Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Macro uitbreiding
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 May 2011, 21:14    Post subject: Macro uitbreiding
Hallo mede-pixers

Ik wil graag de macro's nog groter in beeld krijgen, nog groter dan ik nu met mijn macro lens(canon 100mm Macro non IS)kan.

Ik weet eigenlijk niet echt wat te nemen, ik twijfel voornamelijk tussen:
- tussenringen(AF)
- balg(AF)
- ik heb ook nog een canon 18-55mm, hierop kan je toch nog een omkeerring voor kopen.

Ik werk voornemelijk met statief. Wat betreft die blag, ik had gelezen dat deze wel een vergroting aan kan nemen van 5:1. Heb ik dan geen externe flitser nodig met name twin flitser of ringflitser?

Mijn voorkeur gaat uit naar de balg door zijn grote vergroting, maar zo'n balg wordt niet veel gebruikt. Is hier een rede voor?

Kunnen jullie me niet wat tips geven voor mijn aankoop. De mp-e 65mm vind ik wat te duur en zal dan nog even moeten wachten eer hij in mijn bezit zal komen Wink maar ik zou toch graag een bijna vergelijkbare vergroting hebben.

MVG
Axel Gielen
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2

Last edited by Axel Gielen on Tue 31 May 2011, 18:36; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

BertJan

PostPosted: Mon 30 May 2011, 21:20    Post subject:
Hallo,

Behalve tusseningen, balgen en omkeerringen heb je voor macro ook nog voorzetringen. Je kunt deze een beetje vergelijken met een vergrootglas.

Verder heb ik weinig ervaring en blijft mijn reactie slechts bij deze toevoeging.

Axel Gielen

PostPosted: Mon 30 May 2011, 21:27    Post subject:
Hallo

Bedankt voor uw snelle antwoord. Zo'n voorzetlens(close-up lens) houd ik in beraad. Toch gaat nog steeds mijn voorkeur uit naar de boven genoemden.

MVG
Axel Gielen
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Reply with quote

Extreme

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 30 May 2011, 21:35    Post subject:
.........

Last edited by Extreme on Tue 26 Nov 2013, 23:05; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Mon 30 May 2011, 21:41    Post subject:
Nadeel van voorzetlenzen is dat ze vrijwel zonder uitzondering een behoorlijk verlies aan beeldkwaliteit opleveren. Jouw macro-objectief is door Canon precies zo berekend en gemaakt dat allerlei lensfouten zoals chromatische aberratie, vignettering en hoek-onscherpte minimaal zijn. Als je daar dan een (goedkoop) lensje voor plaatst is het eigenlijk zonde van de kwaliteit van je objectief.
Ik heb geen ervaring met de nieuwe generatie balgen, maar een bezwaar van vroeger was dat er geen/weinig informatie werd doorgegeven waardoor je je diafragma met de hand moest bedienen. Hoe dat tegenwoordig elektronisch is opgelost weet ik niet.
Groet,
Jaap
Reply with quote

Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 30 May 2011, 22:10    Post subject:
Nadeel van balg is meestal ook nog dat je enorm veel licht verliest dus idd met flitsers aan de slag moet, of andere lichtbron.
Ook wordt de scherptediepte steeds kleiner en kleiner..
Plus het is denk ik meer iets dat je in een studio omgeving gebruikt, om nou met een balg erop achter insectjes aan te jagen is ook niet echt handig volgens mij

Voorzet lensje heb ik ook, en idd op een macrolens (Nikkor 105mm) is het gewoon K.U.T. (kwalitatief uitermate teleurstellend)
Ik kan er überhaupt geen scherpe foto mee maken, het wordt een groot wazig gedoe, AF trekt het nauwelijks, en zelfs al zit die er bovenop dan nog is het wazig.
Op een gewone / zoom lens zou het wel wat beter moeten kunnen werken, maar ik heb er nog niet veel mee getest met mijn 70-300mm

ik zou sparen voor de MP-E als ik jou was, die is ongeevenaard. Is de enige reden waardoor ik wel eens baal dat ik alles NIKON heb, en ik snap eigenlijk niet waarom NIKON niet ook een vergelijkbaar objectief maakt, ik denk dat er heel veel mensen zijn die zo'n ding gelijk zouden aanschaffen. Ik geloof dat zo'n ding bijna 1000 euri's kost maar die is ie ook waard.
Back to top
Reply with quote

Dirk-Jan

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 31 May 2011, 0:26    Post subject:
Hallo Axel,

Ik fotografeer zowel met een sigma 105 macro als een balg. Met een balg kun je vrij extreme vergroting bereiken. Door het in en uitschuiven van je balg kun je ook best veel variëren in de vergroting, wat bij een gewone macro lens niet kan.

Hoe meer je je balg uit schuift, des te meer licht heb je nodig. Flitsers kunnen daarbij nuttig zijn. Je hebt denk ik genoeg aan kleine flitsers kort bij de lens. Zelf gebruik ik een SB800 met een SB600 als slave flitser.

Hieronder tref je wat voorbeelden van foto's die ik met een balg heb gemaakt. De foto's zijn gemaakt in een cuvet, een soort mini aquarium.
Hydra's
zoetwaterslakjes

Je zou eventueel ook nog kunnen denken aan een 50mm lens die je achterstevoren aan je macrolens vast maakt met een adapter ring of duct tape.
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Tue 31 May 2011, 8:22    Post subject:
@ Dirk-Jan...Mooie foto's!!
Back to top
Reply with quote

Tim Oord
PixPas (Basic)

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 31 May 2011, 9:37    Post subject:
Ik fotografeer met een Sigma 105 mm Macro. F 2.8 .
Een hele goede lens i.c.m. mijn Nikon camera's.

Toch heb ik kortgeleden de overstap gemaakt en een lichtsterke Nikor 50 mm 1.8D gekocht. I.c.m. tussenringen - de sets zijn niet duur en ook te gebruiken voor digitale camera's - geeft het een uitstekend resultaat. Je moet alleen even spelen met diafragma en je moet meer overbelichten dan dat je normaal doet. Kwestie van oefenen.

De 50 mm lezen zijn over het algemeen heel erg goed en niet duur. Mijn Nikor kost € 129,-!!. Set tussenringen digitaal € 90,-.
Voor € 219,- heb je een leuke set waar je uitstekend mee uit de voeten kunt.

Groet, Tim
Sigma 70mm f/2.8 Macro
Sigma 105mm f/2.8 Macro
Sigma 16mm f/1.4
Sigma 18-50mm f/2.8
Sigma 56mm f/1.4
FUJI X100VI
Tamron 17-70mm f/2.8, 18-300mm
f/3.5-6.3
Back to top
Reply with quote

Dirk-Jan

PostPosted: Tue 31 May 2011, 9:40    Post subject:
Wat ik nog ben vergeten te vertellen, een balg is een soort trekzak, die ook lucht heen en weer blaast als je het ding verstelt. Dit heeft tot gevolg dat er nogal wat stof door je camera geblazen wordt. Vlekken op je sensor zijn dan ook niet ongewoon. Die stofjes worden extra zichtbaar als je veel vergroot.
Back to top
Reply with quote

JelteV

PostPosted: Tue 31 May 2011, 16:38    Post subject:
Ik heb sinds een tijdje een Kenko tussenringenset, ook voor meer vergroting. Ik ben er zeer tevreden over, m.i. prima kwaliteit in combinatie met de Canon 100mm non IS.. Vergroot vrij veel extra, maar zeker niet zo veel als met een balg. Meer informatie kan je vinden in dit topic:
http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=3317

En enkele foto's met de 100mm macro + tussenringen:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=130991
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=130949
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=129984
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=130572
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=130609

De laatste foto is een rupsje van ca. 2mm lang, zonder veel te croppen gefotografeerd.

Groeten, Jelte

Axel Gielen

PostPosted: Tue 31 May 2011, 21:40    Post subject:
Bedankt voor de antwoorden.
Ik kan hieruit dus beslissen dat zo'n balg mij niet echt wordt aangeraden.

Wat er nu nog over blijft zijn dus de tussenringen en de omkeerring voor mijn kit lens. Zou hier iemand mij nog wat uitleg over kunnen geven over het omdraaien van een 18-55mm? Kan ik dan nog steeds handmatig scherpstellen en hoe zit het dan met mijn licht.

Welk merk tussenringen raden jullie me dan dus aan. Soligor, Kenko of Canon. Liefst als de af nog werkt.

MVG
Axel Gielen
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Reply with quote

JelteV

PostPosted: Tue 31 May 2011, 21:47    Post subject:
Ik weet het verschil tussen Kenko, Soligor en Canon niet. Canon lijkt me heel goed, maar die is ook errug duur! Met Kenko kan je ook autofocussen, en alle stroom wordt doorgegeven.

Groeten, Jelte

Dirk-Jan

PostPosted: Fri 03 Jun 2011, 0:08    Post subject:
@ Axel,
Ik raad je een balg zeker niet af. Het is in principe hetzelfde als een tussen ring, maar dan traploos verstelbaar in lengte. Door die verstelbaarheid heb je vrij veel speelruimte wat betreft vergroting en het kadreren van je onderwerp.
Mijn balg heb ik vrij goedkoop kunnen overkopen van een andere natuurfotograaf.
Er staat er een te koop op marktplaats voor een Canon body.
Back to top
Reply with quote

Axel Gielen

PostPosted: Fri 03 Jun 2011, 17:29    Post subject:
Hallo Dirk-Jan

Bedankt voor uw antwoord.
Ik heb dus meer interesse in die tussenringen omdat dit gwn veel compacter is dan een balg. Met die balg lijkt het me dus wel heel moeilijk om nog mee uit de hand te werken. Natuurlijk die vergroting spreekt mij wel aan en daarom ben ik er nog altijd niet volledig uit.

Ik heb misschien toch nog wel een vraag i.v.m. die tussenringen: Ik heb op het internet geleze dat die ringen beter werken op zoom lenzen. Wat is dus het effect als ik dit op een vastbrandpunt lens zet? Heb ik nog extra flitsers nodig voor tussenringen, en zo ja moet dit een opzetflitser zijn of een ring,-twin-flitser?

MVG
Axel Gielen
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Reply with quote

nick2

PostPosted: Fri 03 Jun 2011, 21:13    Post subject:
Je kunt ook een lens van een vergroter gebruiken in combinatie met tussenringen en of balg. Vergrotings objectieven zijn al voor dichtbij gecorigeerd. Juist vaste brandpunt objectieven gebruiken in combinatie met tussenringen en of balg .Zoom objectieven zijn doorgaans niet zo lichtsterk, en als je dan dichtbij komt hou je weinig licht over.

Dirk-Jan

PostPosted: Fri 03 Jun 2011, 22:47    Post subject:
Axel Gielen wrote:
Met die balg lijkt het me dus wel heel moeilijk om nog mee uit de hand te werken.

Vergis je niet, supermacro uit de losse hand levert zelden mooie scherpe beelden op. Je vergroot niet alleen je onderwerp, maar ook de bewegingsonscherpte. Je kunt dus eigenlijk niet zonder een statief of bonenzak.
Back to top
Reply with quote

Axel Gielen

PostPosted: Sat 04 Jun 2011, 17:28    Post subject:
Hallo Dirk-Jan

Ik werk heel veel met statief eigenlijk altijd, enkel niet wanneer ik grote wandelingen maak.

Gebruikt u ook nog een extra flitser i.c.m. de balg?

MVG
Axel Gielen
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Reply with quote

Dirk-Jan

PostPosted: Sat 04 Jun 2011, 22:38    Post subject:
Hallo Axel,

Voor de echt kleine slakjes gebruik de onderstaande opstelling:

Meestal heb ik nog een kabel tussen de sb800 en mijn body, zodat ook die van de zijkant flitst. Een sb600 fungeert als slave flitser.

Het verschil tussen 1 flitser en 2 flitsers zie je hier beneden.

1 flitser

2 flitsers

Deze foto van zwarte slavenmieren heb ik met balg en enkele flitser ter plekke in het bos gemaakt.
Back to top
Reply with quote

Axel Gielen

PostPosted: Sun 05 Jun 2011, 20:23    Post subject:
Bedankt voor de foto's van uw lens met balg en dergelijke flitsers en de voorbeelden.

MVG
Axel Gielen
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 06 Jun 2011, 7:42    Post subject:
mooie opstelling Dirk-Jan, wat voor een sensor zit er in die camera? Velvia Smile ?

Axel, zoomlenzen - zoals 18-50 - zijn slechts bij heel hoge uitzondering geschikt voor de macrofotografie waar jij aan denkt. Niet met tussenringen (of een balg) en niet met voorzetlenzen.

Je zou - met de macrolens in jouw profiel er op - kunnen denken aan tussenringen. Ik hoorde Bas Breedveld zeggen dat Canon niet heel veel steviger is dan Soligor/Kenko (twee merknamen voor één product). zie dit artikeltje.

Flitsen met de mooie opstelling van Dirk-Jan, of gewoon tegen een vel A4-papier, kan je helpen als er weinig licht is.
Houdt er rekening mee dat de convertors slap zijn en de lens doorhangt. Je zult zowel de lens als de camera moeten ondersteunen. Dat is vervelend, maar overkomelijk voor stilstaande onderwerpjes.

succes

(Ik verbaas me er over dat een 50 mm F1,8 met convertors een vergelijkbaar/beter beeld zou opleveren als/dan een sigma 105 F2,8 macro lens. Ik heb lenzen met vergelijkbare recensies (scherpte) geprobeerd, en uh, als ik mag kiezen... doe mij maar die macrolens dan... )

(het lichtverlies waar Vinz het over heeft geldt voor alle vormen van macrofotografie, ongeacht of je nu een voorzetlens, tussenring, balg, macrolens, die fijne Canon microscooplens of wat dan ook gebruikt).

Axel Gielen

PostPosted: Mon 06 Jun 2011, 15:27    Post subject:
@Peter Wijn

Bedankt voor uw bericht.
Quote:
Houdt er rekening mee dat de convertors slap zijn en de lens doorhangt. Je zult zowel de lens als de camera moeten ondersteunen. Dat is vervelend, maar overkomelijk voor stilstaande onderwerpjes.

Ik werk wel veel met statief en ik heb (nog) geen statief gondel voor mijn macro lens. Is dat voldoende als ik mijn camera zelf vast maak een de statief of zou ik toch het beste een statief gondel erbij kopen?

MVG
Axel Gielen
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Reply with quote

JelteV

PostPosted: Mon 06 Jun 2011, 15:43    Post subject:
Uit de hand heb ik nooit problemen gehad met de 100mm macro en drie tussenringen. Met het statief heb ik nog niet geprobeerd...

Groeten, Jelte

peter wijn

PostPosted: Mon 06 Jun 2011, 19:37    Post subject:
Axel,
Je zou een gondel moeten hebben die de camera aan de lens fixeert met de tussenringen ertussen. zoiets bestaat voor een 600mm lens aan een camera. Maar als je het niet zelf maakt, ben je langzamerhand net zoveel aan het uitgeven als die leuke Canon MP-lens zelf kost.
Alternatief is een grote rijstzak die beide ondersteunt. Verder kan ik het niet duidelijker maken dan al in het artikeltje staat.

Merk op dat Jelte geen problemen heeft met deze set. Misschien jij ook niet. Dat merk je alleen door uitproberen.

FotoAnna

PostPosted: Mon 06 Jun 2011, 21:07    Post subject:
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum