Posted: Fri 26 Aug 2011, 21:50 Post subject: macroslede (rail)
Geachten
Is er iemand onder ons die een macroslede (rail) gebruikt.?
Graag zou ik dan willen weten of dit goed werkt.
Ben van plan om een dergelijk instrument aan te schaffen.
Maar het moet dan wel nuttig zijn.
Hopend op een antwoord
Groet, Willem _________________ Nikon D50 + Nikon af Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G + sigma macrolens 105mm
Nikon D90 + sigma 150-500 mm
Posted: Sat 27 Aug 2011, 19:50 Post subject: macroslede (rail)
Hallo Henriėtte
Bedankt voor je antwoord.
Dus voor een 105 mm macrolens heeft het weinig zin.
Maar met tussen ringen kan het wel zinvol zijn.
Het gaat me vooral om de kleine beestjes.
Groet,Willem _________________ Nikon D50 + Nikon af Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G + sigma macrolens 105mm
Nikon D90 + sigma 150-500 mm
Gender: Male Age: 57 Joined: 18 May 2006 Posts: 79 Location: breda
Posted: Sun 28 Aug 2011, 12:46 Post subject:
Als je een camera met live-view hebt kan het wel handig zijn.
In de 10 keer vergroting van het beeld kan je zo de scherpte nog nauwkeirig leggen waar je die wil hebben.
gr Daan de Vos _________________ canon 50d canon,100mm2.8 macro,100-400mm l usm is canon,kitlens
soligor tussenringen
Met een macroslede kun je de afstand tussen je lens en object nauwkeurig bepalen. Dit heeft alleen zin als je vanaf een statief werkt. Met een slede kun je je camera verplaatsten zonder dat je je statief verplaatst. Je hebt naast het scherpstellen zo op twee manieren tegelijk invloed op het scherptevlak. Het is maar net hoe perfectionistisch je bent. Bij grotere vergrotingen lijkt mij een slede nuttiger dan bij close-up fotografie.
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Mon 29 Aug 2011, 13:42 Post subject:
er zijn diverse kwaliteiten in macro- scherpstelsleden in de handel.
het lijkt me heel belangrijk dat het loopwerk soepel is, maar traagheid vertoont, en dat het ding absoluut stijf is (niet gaat doorhangen).
Lijkt me interessant om wat ervaringen van gebruikers hier neer te zetten.
Hoe chinees (goedkoop) kun je gaan?
(zelf gebruik ik - zo veel mogelijk - ook voor een 105 mm lens een soort van instelslede: ik doe het door de camera op een snelkoppelingsplaat voor een lens op het statief te plaatsen. Quick and dirty.) _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Ik heb de originele Manfrotto en die is van grote klasse. Maar die gebruik ik ook op een hydraulisch balhoofd dat tot 16 kg kan dragen. Zowel de macroslede als het balhoofd kan ik naar wens instellen wat gewicht, precisie en soeplesse betreft.
Ander dingetje op de 105 (en andere lenzen) zit een scherptstelring
op de mpe zit geen scherpstering maar stel je scherp door de slede te bewegen, maar ook daar is de afstand afhankelijk van de vergroting. Wat henriette zegt over gewicht is imo erg belangrijk. Een mpe is zwaar en vraagt denk ik een zwaardere slede en dito statief die de kilo's kan dragen, slede alleen al is een halve kilo, de manfrotto dan. Ik heb geen goed statief en dat betekent dat als ik in gesteld heb die camera wegzakt.
Ik denk dat een slede overbodig is bij de 100 105 en misschien denken mensen daar anders over, ben benieuwd.
groet susan
en sommigen kunnen fotograferen uit de hand
ps ander voordeel vind ik dat je deze slede langzaam kan bewegen maar hij heeft ook een soort van koppeling waardoor je hem sneller kan schuiven.
Last edited by susan meijnders on Mon 29 Aug 2011, 16:08; edited 1 time in total
Het allerliefst fotografeer ik liggend met mijn armen steunend op de grond voor stabiliteit. Voor iets hogere opjecten gebruik ik mijn cameratas als statief. Daarmee kan ik ook heel soepel iets meer naar voor of achteren bewegen. Ik vind de macroslede eigenlijk alleen handig als het onderwerp zich wat hoger bevindt. Vanaf heuphoogte vind ik het handiger met statief en macroslede. Lager gebruik ik het eigenlijk niet.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum