Gender: Male Age: 29 Joined: 18 Aug 2009 Posts: 80 Location: Lunteren
Posted: Sat 27 Nov 2010, 16:01 Post subject:
Wat Aad zegt; IS/OS maakt inderdaad niks uit met scherpstellen. Bij AF/MF werkt de OS/IS/VR gewoon nog. En de opmerking daarna van aad:
[quote]Overigens heeft het vanaf statief en/of rijstzak geen nut om met OS te werken. En uhh, handmatig scherpstellen met een telelens uit de hand?[/quote]
Door IS/OS/VR aan te houden op statief/rijstzak krijg je soms van die aparte achtergrond vervaging (Bokeh). Wanneer je de OS/IS/VR uit zet is de achtergrond vervaging (Bokeh) wat mooier om te zien. Ik zet hem vaak uit (heb nu geen OS op mijn objectief) maar op mijn 100-400 zette ik hem uit.
Gr Jeff _________________ 'Een goede foto is meer dan een beeld. Het is een goed verhaal in 1 foto.'
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Mon 29 Nov 2010, 15:32 Post subject:
Je kunt heel makkelijk zien of IS / OS aan staat ben. Het beeld wordt opeens een stuk rustiger. Dat is makkelijker scherpstellen.
Maar het gaat wel ten koste van ietsje rekenkracht, heb ik altijd gedacht, .... totdat duidelijk werd, dat het geen gebruik maakt van rekenkracht van de camera... maar de hele operatie in de lens plaatsvindt
Gevoelsmatig ging scherpstellen destijds op een D70 met nikkor 80-400 nog langzamer wanneer VR aanstond... tja.
misschien doordat er uit dezelfde accu gepeurd wordt? Je trekt je batterij aardig wat sneller leeg.
of het is gewoon niet waar.
dat heb je wel vaker met wijsheid, kennis, ervaring en inzicht...
en internet staat er om bekend...
vergis ik me nu, of heb je de lens al? _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Klopt inderdaad Peter, ik heb de lens zaterdag opgehaald en gisteren uitgebreid getest en vooralsnog tot tevredenheid. Dat de OS de batterij flink leegtrekt wist ik al van de 120-400, extra batterijtje meenemen !! Waarschijnlijk morgen mijn schouderstatief wat ik onmisbaar vind. Een Cullmann 0080 ( destijds ook wederrechtelijk ontvreemd ! )
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum