Nel R wrote: |
Dag Angela,
Ik heb dat probleem ook sinds enige weken met mijn Sony Alpha 550 (2 jaar oud) Het gaat 'n tijdje goed en dan ineens verschijnt de melding "camerafout". Ik hoor het al als ik afdruk, net alsof de spiegel te langzaam klapt. Even uitzetten en wachten hielp soms maar niet altijd. Soms kon ik 'n hele middag geen foto's meer maken. Het lag niet aan de batterij want ik heb er 'n andere ingedaan en het effect was hetzelfde. Camera is nu opgestuurd naar Sony dus ik ben benieuwd... groet van Nel |
jarnovanbussel wrote: |
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn D70.
De fotozaak kon mij vertellen dat de sluiter aan het begeven was. De sluiter van een camera gaat na een bepaald aantal foto's gewoon kapot. Bij de Nikon D70 is dat tussen de 25000 en 30000 foto's. Kan natuurlijk anders zijn, maar na 6 jaar zal je wel dit aantal bereikt hebben! Dit kun je nakijken met programma's, maar ook door de camera aan te sluiten op je computer en dan staan er mapjes met een getal, bijvoorbeeld 103 erin, dat houdt in dat er meer dan 30000 foto's mee zijn gemaakt (bij elke 10000 foto's komt er een nieuw mapje, maar alleen als je de camera op doortellen hebt staan). Hoop dat het duidelijk is? Anders even naar de fotowinkel gaan... ![]() Gr Jarno |