Gender: Male Age: 29 Joined: 09 Nov 2009 Posts: 298 Location: Amersfoort
Posted: Mon 16 May 2011, 19:43 Post subject: Statiefring
Ik fotografeer altijd uit de hand, maar met een statief krijg je vaak scherpere beelden. Wat voor ring heb je nodig om om de lens te doen, zodat de lens op het statief past?
Waarom is deze wel/niet goed? (erg goedkoop...):
http://link.marktplaats.nl/446586549 _________________ Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Volgens mij is die ring goedkoper omdat dat geen echte canon is. Kan zijn dat ik er mis in ben.
Ik gebruik zoiets niet, een statief gondel voor op de lens. Ik maak gewoon mijn camera vast aan de statief, ik heb op mijn statief een plaatje hangen dat ik vast moet maken aan mijn camera body.
MVG
Axel Gielen _________________ Canon 70D -
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Gender: Male Age: 66 Joined: 17 Jun 2009 Posts: 191 Location: Nieuw Lekkerland
Posted: Mon 16 May 2011, 20:44 Post subject:
het is waarschijnlijk geen echte canon, maar dat geeft niks.
ik heb ook zo,n ring en dat werkt heel goed en als je de ring niet te vast draait kun je makkelijkker het geheel draaien (camera met lens) op je statief zodat je sneller een betere compositie kan kiezen.
kortom ik vind het fijn werken.
de ring die ik heb is helemaal van kunststof en heb ik gekocht bij fotoshop in Aalten.
dus als deze ring van metaal is, is het niet duur en zou ik het zeker doen.
hgr Henk _________________ Camera's: Canon 7D
Lens: Canon 100 mm 2.8 IS USM,
Sony RX 10 IV
Ga a.u.b. geen statiefgondel / statiefring op Marktplaats kopen. Er zijn verschillende 100mm macrolenzen van Canon en elke heeft zijn eigen statiefring (die niet op de andere lenzen passen), de kans is dus heel erg groot dat deze niet op jouw lens zal passen. Als je 100% zeker wil zijn welke je moet hebben, vraag dit dan na bij een fotowinkel en bestel hem daar (ja, dat is duurder maar ook een stuk beter dan een statiefring die niet past en waar je dus niets mee kan). Daarnaast heb je voor de "oude"100mm (zonder IS) nog een soort van verloopring nodig om de statiefgondel te monteren anders gaat deze nooit en te nimmer passen. Mijn advies is echt dat je in dit geval beter wat extra geld uit kan geven, dan een kat in de zak kopen.
Posted: Mon 16 May 2011, 21:23 Post subject:
Iedereen bedankt voor de nuttige reacties.
@Axel: Ga ik ook overwegen: Voor landschapsfotografie hoef ik dan niet nog een aparte ring te kopen, en blijkbaar levert het problemen op, volgens Antonie.
@Antonie: Ik ga eens kijken op internet, bij Foto Konijnenberg of zo, kijken of ik daar wat vind. Ik heb inderdaad de 'oude' 100mm, goed dat je het meldt!
Posted: Mon 16 May 2011, 21:50 Post subject:
Even rondgekeken op het internet. Ik denk dat de Manfrotto 322RC2, waar de body op past, geschikt is voor mij. Ik gebruik (nog) geen zware (tele)lenzen; mijn macrolens en een groothoeklens lijken me zeker geschikt met deze gondel.
Ik kwam bij dit model via het profiel van Axel (bedankt ). Wat zijn jouw ervaringen met deze gondel?
Ik heb ook sind enkele maanden de manfrotto 322RC2.
Het is heel leuk om mee te werken, je kan hem alleen soepel bewegen wanneer je je handvat indrukt. Dit is dus heel handig om je camera op bepaalde manieren vast te zetten. Hierbij heb je dus zo'n plaatje waar ik het over had.
Alleen is deze kop echt niets voor vogel fotografie! Je kan maar een klein stukje omhoog richten.
Echter wel kan je deze kop ombouwen en kan je het gedeelte waar je camera op moet komen vast maken aan een andere plaats op de kop. Hierdoor kan je dus wel nog een stuk hoger richten. Ik gebruik deze statief kop samen met de manfrotte 055X PRO B.
Moest je er nog vragen over hebben of is er nog iets niet duidelijk in de tekst dan laat je maar iets weten.
MVG
Axel Gielen _________________ Canon 70D -
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Posted: Tue 17 May 2011, 18:45 Post subject:
Hoi Axel,
Alles is duidelijk! Bedankt voor de reactie. Voor vogelfoto's gebruik ik liever een statiefgondel om de lens, met een minder zwarte lens lijkt de 322RC2 balhoofd me erg geschikt. Ik ga kijken of ze hem bij de fotowinkel hebben, zodat ik hem kan uitproberen.
Groeten, Jelte _________________ Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum