Joined: 18 Nov 2006 Posts: 578 Location: Heteren
Posted: Mon 30 Aug 2010, 18:40 Post subject:
Je kan het ook proberen volgens de 'klomp-methode'. Een spiegeltje als reflectie gebruiken om het licht op de paddenstoel te laten vallen. Vaak moet je dan wel onderbelichten, om geen overbelichte paddenstoel te krijgen.
Paddenstoelen zijn overigens dankbare onderwerpen om je eens lekker uit te leven qua belichting. Ze lopen niet weg (meestal niet) en je verstoort ze ook niet. Zo kun je met eenvoudige middelen je eigen ministudiootje bouwen. Je kan ook proberen bij te lichten met een zaklampje. Levert vaak een subtiel beeld op.
Een goedkoop en veelzijdig reflectiescherm is een EHBO deken. Soms voor een euro te koop bij Xenos of zo. Heeft een zilveren en een gouden kant voor twee compleet andere effecten. Op karton plakken of gewoon opgefrommeld meenemen en uitvouwen tot de gewenste grootte. Werkt perfect.
Posted: Sat 30 Oct 2010, 10:21 Post subject: Belichting
Meestal belicht ik ze niet, maar als ik ze wel belicht doe ik het met een ringflitser. Maar een andere optie is een spiegeltje, reflectiescherm. Maar het mooiste is natuurlijk licht. Succes
Gender: Male Age: 67 Joined: 16 Oct 2005 Posts: 97 Location: Barneveld
Posted: Sun 31 Oct 2010, 20:06 Post subject:
Axel, iedereen doet wat hij of zij het beste vindt. Flitsen bij paddenstoelen doe ik nooit, mijn mening daarover is dat het dan onnatuurlijk over komt. Je kan beter op statief of rijstzak je onderwerp langer natuurlijk belichten. en om de schaduwen weg te halen bij de paddenstoel kan je een spiegel of reflectiescherm gebruiken .
Groetjes Cees. _________________ FUJI Finepix S9500,
Cannon EOS 400D, Kitlens, 200mm lens, Tamron 90 mm 2.8 macrolens.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum