Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

De sluitertijd klopt niet met real time van de D700

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Wed 08 Dec 2010, 23:52    Post subject: De sluitertijd klopt niet met real time van de D700
Vanavond hadden we studiofotografie van mijn fotografievereninging en wat bleek; manueel instellen op 1/125 seconde met een diafragma van bijv. 2.8 gaf een langere sluitertijd dan aangegeven via het infoknopje. Denk dat ik hoogstens 1/2 sec had in werkelijkheid. Had van te voren de afstandsbediening eraf gehaald. Misschien dat daar iets loos is.
Heeft iemand een idee wat ik kan doen behalve uiteindelijk naar de reparateur brengen. Gelukkig had een mede fotograaf dezelfde camera bij als ik - ook een d700 zodat ik toch foto's kon maken van mijn dochter met zijn camera. Verschil in werkelijke sluitertijd was heel goed te merken met precies hetzelfde diafragma en sluitertijd manueel ingesteld van beide camera's. Volgens hem zou ik misschien de camera weer moeten resetten naar fabrieksinstellingen. Wat is jullie idee?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Mvg. Martine

Last edited by martine on Thu 09 Dec 2010, 22:25; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Dick en Mira

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Dec 2010, 9:45    Post subject:
Hebben jullie ook met dezelfde lens gewerkt?? Het probleem komt bij mij over dat het diafragma blijft hangen in de lens.... Dus dat zou je nog kunnen checken. Als de contactpunten in je camera niet goed schoon zijn dat daardoor de camera en het objectief niet goed communiceren met elkaar, of omgekeerd kan ook. Contactpunten in de camera en lens kan je schoonmaken met bv. een wattenstaafje maar nog beter is het hele spul even te laten nakijken bij Nikon in Beverwijk. Als je niet te ver weg woont natuurlijk:-) meestal kan je er op wachten en is het zo gefixt.

Succes en groet,

Dick.

Kijk ook eens op: www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Dec 2010, 10:07    Post subject:
Manueel ingesteld op 1/125s en in feite 1/2 s? Wat zegt de EXIF-informatie bij de foto´s? Was je aan het flitsen? Was de flitser geschikt voor deze camera?

Resetten naar de fabrieksinstellingen kan nooit kwaad.

Het ziet er uit als een bezoekje Beverwijk. Als het in de garantieperiode is, dan via de leverancier.

HEEL goed het probleem omschrijven, en niet vermelden als je zelf de sensor wel eens hebt schoongemaakt of anderszins iets gedaan hebt wat het boekje verbiedt. (lenzen wisselen mag nog net). Als je er een verkeerde flitser op gehad hebt, dan valt het niet binnen de garantie, dat kunnen ze aan de schade wel zien denk ik.

Wel een heel wonderlijk probleem.
Misschien nog eens nagaan of je het probleem kunt reproduceren? Zo niet... ???

sterkte.

martine
Guest

PostPosted: Thu 09 Dec 2010, 10:24    Post subject:
Dag Peter,
De exif gaf de tijd aan zoals ik hem had ingesteld, maar wat in werkelijkheid veel trager was. We hebben een flitsinstallatie op de vereniging en krijgen dan om de beurt een electronisch blokje wat de flitslampen aanstuurt.
Ook een test zonder de flitsen leverde het resultaat op dat de sluiter er langer over deed dan wat bij de info stond.
Heb hem op 02062010 gekocht bij Saturn. Zal hem daar naar toe sturen.
Die andere man van de vereninging die ook een D700 heeft, heeft ook hetzelfde flitsblokje gebruikt en die heeft geen problemen gehad.
ook de andere leden hadden er geen problemen mee.
Heb gelukkig nog de D 300 als back up.
Bedankt voor je toelichting.
@Dick het zal er wel op neer komen dat ik hem moet opsturen.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 09 Dec 2010, 12:08    Post subject:
nikon geeft aan dat niet alle flitscontrolers geschikt zijn, aangezien er soms een behoorlijke stoot stroom terug schijnt te kunnen stomen. dat geeft dan een gebraden D700 naar men zegt (of welke nikon dan ook).

Ik hoop het niet, want dan kun je fluiten naar de garantie, en misschien wordt het wel een hele lange en vervelende fluitpartij trouwens.
Evenwel, als de vereniging een verzekering heeft....

Zal wel niet. Ik duim even.

Doet ie het in sommige standen nog wel goed?

martine
Guest

PostPosted: Thu 09 Dec 2010, 17:37    Post subject:
@Peter, even voor alle duidelijkheid; de d700 had al bovengenoemde kuren voordat ik het flitsblokje gebruikte van de club.In andere standen heb ik nog niet getest. Wellicht vanavond even doen. Ben net pas thuis.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Thu 09 Dec 2010, 22:07    Post subject:
Ik durf hem ook niet zo goed te resetten want dan wordt het aantal opnamen weer terug op 0 gezet. En dan krijg ik weer het bekende probleem van overschrijven van reeds bestaande opnames.
Heb andere lenzen erop gezet de afstandbediening er weer op en af. Manueel instellingen en op de automaat gezet. Niets helpt; geeft de ingevoerde sluitertijd aan maar doet er veel langer op. mijn D300 doet dat probleemloos. Daar klikt ie wel lekker snel. Met uiteraard dezelfde instellingen.
M vg. Martine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 10 Dec 2010, 10:03    Post subject:
qua eerste bericht; gelukkig martine. Op naar de leverancier voor garantie.

qua tweede bericht; waarom hanteer je geen systeem met namen dat dit voorkomt? Met Nikon transfer kun je bestandsnamen zo kiezen dat er geen dubbels kunnen voorkomen (als je zorgt dat al je camera's goed gesynchroniseerd zijn, met een klein beetje extra aandacht als met 2 of meer camera´s tegelijk werkt.

Een eerste actie zal meestal resetten zijn, door jezelf of in de winkel, en anders misschien bij nikon.
Maar het lijkt me - van grote afstand - dat er iets ernstig mis is.

martine
Guest

PostPosted: Fri 10 Dec 2010, 15:42    Post subject:
De D700 vanmorgen weggebracht en ben hem waarschijnlijk een week of vier kwijt. Ben benieuwd wat hier uit gaat komen. Meld me wel weer tegen die tijd.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Tue 28 Dec 2010, 22:29    Post subject:
Kreeg een prijsopgave via saturn van nikon Beverwijk.
Bleek een bedieningsfout te zijn; de spiegelvoorontspanning stond aan in het menu van de camera. Dat zou de veroorzaker zijn van een te trage sluitertijd. Kan me niet herinneren dat ik die aan gezet heb.
Ik zou dus voor de sensorreiniging € 74, hebben moeten betalen. Ik bel vervolgens met nikon en de juffrouw gaf toch wel toe dat dat erg duur was. Gelijk een mail naar Saturn en nu hoef ik nog maar €41,65 te betalen. Scheelt toch mooi weer geld.
Toch een hele opluchting zo.Kan hem een dezer dagen op komen halen.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 29 Dec 2010, 11:59    Post subject:
Hoe kan het nou dat de spiegelvoorontspanning de sluitertijd beinvloedt? Dat kan helemaal niet. Gel.. uh geklets bedoel ik.

In theorie - en praktijk - kun je hebben dat als je je oog van de camera haalt, de belichting aanpast door invallend licht in het occulair...

Dan toch netjes dat ze de camera reinigen.

(ik heb zelf enorm veel problemen de spotmeting te doorgronden. Vaak spot-on (goed dus) soms rats-der-neven (helemaal verkeerd).

martine
Guest

PostPosted: Wed 29 Dec 2010, 13:31    Post subject:
@Peter, Als ze bij nikon Beverwijk gelijk hebben zou ik het euvel moeten kunnen reproduceren, ook met mijn D300?
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Wed 29 Dec 2010, 13:45    Post subject:
@Peter, Heb net even een testje uitgevoerd met mijn D300 met in het menu de spiegelvoorontspanning aan. Er gebeurde nl. hetzelfde als met mijn D700. De info is 1/250 sec. terwijl die in werkelijkheid amper een 1/2 seconde had. Dus het ligt toch echt aan die voorontspanning van de spiegel. Weer teruggezet en geeft ie weer realtime sluiter.
Alweer wat geleerd Wink
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 29 Dec 2010, 22:15    Post subject:
ik eet hier even mijn hoed op...
belachelijk dat de voorontspanning de sluitertijd beïnvloedt.

martine
Guest

PostPosted: Wed 29 Dec 2010, 22:23    Post subject:
@Peter, smakelijk dan! Laughing
Ik vind het ook heel vreemd maar ik toch meer blij dat er niets ernstig aan de hand is met de D700. Heb ook met hondenpoep aan mijn hand aan de ontspanknop gezeten. Stinken Laughing . En dacht dat de hondenpoep in de camera terecht was gekomen. Rolling Eyes
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 29 Dec 2010, 22:42    Post subject:
(het smaakt me helemaal niet...)

martine
Guest

PostPosted: Wed 29 Dec 2010, 22:50    Post subject:
Zou dat gedoe met die voorontspanning dan ook gelden voor andere merken camera's? Kan een canongebruiker dat even testen?
Gewoon nieuwgierigheid.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Wed 29 Dec 2010, 22:57    Post subject:
Wanneer spiegelvoorontspanning overeenkomt met 'mirror lock-up' in Canontaal kan ik wel melden dat ik geen problemen ooit heb met afwijkende sluitertijden. Ik gebruik die functie heel veel.
Het effect van verstoring van de lichtmeting door invallend licht in het oculair ken ik zeker wel, maar Canon levert daar standaard aan de draagriem een knullig (maar effectief) oculairafsluitrubbertje voor Wink
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Wed 29 Dec 2010, 23:00    Post subject:
Dag Jaap,
de spiegelvoorontspanning was in het menu veranderd en niet het knopje boven op de camera waar je met het wieltje mirror lock up kunt zetten. Dus het gaat erom dat -als dat kan bij Canon- alleen de spiegelvoorontspanning aan zetten in het menu en of dan ook de sluitertijd verandert.
Mvg. Martine

Last edited by martine on Wed 29 Dec 2010, 23:31; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Wed 29 Dec 2010, 23:13    Post subject:
OK, dan werkt dat dus anders bij Nikon dan bij Canon waar (helaas) niet een handig knopje is voor de mirror-lock-up. Dat kan alleen maar via het menu. Reden waarom ik het onder één van de 'custom' knopjes c1c2c3c heb geprogrammeerd als uitgangspunt voor macro cq landschaps-opname.
Groet,
Jaap
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Wed 29 Dec 2010, 23:18    Post subject:
@Jaap. Dan is voorprogrameren voor mirror luck up dan toch ook een fijne optie voor canongebruikers. Weet niet of ik dat kan met mijn D700.
Bedankt voor je respons.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Ton

PostPosted: Thu 30 Dec 2010, 10:01    Post subject:
Volgens mij is er hier sprake van wat begripsverwarring, die dan weer het gevolg is van het feit dat de D700 twee soorten mirror up heeft.

Die met het knopje bovenop, waarbij je twee keer de ontspanknop moet indrukken. 1e keer mirror up tweede keer sluiter.

Die in het menu, waarbij je een keer de ontspanknop indrukt, waarna de mirror up gaat en een kleine halve seconde later de sluiter.
De sluitertijd bij beiden is gewoon de ingestelde sluitertijd. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je niet weet dat je de laatste optie aan heb staan, dat het dan heel raar klinkt. Maar de beelden die je maakt moeten er niet uitzien alsof de sluitertijd heel lang was.
Ook de flitssynchronisatie gaat gewoon met de sluiter mee, wel een voorflits bij mirror up
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum