Posted: Mon 03 Jul 2006, 16:50 Post subject: Verkleinen foto's.
Wie kan mij precies uitleggen hoe ik een foto moet verkleinen zodat ik hem op nederpix kan zetten zonder al teveel verlies van de foto.
Heb het zelf al geprobeerd maar kom er niet uit.
Ik heb irfanview en photoshop. _________________ panasonic dmc-fz30
Wat ik meestal doe is (in photoshop, na alle overige bewerkingen) de foto verkleinen tot het gewenste formaat (bijv. 800 x 600 pixels). Hierna nog een keer verscherpen (niet omdat de foto onscherp was, maar je krijgt bijna altijd enige onscherpte door het verkleinen). Dan sla ik hem op. Je kunt dan de kwaliteit opgeven, onderin beeld komt dan te staan hoe groot je foto ongeveer wordt. Zorg dat je foto niet groter is als ca. 140kb, want hij is meestal ietsjes groter als wat daar staat. Ik zou de kwaliteit niet onder de 8 brengen, want dan ga je echt zien dat de kwaliteit te laag is.
Een andere optie is opslaan via "save for web", dan kun je precieser op de 150kb gaan zitten. Nadeel is wel dat je de exif gegevens verliest, maar die kun je er dan zelf bij zetten.
Mocht je de foto toch op een lagere kwaliteit op moeten slaan, dan is het ook aan te bevelen om het formaat ietsjes kleiner te maken (bijv. 750x500 pixels), misschien dat je dan hem wel op een goede kwaliteit op kunt slaan.
Bij sommige foto's zal het toch niet mogelijk zijn om met een acceptabele kwaliteit en formaat onder de 150kb te komen (heb er zelf ook nog een paar mooie van). Deze zou ik dan gewoon maar niet insturen, dat is zonde van de foto (en ze komen waarschijnlijk in het tijdelijke album terrecht).
Ik hoop dat het zo duidelijk is, en anders hoor ik het wel.
Posted: Mon 03 Jul 2006, 17:19 Post subject:
Martin,
Ik had in het begin ook veel problemen. In Irfanview foto openen dan <ctrl> r. Pixels aanpassen (800 , 600) (evt met <shift> s verscherpen) en met <crtl> S (of het disketteje) opslaan. Kwaliteit kan je dan omlaag brengen tot gewenste grootte. _________________ Canon
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum