Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Sony a 55 VL

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 22 Mar 2011, 9:37    Post subject: Sony a 55 VL
Ik heb m,n Canon 40D verkocht en wil nu overgaan op Sony Camera en Lensen .
Ik zit te denken om deze Camera van Sony te gaan kopen .
Model: SLT-A55VL
http://www.sony.nl/product/dsi-body-and-1-lens/slt-a55vl

Heeft er al iemand ervaring met deze camera .
Wat ik er over lees spreekt deze camera me erg aan!
Maar vind het best wel moeilijk om een keus te maken .

Dus ben benieuwd of er al gebruikers zijn die deze camera hebben en wat hun ervaring is .

Groetjes Andrea
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 22 Mar 2011, 11:59    Post subject:
waarom heb je je 40D weggedaan?
wat beviel je niet aan die uitstekende camera?

niet dat ik iets van die sony weet, maar anderen kunnen je misschien beter helpen als ze weten wat jij belangrijk vindt aan een camera.

en aan lenzen

Henri van Vliet
PixPas (Basic)

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 22 Mar 2011, 12:44    Post subject:
Hallo Andrea,

Misschien kun je eerst eens vertellen waarom je van plan bent over te stappen naar Sony ?
En vooral wat je met deze nieuwe camera wil gaan fotograferen ?

Ik heb zelf ervaring met de Sony Alpha 350, en de Canon 7d.
Als ik even snel de specs van de Sony 55 lees, denk ik dat dit een soort van kruising is tussen bovenstaande body's.

Was het niet Cryuif die zei "ieder voordeel heb z'n nadeel".
Mooi aan de sony is het kantelbare liveviewschermpje. Dat zal niet iedereen met mij eens zijn, maar het bewees toch diverse malen erg handig.
Een nadeel van Sony is dat de originele lenzen erg duur zijn, en tweede hands nauwelijks verkrijgbaar. Van Canon daarintegen zijn er erg veel gebruikte lenzen te vinden. En ook nieuw zijn deze minder prijzig.

Ik denk dat je aan de Sony 55 een erg goede camera hebt, maar begrijp je overstap (nog) niet.

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote

andrea

PostPosted: Tue 22 Mar 2011, 14:01    Post subject: Sony a 55 VL
@ Peter en Henri
Dank jullie wel voor je snelle reactie .
waarom ik de 40D weg heb gedaan omdat die de bekende mankement heeft ! het scherpstellen in de autofocus zit dr steeds naast en om eerlijk te zijn ben nooit weggeweest van Canon mis de scherpte en kleuren bij Canon die Sony nmm wel heeft.
Moet altijd m,n foto,s nabewerken of kleuren bij stellen en zeer zeker altijd de scherpte.
En omdat ik al verschillende Sony camera,s heb en ik alle standen enz heb uitgeprobeert ga ik over op Sony als ik daar foto,s meemaak is het opformaat maken of een beetje croppen en onscherpmask en klaar ! Met Canon nog nooit berijkt !
Vind persoonlijk Canon overgewaardeert .
Maar dat is puur mijn mening en ervaring..

@Henri zoals je boven al een beetje kan lezen ben ik Canon helemaal zat .
Heb van Sony de a330 met een Sony 18-250mm lens en bevalt me uitstekend alleen hij is voor als ik actie foto,s wil maken te traag .
Heb ook sony dsc H1,R1 en de 828 en de bevallen me ook uitstekend zijn geweldige camera,s voor landschap ed .
Maar wil een snellere camera erbij voor vogel en actie fotografie en kwam op deze camera van sony uit hij kan 10 fpc maken super licht gevoelig en de test revieuws zijn ook positief .
enigste nadeel is dat ie wat klein is maar wil er dan zo ie zo een batterygrip bij kopen dus wordt ie weer wat groter .

Maar was heel benieuwd of er NPers zijn die deze camera al hebben en wat hun ervaring ermee zijn.

En wat lenzen betreft vind ik het meevallen ik vind de nieuwe lenzen van Sony goedkoper dan van Canon heb al zitten vergelijken.
Plus dat je ook nog Minoltalenzen erop kan gebruiken ook Sigma heeft de telelens ervoor.
En ben helemaal weg van het kantelbare liveviewschermpje Smile.
is idd net wat je zeg "ieder voordeel heb z,n nadeel "

Gr Andrea
Back to top
Reply with quote

Nel R
PixPas (Basic)

PostPosted: Tue 22 Mar 2011, 16:54    Post subject:
Andrea, ik heb je vraag gelezen vanmorgen en ook de antwoorden. Hoewel je (nog) niet zoveel aan mijn reactie zult hebben wil ik je toch even laten weten dat ik (beter gezegd wij) deze camera sinds twee weken in ons bezit hebben. Helaas heb ik er nog niet echt mee gewerkt want de camera is van mijn man (die m.n. 's zomers) ook graag fotografeert. Hij had al de alpha 700 maar die gebruik ik
meestal voor landschap (en die heeft dus geen Live view en dat is voor macro toch wel erg handig.
Volgens mijn man is het naar alle zijden draaibare schermpje erg handig, vooral bij macro. De snelheid van foto's nemen is erg fijn en er zit dus ook 'n filmfunctie op maar die hebben we nog niet geprobeerd. Wil je nog verdere informatie dan horen we dat wel...
groet van Nel
Reply with quote

andrea

PostPosted: Tue 22 Mar 2011, 17:20    Post subject: Sony a 55 VL
@ Hallo Nel bedankt voor je reactie .
Ik had van Ton Valk deze link gehad hoe de Sony filmt
en naar mijn mening ziet dat er goed uit
http://www.youtube.com/watch?v=RZay8I4O2MM

Ik zit al een paar dagen alle revieuws te lezen en zit er dik in dat ik voor deze Camera ga metname omdat hij zo snel ook is .
Op m,n Sony a330 zit ook Live view en vind dat echt super zeker als je macro opnamens maakt of kikkerperpectief foto,s werkt dat heerlijk.
Maar ben zeker benieuwd en geintresseert naar je/jullie verdere info of foto,s met de camera .

Gr Andrea
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 23 Mar 2011, 9:49    Post subject:
http://dxomark.com/index.php/Our-publications/DxOMark-reviews/DxOMark-review-for-APS-C-camera-2010-who-takes-the-lead/Conclusion
de sony die jij zou willen maakt gebruik van een 70% doorlatende spiegel. Dit wil zeggen dat je sowieso 30% minder licht op je foto's hebt dan met welke andere camera dan ook. Hier zou ik zeker niet voor kiezen: misschien wel nooit.

Het schijnt berehandig te zijn tijdens het filmen, omdat de autofocus kan blijven werken.

Wanneer heb je 10 foto's per seconde nodig? ik tot nu toe nooit (ik doe vooral vogelfotografie). Er zijn situaties geweest dat ik 5 bps aan de weinige kant vond, maar dat heb ik bij 7 bps nooit gehad.

andrea

PostPosted: Wed 23 Mar 2011, 11:15    Post subject: sony a55v
@Peter dit is wat Ben Horton van National Geographic over de camera schrijft .
http://photocinenews.com/2011/01/06/3734/

paar fragmenten uit aritkel
-zeiss lenzen zijn veel beter dan canon lenzen (heeft in vroeger artikel deze objectieven vergeleken) "The Zeiss lenses blew Canon away"

Sony werkt nauw samen met Zeiss en heeft als enige Zeiss lenzen in aanbod met autofocus.

Aanbod van Canon objectieven is groter maar in de lagere categorien is kwaliteit min of meer gelijk, mid class en high class vermoed ik dat kwaliteit sony en zekers sony zeiss in een aantal gevallen beter is.

vindt dat kleurweergave (ook dan zij lens) van de a55 beter is dan van 5dmkii
I took my 5D Mark II just in case I didn’t get what I was looking for with the Sony (A55). As it turns out, I hardly shot with it at all. The Zeiss lenses have such great contrast and color that I found myself preferring to shoot with the Sony.

Is ook onder de indruk van de snelheid van de a55
I decided I should try out the 10 frames per second feature. The interesting thing about this feature is that you can see what you are shooting the entire time, and you can focus as you shoot. Zie voorbeeld foto's in artikel

over mogelijkheden van video is hij heel enthousiast
Shooting video with the A55 was a dream. The ability to use autofocus while shooting, coupled with being able to use the viewfinder as opposed to the LCD screen on the back of the camera makes this one of my top picks for HDDSLR shooting.

Maar sta open voor elke tip wat Camera,s betreft .
(alleen voor mij geen canon meer !)
Kan het zo snel niet terug vinden maar las gisteren een revieuw dat de camera juist wel licht gevoelig is .
en ik fotografeer heel veel Kitesurfers en dan is 10 bps sec erg handig .
En dat de camera dat heeft is gewoon leuk en geen noodzaak want ben het met je eens 7bps is ook prima .

Ga het weekend naar Konijnenberg of andere grote fotozaak om Camera te bekijken en uit te proberen .
Dank weer voor je reactie en link .
(hoop niet dat ik mensen in hun Canon hart heb geraakt Embarassed Wink )

Gr Andrea
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 23 Mar 2011, 13:23    Post subject:
(Hier heb ik iets geschreven - gedateerd qua camera's - over camera/lenskeuze bij vogelfotografie).

de informatie over camera's is verouderd, maar wat betreft lenzen is het nog redelijk actueel.

Ton Valk

PostPosted: Wed 23 Mar 2011, 20:16    Post subject:
Peter, heb net eens even op de site van Konijn gekeken en kan niet veel prijs verschil ontdekken tussen Kanon en Sony. De ene keer valt het voordeliger uit voor Kanon en de andere keer Sony. Denk dat je het stukkie maar eens moet gaan aanpassen!! Cool

peter wijn

PostPosted: Thu 24 Mar 2011, 21:42    Post subject:
@Ton
Ik zie dat je gelijk hebt. De nieuwe versie 300 F2,8 van de Canon kost momenteel 6,5 mille. De Sony slechts 6,7.
Evenwel schat ik in dat de Canon lens over een half jaar of een jaar een mille goedkoper zal zijn. (Ik heb een vrij goede glazen bol.)

Weet je wat, koop geen Canon maar een Nikkor, want die kost ´slechts´ 4,9 mille.

De enige andere Sony lens die voor vogelen in aanmerking komt is een 70-400 voor ca 1500 euro. Deze is inderdaad maar 100 euro duurder dan de Canon, een klein verschil.

Maar wat een uiterst beperkte keuze. Als het precies is wat je wilt, dan heb je natuurlijk niet meer keuze nodig.

Ik vraag me af of Andrea (hallo Andrea) meteen zo´n dure lens zou willen.

andrea

PostPosted: Thu 24 Mar 2011, 23:51    Post subject: Sony a 55 VL
@Hallo Peter Very Happy
Hoop niet dat ik je een al te grote shok bezorgd maar heb vanmiddag de Sony a55v gekocht bij Camera.nl in Barendrecht.
Na al de revieuws gelezen te hebben toch besloten om voor deze camera te gaan .
Batterijen zijn net vol ,dus dit weekend uitproberen jullie horen/zien het tzt hoe hij bevalt.
En wat betreft lenzen voor deze Camera keus zat hoor ,en voor een goeie lens zeker als het Carll Zeis lens is heb ik wel wat voor over !
Nog hartelijk bedankt voor alle info .

groetjes Andrea
Back to top
Reply with quote

Nel R
PixPas (Basic)

PostPosted: Fri 25 Mar 2011, 13:05    Post subject:
Gefeliciteerd Andrea en succes met de camera!
groet van Nel
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 25 Mar 2011, 19:43    Post subject:
van harte gefeliciteerd Andrea
heel veel plezier ermee
(juist een uitstekend idee om je eigen keuze te maken)

(enne, jullie hebben toch wel gezien hoop ik, dat mijn verhaal alleen voor vogelfotografie bedoeld is. Er zijn geen autofocus Zeisslenzen voor vogelfotografie)

andrea

PostPosted: Fri 25 Mar 2011, 20:34    Post subject: Sony a 55 VL
@ Nel en Peter hartelijk dank .

ja ik heb het gezien peter maar hou ook van macro fotografie.
Alhoewel ik nog de Canon EOS -1 heb (camera is van m,n man dan Very Happy ) met mijn Canon 100mm macro lens die verkoop ik niet want met die lens ben ik wel erg tevreden en kan ook de camera van m,n man gebruiken .
Maar wil toch voor m,n zelf helemaal op Sony over en kan al wat uit de voeten voor vogels heb de Sony 3.5-6.3/18-250mm lens al .
Dus kan op m,n gemakkie voor een grote lens kijken want de keus is voor mij groot zat .

groetjes Andrea
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 25 Mar 2011, 21:11    Post subject:
jij speelt vals, licht ons maar half in Smile

(ik denk overigens dat je achterover zal slaan van het verschil in scherpte en onscherpte van de zeisslenzen ten opzichte van je huidige sonylens... Smile )

Ton Valk

PostPosted: Sat 26 Mar 2011, 15:37    Post subject:
Mooi artikeltje over deze geweldig mooie/goeie camera staat hier: http://www.dfpro.nl/artikel/2332361/sony%27s-eerste-dslr-met-translucent-mirror-technology-

peter wijn

PostPosted: Mon 28 Mar 2011, 7:24    Post subject:
peter wijn wrote:
... De nieuwe versie 300 F2,8 van de Canon kost momenteel 6,5 mille. De Sony slechts 6,7.
Evenwel schat ik in dat de Canon lens over een half jaar of een jaar een mille goedkoper zal zijn. (Ik heb een vrij goede glazen bol.) ...

er zit een barst in mijn glazen bol. De uitlevering van de nieuwe versie Canon 300 F2,8 IS USM II is uitgesteld ivm de schade aan de fabrieken. Dit wil zeggen dat het langer dan een half jaar zal duren voor de lens voor 5.5 euromille of minder zal worden verkocht.

Ton, aanpassen is geen optie meer. Maar je kunt een reactie onder het artikel plaatsen.
Nog beter: Je bent van harte uitgenodigd om een review van je favoriete materiaal te schrijven, gewoon hier voor nederpix. Of eventueel ook zelfs dan ook voor birdpix. Dat geldt natuurlijk voor iedereen. Wel graag een beetje een voor anderen bruikbaar gebruikersartikel.

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum