Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Canon 40D?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 18 Aug 2011, 18:24    Post subject: Canon 40D?
Ik denk erover om van mijn Canon 400D over te stappen naar 40D. Graag zou ik de ervaringen van gebruikers lezen (bijv. ruisopbouw bij hoge ISO-waarde, liveview e.d.). Ik heb ergens gelezen dat 'volgens kenners' de 40D beter is dan de 50D... Wat is hier van waar?

B.v.d. Jelte

Antonie Blom

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Aug 2011, 20:40    Post subject:
Ik vind de beeldkwaliteit van de 40D mooier dan van de 50D, er is maar een echt groot probleem met de 40D ... het was een serie die erg snel kapot gaat. Ik ken heel veel mensen waarvan de 40D er na anderhalf tot twee jaar mee op is gehouden omdat het sluitermechanisme kapot was (ik ben daar overigens een van). Aangezien de 40D al een poosje uit de handel is, zou je een tweede hands moeten nemen en gezien mijn ervaringen (en berichten van anderen) raad ik dat heel sterk af. Om dit te laten repareren is echt een hele dure grap (ik heb het nog overwogen).

Overigens is dit verschil in beeldkwaliteit met de 50D alleen te zien als je hem op 100% bekijk, het gaat om minimale verschillen. Bij de 60D vind ik dit overigens weer beter (ongeveer vergelijkbaar met de 40D).

De 40D: een camera met een hoge beeldkwaliteit, maar een slecht mechanisme ... echt zonde.

Mijn advies, koop een 50D of 60D, maar zeker geen 40D.
Back to top
Reply with quote

JelteV

PostPosted: Thu 18 Aug 2011, 20:53    Post subject:
Hoi Antonie,
Bedankt voor je reactie, daar kan ik wat mee (ik twijfelde al na het 'prangende vraagje' van Ben)! Ik zat idd naar tweedehands 40D's te kijken, maar dat wordt dus toch een 50D...
Groeten, Jelte

Verwijderd
Guest

PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 6:19    Post subject:
Hallo Jelte,

Tja dat prangende vraagje is inmiddels wel beantwoord Wink Reparatie zou in totaal rond de 500 euro gaan kosten dus daar ben ik maar niet aan begonnen en heb ik inmiddels een 7D aangeschaft.

Of de 40D echt snel kapot gaat zoals Antonie beweert weet ik niet: ik heb er toch rond de 90.000 opnames mee gemaakt in drie jaar ( Shocked ) en de beeldkwaliteit vind ik echt goed.

Maar ja, de 50D is natuurlijk een jongere generatie en is er 2de hands al voor zo'n 450/500 euro.

Succes met je afwegingen.

gr.Ben
Back to top
Reply with quote

Wouter Klaasse

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 8:09    Post subject:
Tsja, ik heb in een korte tijd ook 3 keer mn 40D weggebracht(khad er 2, alletwee nog met garantie) maar verder is het een zeer fijne camera. Ik zou als ik jou was toch voor de 40D gaan.
Reply with quote

JelteV

PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 11:22    Post subject:
Ik ga eens kijken of er tweedehands goede, weinig gebruikte 40D's te koop zijn (ca. 5000 clicks). Als dat niet het geval is, spaar ik nog even door voor de 50D. Ben en Wouter, bedankt voor de reacties!
Is dit niet een goede aanbieding? Niet al te duur, niet al te veel clicks...

Groeten, Jelte

Tim Hofmeester

PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 12:43    Post subject:
Ik heb inderdaad ook mijn 40D na een paar maanden weg mogen brengen omdat het mechanisme kapot was. Sinds dien gelukkig geen problemen meer mee gehad. Ik ben erg tevreden met de kwaliteit, tot iso 800 is goed te doen.
Verder heb ik laatst een foto van een vriend van mij die met een 50D geschoten was bewerkt. Het grote verschil is volgens mij dat het dezelfde sensor is, maar dat de lensjes voor de sensor anders zijn gerangschikt waardoor met dezelfde sensor een hogere resolutie behaald kan worden. Ik vermoed dus dat als je de bestanden uit de 50D verkleind naar dezelfde resolutie als die van de 40D en je de foto daarna verscherpt dat ze dan op 100% gewoon dezelfde kwaliteit hebben. Wat dat betreft denk ik dus dat de kwaliteit helemaal niet zoveel verschilt.

Blijft dus een lastige keuze, maar ik denk dat ik voor een nieuwere camera zou kiezen ivm minder kans op ouderdomskwalen.

Groeten,
Tim

Ik gebruik Canon apparatuur
Back to top
Reply with quote

Wouter Klaasse

PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 12:48    Post subject:
Of deze: http://link.marktplaats.nl/474886915
Kun je hem zelf gaan bekijken, is niet ver van Amersfoort.

Wouter
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 13:43    Post subject:
Hoi,

Ik heb de 40D ook, gebruik 'm nu minder natuurlijk vanwege de 7D. Is een prachtige camera met een fijn menu-indeling, degelijke body en prima AF.

Over de "mankementen"; naar mijn mening heel simpel; mensen vertellen (en geven door...) alleen over de "slechte verhalen", de mensen met een goedwerkend exemplaar laten weinig/niets van zich horen, tenzij je er zelf naar vraagt. Idem dito met de 1D mark III destijds; veel gezeur over de AF-afstellingen Confused , Canon heeft z'n best gedaan dit te herstellen mijn inziens en de mensen die niet klaagde fotografeerde tot volle tevredenheid in stilte gewoon verder.... Wink
Mijn inziens is de 40D gewoon een kei van een camera, die helemaal is toegelegd voor de serieuze amateur.
Quote:
Overigens is dit verschil in beeldkwaliteit met de 50D alleen te zien als je hem op 100% bekijk, het gaat om minimale verschillen.

Lijkt inderdaad te kloppen, destijds bij de review van de 50D werd dit ook door het team van dpreview gecontstateerd:
Quote:
In fact, the 50D's output and a 40D image scaled up to match are virtually indistinguishable (thanks to Picture Style the tone and color responses between these two cameras is as good as identical).

Bron: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/page21.asp
Daarom kocht ik toen (2009) de 40D en niet de 50D, en pas nu de 7D.

Inderdaad is het wel wijs er eentje te kopen met weinig clicks, alhoewel een sluiter vervangen ook weer niet de duurste reparatie is. Deze zoekmachine kan je snel helpen naar interessante advertenties: www.veilingkijker.nl , en check ook www.fotoapparatuur.nl

Succes met de aankoop Cool !

Groet, Joep

Verwijderd
Guest

PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 16:54    Post subject:
@Jelte , met het programma wat ik op NP heb gezet kan je zonder meer het aantal clicks van de 40D zien, zou dat zo wie zo meenemen op een stick / laptop om te checken of het aantal dat de verkoper opgeeft klopt ......

nogmaals, succes en wijsheid !! Wink

gr.Ben
Back to top
Reply with quote

JelteV

PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 17:58    Post subject:
Allen bedankt voor de reacties en de tips. Ik ga de verschillende aanbiedingen eens bekijken. Ik zal elke verkoper vragen het aantal clicks nog eens te bekijken met het programma van Ben. Als het 'te mooi is om waar te zijn' zal ik inderdaad het programmaatje meenemen.

Groeten, Jelte

Joop Gerretse
PixPas Plus

PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 18:33    Post subject:
Hallo Jelte,

Antonie Blom schreef:
Quote:
er is maar een echt groot probleem met de 40D ... het was een serie die erg snel kapot gaat.

Wanneer je naar de tabel op deze site kijkt, dan zie je dat de 40D, in vergelijking met de andere xxD modellen, maar kort in productie is geweest. Deze camera is namelijk al na 1 jaar opgevolgd door de 50D, terwijl de overige modellen anderhalf jaar of langer in productie zijn geweest. Of dit te maken heeft gehad met eventuele problemen????

Groet, Joop

nelappelmelk
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 20 Aug 2011, 8:03    Post subject:
Zelf fotografeer ik enkele jaren met de 40d tot volle tevredenheid.
Maar ik begin wat kuurtjes te krijgen met de ontspanknop. Af en toe reageert die heel traag of niet. Is lastig bij de vogelfotografie. Voor de macro geen probleem.
Voor mij gaat het de 7d worden. Maar ik denk dat je veel plezier aan de 40d kunt beleven.
Op NP zijn velen met dat type. En je hoort waarschijnlijk alleen de negatieve dingen.
groeten Nel

Robbert de Smet

PostPosted: Sat 20 Aug 2011, 11:31    Post subject:
Ik gebruik nu ook alweer een paar jaar de Canon EOS 40D en ben er tot nu toe nog steeds erg tevreden mee.
De autofocus bij bijvoorbeeld vogelfotografie vind ik snel genoeg. Verder vind ik de camera (met Batterygrip) ook fijn vasthouden. Bij macrofotografie of landschapsfotografie vind ik zelf de Life View ook heel erg handig.

Zelf heb ik toen ik deze camera heb aangeschaft ook gekozen tussen de 40D en 50D. Ik heb dus voor de 40D gekozen omdat ik de 50D zijn meerprijs niet waard vond. Of het waar is weet ik niet maar ik heb ook meerdere keren gelezen dat de ISO-prestaties van de 50D wat minder zouden zijn dan die van de 40D.

Ik hoop dat je er wat mee kunt!

Groeten,
Robbert

https://www.facebook.com/pages/Robbert-de-Smet-Fotografie/1417266658496703
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sat 20 Aug 2011, 14:30    Post subject:
Die 40D is een hele goede camera. Wordt veel gebruikt. Maar of deze camera op hogere ISO's beter is dan de 50D? Ik denk het niet. Ook ik heb veel gelezen erover. Ik heb ook gezien dat veel mensen de 50D 'slechter' vonden dan de 40D. Maar dan vraag ik me toch het volgende af: Worden de camera's wel goed vergeleken? Ik zal het je uitleggen:

Camera's worden altijd vergeleken op 100%. Zo krijg je geen realistisch beeld van hoe de camera's in werkelijkheid presteren. Als je een 40D op 100% bekijkt, zoom je eigenlijk 10x in op de foto want de 40D heeft 10mp. Als je met een 50D 100% inzoomt, zoom je 15x in op de foto. De 50D heeft namelijk 15mp's. Je kan begrijpen dat als je 10x inzoomt op een foto, dat je minder details ziet dan dat je 15x op de foto inzoomt. Daarom zie je bij de 50D ook veel eerder ruis, terwijl die er ook is (of zelfs eerder) bij de 40D. Alleen die zie je minder snel omdat je op 100% minder ver op de foto inzoomt. Als je foto's verkleint (bijv. 7D met 18mp naar 11mp) verbetert dat de kwaliteit van de foto. Ik schoot goede kwaliteitsbeelden op ISO 3200 met de 7D!

Wil je dus een goede vergelijking maken: vergroot of verklein de foto's tot het zelfde formaat. Stel je verkleint ze allebei naar 3600x2400 pixels dan zit je ongeveer op 9mp dan zal de 50D je meer details geven en een betere ISO-prestatie hebben dan de 40D. Vergelijk dus camera's met dezelfde lens, dezelfde instellingen en dus ook OP HET ZELFDE FORMAAT. En dat doet niet iedereen.

Bron: Bas Breetveld - www.basisbas.nl

gr Jeffrey Wink

--> http://www.jeffphotography.nl - http://www.facebook.com/jeffphoto96
Back to top
Reply with quote

JelteV

PostPosted: Sat 20 Aug 2011, 14:35    Post subject:
Allen wederom zeer bedankt voor de reacties. Veel gemengde reacties gekregen, maar van de meeste mensen die de 40D zelf gebruik(t)en hoor ik toch positieve reacties. Ik had de knoop door en ga voor de 40D.
Nu vraag ik aan de 40D'ers: mij lijkt dit een goede aanbieding (ik mag hem voor 350 euro hebben), wat denken jullie? (iets meer dan 10.000 clicks.)

Groeten, Jelte

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sat 20 Aug 2011, 14:37    Post subject:
350euro is een mooie prijs inderdaad. Stuk goedkoper dan de 50D natuurlijk. Voor allebei (jij en verkoper) een goede prijs lijkt me. Vooral als hij in goede staat verkeerd en hij compleet is met accessoires enz.

Gr Jeffrey Wink

Back to top
Reply with quote

andrea

PostPosted: Sat 20 Aug 2011, 18:10    Post subject: Canon 40D
Ik heb mij 40 D verkocht en voor een goeie prijs 450,-euro ong, een half jaar geleden
Ik zou zeker als ik jou was en je persé een 40D wild aan de verkoper vragen of je hem uit mag testen.
(350,- euro is een leuke prijs maar als je problemen krijgt ben je de pineut!)
Ik werd gillend gek van mijn 40D omdat er een afwijking in de scherpstelling zat tig x nalaten kijken was niet goed te krijgen .
En dat is een veelvoorkomende afwijking bij de 40D is mij verteld zijn maar heel weinig 40D die dat niet hebben .
Is me verteld bij Kamera express waar ik een andere camera heb gekocht.
Ik zou als ik jou was liever even wachten en doorspaaren voor een 7D als je echt voor een canon camera wilt gaan

groetjes Andrea
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sat 20 Aug 2011, 18:34    Post subject:
Ja die 7D is geweldig Very Happy . Krijg ik binnen paar weken als het goed is.
Mijn canon EOS-1D mk II staat dus te koop op marktplaats!

gr Jeffrey Wink

Back to top
Reply with quote

JelteV

PostPosted: Sat 20 Aug 2011, 22:17    Post subject:
Ik kreeg net te horen dat de camera nog maar 7600 clicks heeft gemaakt, en minimale gebruikerssporen heeft (alhoewel bijna elke verkoper dat zegt...). Dan lijkt 350 euro me een prima prijs.
Aangezien ik vooral aan macrofotografie doe, gebruik ik meestal MF.

Groeten, Jelte

Jaap Schelvis

PostPosted: Sat 20 Aug 2011, 22:28    Post subject:
Ook nog maar een positieve gebruikerservaring met de 40D Wink
Ik heb de camera nu 3 3/4 jaar en hij heeft nog nooit dienst geweigerd, stelt prima scherp en levert mooie beelden. Toegegeven, sinds ik een 5DII er naast heb gebruik ik de camera niet meer zo vaak, maar als back-up zou ik hem niet graag willen missen en zo nu en dan is de AF-snelheid en de 6.5 fps echt een voordeel tov de 5DII.
Voor die prijs denk ik dat je een hele stap vooruit gaat vanaf de 400D.
Bij een goede belichting kun je iig moeiteloos tot iso 800. De live-view
werkt handig bij macro en de mogelijkheid om toto 10x in te zoomen geeft prima resultaten bij MF!
Groet,
Jaap
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Sun 21 Aug 2011, 9:23    Post subject:
Ik had mijn Canon 40D nieuw gekocht, maar praktisch van meet af aan werkte het info knopje niet goed. Ik vond dat verder niet erg omdat ik ook via de PC alles in kon stellen en toch altijd in RAW fotografeer, maar goed is het natuurlijk niet. Verder heb ik er nooit problemen mee gehad.

Henriëtte
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Sun 21 Aug 2011, 12:36    Post subject:
Leuk om te zien dat er inmiddels positieve bijval wordt geplaatst over de 40D, zo ontstaat er wat balans in gebruikerservaringen.

kasperge

PostPosted: Mon 22 Aug 2011, 21:09    Post subject:
Ik had een 2dehands 40D. Daar heb ik wel wat leuke plaatjes mee geschoten. Helaas was het autofocussysteem niet goed meer en kreeg ik na 1 jaar scherpte problemen.
Sluiter heb ik geen problemen mee gehad, terwijl ik er flink gebruik van heb gemaakt.

Gr Kasper
Reply with quote

Speedy B

PostPosted: Wed 24 Aug 2011, 11:58    Post subject:
Jelte,

Het is wel leuk om te zien dat je nu een 400D heb. Deze heeft op internet ook behoorlijk wat negatieve reactie. Volgens mij was deze ook niet zo lang in productie voordat ze 450D uitgebracht hebben. Maar ik neem aan dat jij het geen slechte camera vind?
Hier nog een mooie review van de 50D. Op het einde wordt hij met de 40D vergeleken en het is om het even.
En voor de rest ben ik het wel met Joep eens (van de 7D wordt ook vaak gezegd dat hij veel last van ruis heeft)
Suc6 met je keuze

Canon 50D en veel te weinig glas Wink
Wereldkiek
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum