Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

NEF(RAW) bestanden naar Photoshop Elements 7?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Aug 2011, 9:11    Post subject: NEF(RAW) bestanden naar Photoshop Elements 7?
Ik fotografeer nu een paar weken met veel plezier met een Nikon D7000. De foto's bewerk ik in Photoshop Elements 7.

Nu wilde ik laatst eens een keer in Raw fotograferen omdat de kwaliteit dat wel ten goede komt.

Alleen heb een probleem. Ik kan de Raw bestanden van Nikon namelijk NEF niet openen in Elements.
De Raw van Canon kon dat wel.

Nu zit er een programmaatje bij de camera om NEF bestanden om te zetten naar JPEG. Namelijk ViewNX2.

Alleen ik wil de RAW bestanden kunnen bewerken in Elements en niet de omgezette JPEG bestanden.

Weet iemand hier een oplossing voor?
Ik kan met dit programma alleen naar TIFF 16 en 8 bit en JPEG bestanden omzetten.

Ik hoor het graag.
Reply with quote

JelteV

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 22 Aug 2011, 10:28    Post subject:
Ik gebruik zelf Canon, maar ik geloof dat je met Nikon Capture NX2 RAW bestanden kunt bewerken?

Groeten, Jelte

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Aug 2011, 12:09    Post subject:
Ik vermoed dat de NEF's van de D7000 te "nieuw" zijn voor de al wat oudere PSe7. Mogelijk dat je met een plugin of update wel de nieuwere NEF's kunt lezen?!
Groet,
Jaap
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 22 Aug 2011, 14:44    Post subject: Re: NEF(RAW) bestanden naar Photoshop Elements 7?
View NX2 heeft tegenwoordig de belangrijkste RAW voorbewerkings-mogelijkheden die capture NX heeft ook beschikbaar, maar dan gratis.

Je kunt de kleurtemperatuur, de belichting en het toon- en kleurprofiel van je foto helemaal goed instellen, vervolgens in zo hoog mogelijke kwaliteit (TIFF of JPEG) exporteren naar Elements (dit bestand kun je later gewoon weggooien), en daar de andere bewerkingen doen de definitieve versie opslaan (uiteraard ook het originele RAW bewaren).
Ik kan geen reden bedenken om een RAW-voorbewerking liever in Elements te doen dan in ViewNX2. Ik ben benieuwd waarom jij dit niet wilt?

Andere mogelijkheid lijkt me om Adobe Camera Raw te downloaden. Dat is gratis, toch?

Natuurlijk allereerst beginnen bij de optie van Jaap hierboven, maar omdat we inmiddels bij Elements 9 zijn maak ik me zorgen.

Bert Veerman
PixPas (Basic)

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 22 Aug 2011, 19:30    Post subject: Raw/Nef Pse 7
Pse 7 heeft als Raw/Nef converter CR 5.3 aan boord en die leest de Nef bestanden van de nieuwste Nikons niet t.w de D3100 , D5100 en de D7000 niet . Om deze bestanden wel te kunnen openen kun je bij Adobe (gratis) een DNG converter downloaden en dan kun je wel in Pse 7 werken . Uiteraard kun je met de Nikon software gaan werken als je dat bevalt , maar meestal niet . Smile Groetjes Bert

kasperge

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Aug 2011, 21:08    Post subject:
Bedankt voor alle commentaren.

@Peter Wijn: Je vraag waarom ik de bewerkingen in ViewNX2 niet wil uitvoeren kan ik simpel beantwoorden om het feit dat ik PSE al heel lang gebruik en hier goed vertrouwt mee ben.

Ik zal eens kijken of ik aan die DNG converter kan komen en of dit gaat werken Anders ga ik de voor bewerkingen in ViewNX2 doen en als TIFF 8 bitt (16 bit werkt in PSE7 niet) verder bewerken.

Gr Kasper
Reply with quote

bennie29
Guest

PostPosted: Tue 23 Aug 2011, 11:41    Post subject:
Zou gewoon voor de DNG converter gaan, kun je ze in je eigen programma;s bewerken.
Kun je gratis downloaden van Adobe.

Gr Bennie
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum