Loulou Beavers wrote: |
hallo Luc,
Over prikkelende opmerkingen….het gaat om makkelijk en snel scoren…pffff…ik neem aan dat jij heel makkelijk geen vrienden maakt? ![]() Trek je nu niet je eigen natuurbeleving erg door? Want als makkelijk scoren is dat dieren voorhanden zijn…dan is het dus makkelijk scoren op de Farne eilanden ook. Utrechtse spreeuwenwolk vond ik tof, niet enkel honkvast, maar steeds op dezelfde tijd, ik ken mensen die minder punctueel zijn;-)).Of gewoon plaats nemen bij heidekikkers…..honkvast als wat zie je ze toch wel. Zelfde met insecten, laat staan als het gaat om flora, daar loopt al helemaal niks weg. Als ik jou uitleg lees en die doortrek…..dan is het in natuurfotografie vaak wel heel makkelijk scoren. Voor mij is een foto een beeld en is los daarvan natuurbeleving persoonlijk en dus voor een ieder anders,en er is niks mis mee om de ambitie te hebben creatieve en andere beelden te willen maken. En liever wel gezegd trouwens, ik kan dat soort opmerkingen juist opvatten als ‘wakker geschud worden”. Ik word graag wakker geschud hoor, ik denk dat iedereen van tijd tot tijd in een soort van regelmaat komt en meer doet dan denkt en naar mijn idee siert het Marsel en ook anderen fotografen die gelijke dingen zeggen, in plaats van hun fotografie territorium af te willen bakenen. My two cents, Groetjes Loulou |
Quote: |
jeroen verhoeff: Opvallend dat je de reclame uit bent gestapt omdat het bijna allemaal nep is en vervolgens zegt dat je het jammer vindt dat er in de natuurfotografie zo vastgehouden wordt aan het maken van natuurgetrouwe kopieën van de werkelijkheid. |
ik denk dat het publiek er bij natuurfoto's vanuit gaat dat het ook altijd een registratie van de werkelijkheid betreft. |
Gerard Schouten: Nog over je thema: "Vernieuwing in de natuurfotografie (als kunstvorm)". Misschien heb je wel gelijk dat dit een stuk minder is dan in andere gebieden van de fotografie. (…) Ik vraag me af of dit ook te maken kan hebben met het feit dat er zo enorm veel natuurfotografen zijn die vnl. met registratie bezig zijn (waar niks mis mee is) en dat het derhalve erg moeilijk is om in het giga grote aanbod trends te ontdekken? |
Han Bouwmeester: Ik ben het op veel punten met je eens; de twijfel is er aangaande de dieren in gevangenschap en ben zo ook wel benieuwd hoe jij denkt over bv fotoshoots met valkeniers. |
Martijn de Jonge: Want reclamefotografie kent geheel andere merites dan de natuurfotografie. |
Persoonlijk zit ik er niet op te wachten dat de technieken van van Lamsweerde door Lanting worden gebruikt, dat zou afbreuk doen aan zijn werk en tot vervlakking leiden. |
Wat betreft de NG zijn er in Nederland fotografen die hun foto's gratis weggeven omdat ze dan in de Geographic staan. Hoewel het een trend is begrijp ik daar helemaal niets van. |
Wat mij overigens sowieso verbaasd is dat natuurfotografen zelfs bij discussies op dit forum hun hele camera- en lenzenbezit melden. (…) Maar Marsel meldt ook al z'n gear wat in tegenspraak hiermee lijkt te zijn. Dat kan ik niet helemaal plaatsen. |
luc hoogenstein: Heel veel fotografen hebben de ambitie niet om origineel te zijn, maar gaan voor de eigen ervaring. Kijk maar naar de massa die bijvoorbeeld naar Helgoland of de Farne Isles trekt, waarvan de meeste mensen met inwisselbare foto's terugkomen. Daar is helemaal niks mis mee. Het gaat daar ook om de "eco-kick" die achter die foto's zit. Wat mij betreft geldt ook de regel:"als de fotograaf er blij mee is, dan is het een goede foto". Ongeacht of het nu origineel is of niet. |
Zonder de discussie te willen voeren over waar de grens tussen natuur en wildparken/dierentuinen/kinderboerderijen ligt: in parken als Jaegersborg (en roofvogelshows, dierentuinen, Bayerische Wald, prive-collecties, omheinde wildparkjes met gekochte beesten, etc) gaat het niet om natuurfotografie, maar om het snel en makkelijk scoren, lenzen testen, oefenen met compositie, etc. |
Loulou Beavers: Voor mij is er fotografisch geen verschil tussen een dier in gevangenschap, of een vrij dier, of een dier waar ik weken voor heb moeten posten..een beeld is een beeld. |
cschenk: Interessant punt is de behouden aard van veel natuurfotografen. (…)Als ik een en ander op mijzelf betrek zeg ik ja, jullie hebben gelijk. En als ik mijzelf dan afvraag hoe dat toch komt kom ik tot de conclusie dat ik misschien wel geen natuurfotograaf ben maar gewoon een natuurliefhebber die fotografeert. Het aardige is dat met die redenatie alles op zijn plaats valt. |
als kijker naar foto's word ik persoonlijk liever niet bedonderd. Daarmee bedoel ik dat ik geen dingen in een natuurfoto wil zien die niet te zien zouden kunnen zijn in de natuur. |
jeroen verhoeff: Het maakt jou niet uit of een gekiekt dier wild is of niet. Mij maakt het heel erg uit. Beroepshalve zie ik vaak en veel het verschil tussen een 'mooi geschoten' suffe en dikke gamepark-poema (tamme poema die in wilde natuur speciaal gepositioneerd wordt voor betalende fotografen; een bijvoorbeeld veel gebruikte techniek in de VS) die een blik heeft van 'wat doe ik hier?', en een met een trailcam genomen - vaak matig geschoten- plaat van een totaal wild dier. |
Martijn de Jonge: Naar mijn mening is de basisvraag hoe je fotografie definieert en met welk doel. |
Ik proef bij Marsel's verhaal erg dat fotografie een middel is om een product te verkopen en dat dat middel op alle mogelijke wijze mag worden ingezet. Dat is bij reclame fotografie normaal en dat zal niemand verbazen. Bij documentare-, nieuws- en bijvoorbeeld sportfotografie liggen de zaken anders en dat heeft niets te maken met de wijze waarop er tegenaan wordt gekeken. Daar worden vormen van 'beperkte' beeldmanipulatie practisch niet getolereerd. |
Natuurfotografie zal nu in een midden gebied zitten met veel onduidelijkheden en daarom is het goed dat wedstrijden 'zero tolerance' hanteren. |
Voor mij is Marsel's stelling: "vaak is beeldmanipulatie noodzakelijk om die waarheid beter te benaderen" niet valide. Want wat blijft er van de waarheid over als het beeld ervan al gemanipuleerd is? |
En om nu even advocaat van de duivel te spelen: Stel dat die mooie olifant bij de waterval in de foto gemonteerd is of uit drie beelden bestond aangezien de olifant niet op het juiste moment z'n kop goed hield of er helemaal niet was toen Marsel er kwam? Heeft dat invloed op onze belevingswaarde? |
jeroen verhoeff: Het is een stuk makkelijker geworden om een 'mooie' foto te maken door oa photoshop en wildparken ed. 'Authentieke' foto's van wilde dieren blijven vaak heel moeilijk om te maken, maar met genoemde trucs lijkt een foto in de ogen van het publiek al gauw 'wild'. Kortom, bijna iedereen kan zichzelf relatief snel een Frans Lanting voelen, maar zo simpel werkt het niet altijd. |