Gender: Male Age: 55 Joined: 19 Mar 2009 Posts: 3142 Location: Hoenderloo
Posted: Wed 24 Nov 2010, 23:43 Post subject: AF fijnafstelling
Mijn 'nieuwe' combinatie bestaande uit een Canon7d en Sigma 150-500 leek wat moeite te hebben met autofocus.
Bij opnames leek geregeld het scherptepunt niet in orde.
Thuis heb ik een opstelling gemaakt waarbij ik een goed belicht boek kon fotograferen. Diafragma helemaal open en door middel van afstandsbediening afgedrukt.
Op het scherm was nu duidelijk te zien dat het woord waarop ik scherp had gesteld onscherp was. De scherpte lag enkele regels verder. Gelukkig kan ik dit (per objectief, en met geheugen) aanpassen.
Vervolgens weer enkele opnames gemaakt, en nu lijkt het te kloppen.
Binnenkort de praktijktest _________________ mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo
Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.
Hoi Henri,
Je had dus last van backfocus. Maar kun je dat dan op je toestel corrigeren?
Ik had hier last van bij mijn Canon 70-300mm. Ik heb hem weggedaan. Was te frustrerend.
groeten Nel _________________ Sony RX 10-4
Dat hangt er van af welk type je hebt. De meeste nieuwe modellen hebben die mogelijkheid inderdaad.
Zelf heb ik voor mijn Canon 5DII een opstelling gebruikt die ik had opgepikt op een Belgisch forum. Daarbij stel je niet scherp op een boek oid, maar op deze afbeelding op je beeldscherm. Truc is dat door de interferentie je heel precies kan zien wanneer de scherpstelling precies goed gaat. Overigens had ik alleen in een 17-40 groothoekzoom wat last van een "verkeerde" scherpstelling en de kans dat je daar iets van merkt is natuurlijk niet erg groot.
Groet,
Jaap _________________ Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Gender: Male Age: 56 Joined: 08 Feb 2007 Posts: 49 Location: almelo
Posted: Thu 25 Nov 2010, 10:07 Post subject:
Wat ik mij afvraag is als je een foto maakt bijvoorbeeld op deze kaart op welke afstand moet je dan een foto maken en moet dit onder een bepaalde hoek of op dezelfde hoogte? _________________ canon 40d en 100-400mm Feisol CT-3371 , Hbn gimbal head
Je moet je beeldscherm onder een rechte hoek fotograferen op een afstand van ongeveer 10x de brandpuntsafstand van het objectief.
Werkwijze is dan als volgt:
*Je stelt je camera op statief op en stelt handmatig scherp op het scherm (je ziet vanzelf wanneer je goed zit door de interferentie die optreed)
*Zonder de camera te verplaatsen zet je het objectief van MF op AF.
*Terwijl je goed de afstandsring op het objectief in de gaten houdt druk je de ontspanknop half in en laat de AF scherpstellen,
*Zie je de ring niet bewegen staat je autofocus goed afgesteld.
*Beweegt de ring wel dan zit je AF er naast en moet je mbv de micro-adjustments dit corrigeren. Deze laatste stap verschilt per camera, maar in je instructieboekje kun je vinden hoe en waar in je menu je dit kunt uitvoeren.
Groet,
Gender: Male Age: 56 Joined: 08 Feb 2007 Posts: 49 Location: almelo
Posted: Thu 25 Nov 2010, 11:10 Post subject:
oke bedankt Jaap,
Omgerekend zal dus voor een 400mm lens een afstand van 40 meter moeten worden genomen.Dan moet je wel een hele grote woonkamer hebben om de kaart op de beeldscherm te fotograferen. _________________ canon 40d en 100-400mm Feisol CT-3371 , Hbn gimbal head
Bert, volgens mijn rekenmachientje is 10 x 400 mm vrij precies 400 cm en dat past nog in de meeste huiskamers _________________ Jaap Schelvis
Posted: Fri 26 Nov 2010, 17:06 Post subject:
Hallo meneer Schelvis,
Allereerst dank voor de afbeelding en uitleg over het testen van de Af van een lens.
Mijn vraag is, maakt het uit wat voor beeldscherm het is? Ik heb een laptop om het op te proberen. Daarnaast kan ik mijn laptop op de televisie aansluiten en op het tv-scherm proberen. Tenslotte kan ik desnoods misschien het scherm van m'n ouders computer gebruiken, zij hebben nog zo'n ouderwetse met een enorme toeter erachter.
Ik heb namelijk sinds kort (nog geen week) dezelfde lens als Henri van Vliet en ik wil wel eens testen of de AF goed functioneerd. Ik heb de lens nog niet in het veld kunnen testen maar sommige van de foto's die ik heb zijn volgens mij niet scherp op de juiste plaats.
Daarnaast nog een vraag. Kun ik op de D3000 ook 'micro-adjustments' toepassen? Ik heb het namelijk nog nooit gevonden.
Hartelijk dank!
Met vriendelijke groet,
Marcel. _________________ Nikon body's + Nikon, Sigma en Tamron lenzen van 18 tot 500mm. DJI Mini 3
Dag Marcel (zeg maar Jaap hoor, we zitten op hetzelfde web),
Nee, het beeldscherm maakt voor deze methode vrijwel niets uit, maar een vlak beeldscherm zal handiger werken dan een bolle buis. Wanneer je aan de scherpstelling draait zal je vanzelf zien wanneer het beeld scherp wordt. Wat nog wel een belangrijk punt is wat ik vergeten ben te vermelden is dat je natuurlijk even moet controleren of je dioptrie-instelling (dat kleine wieltje aan je oculair voor brildragers) op nul staat.
Of een D3000 deze optie heeft weet ik niet, maar er zijn vast Nikonians die je dat kunnen vertellen. Anders even checken op een Nikon-website?!
Groet,
Posted: Fri 26 Nov 2010, 17:34 Post subject:
Hallo Jaap,
Als ik het beste een platte buis kan gebruiken dan kan ik dus het beste mijn laptop of de tv gebruiken.
Mijn dioptrie staat nog op nul, ik heb er nooit aan gedraaid aangezien ik geen brildrager ben. Maar toch bedankt voor de tip inderdaad misschien handig voor de mensen onder ons die wel een bril dragen.
Ik zal het vanavond even uitproberen en zal nog even weer verder zoeken wat betreft de micro-adjustments.
Bedankt!
Marcel. _________________ Nikon body's + Nikon, Sigma en Tamron lenzen van 18 tot 500mm. DJI Mini 3
Gender: Male Age: 55 Joined: 19 Mar 2009 Posts: 3142 Location: Hoenderloo
Posted: Fri 26 Nov 2010, 22:26 Post subject:
Thuis, op een afstand van zo'n 4 meter, en de diafragma op 6.3, moest ik behoorlijk corrigeren. Uiteindelijk vond ik bij -15 dat het beeld scherp bleef
Later in het veld stonden de zwijnen op ongeveer 20 meter, en bleek mijn autofocus er behoorlijk naast te zitten. Dus meteen maar weer teruggedraaid naar 0. Binnenkort nog maar eens proberen.
_________________ mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo
Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.
Posted: Fri 26 Nov 2010, 23:34 Post subject:
Ik heb vanavond ook even geprobeerd of mijn lens last heeft van backfocus op de manier zoals Jaap aangaf. Voor zover ik het kon zien heeft mijn lens er geen last van, gelukkig! De afstandsring bewoog niet nadat ik de lens van M naar AF zette en de ontspanknop half indrukte.
Daarnaast kon ik er toch niks aan veranderen als mijn lens er wel last van had. De Nikon D3000 heeft toch niet de mogelijkheid om dit aan te passen.
Morgen de lens misschien even in het veld proberen, voor de eerste keer sinds ik hem in bezit heb. Ben benieuwd!
Groeten,
Marcel.
Edit: Typ foutje...Later op de avond hé _________________ Nikon body's + Nikon, Sigma en Tamron lenzen van 18 tot 500mm. DJI Mini 3
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum