Met welke witbalans fotografeer je in het veld? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Total Votes : 227 |
Quote: |
ik maak wel eens series.
dan is het erg handig als je een vaste waarde hanteert, en niet de automaat. 5200 is mijn uitvalsbasis. Met Lightroom en Aperture is dit minder belangrijk, omdat je daar met de pipet geen grijsaanpassing tov de opgenomen waarde maakt (capture nx) maar een absolute kleurtemperatuur en groen/rood verschuiving hanteert. Als je dan bijvoorbeeld in een bos staat en bij één van de foto's met een pipet een mooi wit- of grijspunt kunt vinden, kun je dit op de hele serie toepassen. Meestal pas ik de waarde zo aan dat de sfeer van het bos - groenzweem - behouden blijft maar minder overheersend is. Ik corrigeer naar waarden tussen 4800 en 6500 Kelvin buiten, met een zwaartepunt tussen 5200 (zonnig en licht bewolkt) en 5600 K (grauw licht). Vroeger deed ik het anders. Misschien in de toekomst weer. |
Quote: |
ik zie dat Hendrik tijdens fotograferen inpandig de witbalans op automaat zet, terwijl hij ook nikon capture nx(2) voor afwerking van de foto toepast? |
erikbb wrote: |
@Art: Toch vind ik het een meerwaarde hebben wanneer ik achteraf kan kiezen tussen de daglichtstand van de camera, of de voorgeprogrammeerde daglichtstand van Lightroom (of andere prog's). Ergens lijkt het mij niet onlogisch dat de daglichtstand op de camera (en dus tijdens de werkelijke omstandigheden) dichter bij de werkelijkheid zit dan de daglichtstand in Lightroom.... |