Gender: Male Age: 54 Joined: 18 Nov 2006 Posts: 578 Location: Heteren
Posted: Mon 19 Sep 2011, 11:54 Post subject:
Voor levende beestjes is meer mm vaak handiger. Je hebt dan ook vaker een wat rustiger achtergrond. Ik gebruik daarvoor ook regelmatig mijn 300 mm + 1.4 TC (die ik ook voor vogels en zoogdieren gebruik).
Als je een goedkope oplossing wilt, dan kun je ook werken met tussenringen (extension tubes). Zie bijv:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=48700
100 mm macro vond ik vaak nog te weinig voor vlinders en libellen, wel geschikt voor bijv. paddestoelen.
Posted: Mon 19 Sep 2011, 12:13 Post subject:
@ Dirk-Jan: Bedankt voor de reactie. Ik heb destijds ook gekeken naar de Sigma 105mm, toen lag deze nog binnen mijn budget. Nu is er echter net een nieuw model van de 105mm gelanceerd en deze is ietwat duurder, helaas. Maar de 105mm is zeker een lens die ik in gedachten houd.
@ Bendiks: Bedankt voor de reactie. Wat betreft de rustigere achtergrond, daar had ik nog niet aan gedacht maar is zeker een goed punt. Libellen en vlinders kan ik ook nog heel aardig met mijn telelenzen fotograferen, maar spinnetjes e.d. wordt toch wel lastiger. Die tussenringen zijn misschien ook wel een oplossing, hoewel ik dan misschien ook nog een lens moet kopen. Dan ga ik misschien net zo lief voor ietsje meer voor een echte macrolens. Maar de foto uit het voorbeeld is wel erg mooi en bewijst wel dat het mooie resultaten kan opleveren!
Groeten,
Marcel. _________________ Nikon body's + Nikon, Sigma en Tamron lenzen van 18 tot 500mm. DJI Mini 3
Last edited by M. van der Heide on Mon 19 Sep 2011, 14:54; edited 1 time in total
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Mon 19 Sep 2011, 12:40 Post subject:
een 300mm met tussenringen gaat je niet aan kleinere spinnetjes helpen.
dan is een 90-100 mm handiger.
misschien zelfs met tussenringen _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Ik weet niet hoeveel 'online research' je al gedaan hebt, maar check deze link eens, er staat veel op over macro fotografie. Niet zozeer close-up fotografie als wel echte macro fotografie van zeer kleine beestjes en onderwerpen.
Ook deze cursus geeft info over alle macro mogelijkheden in hoofdstuk 5.
Voor de aankoop van een lens kun je ook de occasions bij konijnenberg of kamera-express e.d. in de gaten houden. Zo heb ik ook mijn sigma 105 gekocht. Bij kamera-express staan nu 2 korte (50 en 70mm) macro lenzen te koop.
Posted: Tue 20 Sep 2011, 10:36 Post subject:
@ Dirk-Jan: Bedankt voor de reactie. Ik heb al aardig wat 'online research' gedaan! Zoveel dat ik er op een gegeven moment flauw van was, mede doordat ik door de bomen het bos niet meer zag. Toch bedankt voor de nieuwe informatie, ik kende beide sites nog niet.
Voor wat betreft occassions, ik houd de site van Konijnenberg en Kamera-express e.d. goed in de gaten.
Groeten,
Marcel. _________________ Nikon body's + Nikon, Sigma en Tamron lenzen van 18 tot 500mm. DJI Mini 3
Posted: Tue 20 Sep 2011, 10:44 Post subject:
@ DanielJ: Bedankt voor de reactie, ik zal het meenemen in mijn overwegingen. Als een nieuwe maar ietsje meer kost dan ga ik daar namelijk liever voor.
Groeten,
Posted: Mon 14 Nov 2011, 13:25 Post subject:
Hallo Gerrit,
De upload van de Porseleinzwam heb ik gezien, mooie foto van een mooie soort. Heb ze zelf afgelopen week ook kunnen fotograferen in het Dinobos in Dierenpark Amersfoort!
Ik heb nog niet een keuze gemaakt tussen de verschillende lenzen, maar ik neig toch vooral naar de Tamron. Bedankt voor de tip van lenstip.com, kende ik nog niet.
Met vriendelijke groet,
Marcel, ik gebruik voor macro-opnamen de Tamron SP 60mm en ben hier zeer tevreden over. Ik heb ook nog 'n Sony macrolens tot mijn beschikking, 2.8/100, maar die scoort voor mij veel minder en gebruik ik vrijwel nooit.
groet van Nel _________________ Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Posted: Mon 14 Nov 2011, 19:14 Post subject:
Hallo Nel,
Bij een bepaalde gerenomeerd fotozaak, ik zal geen namen noemen maar het was iets met "Konijn", verkopen ze de 90 en 60mm Tamron beide voor hetzelfde bedrag.
Ik ga dan liever voor de 90mm, mede omdat dit door sommige heren hierboven aanbevolen wordt. Die 30mm extra kan soms nog goed van pas komen bij het fotograferen van levende have.
Wel moet ik toegeven dat de resultaten die u/jij met de 60mm behaald mij erg aanspreken en ik met zulke resultaten zéér tevreden zou zijn!
Groeten,
Heb zelf sinds 1 jaar de tamron 90mm macro en ik vind het een geweldige lens! Hij is scherp, niet te zwaar en ik kan er goed mee uit de hand fotograferen al gebruik ik ook regelmatig een monopod maar het grootste pluspunt vind ik persoonlijk dat deze lens een prachtig bokeh heeft.
Nadeel is dat je wel wat dichter bij je onderwerp moet zien te komen maar met geduld en kennis over je onderwerp is dat best te doen. Ook lijkt het mij dat je met de 90 mm vanuit meerdere perspectieven kunt fotograferen dan bv een 300mm omdat je dan wel een grotere afstand hebt maar veel sneller allerhande takjes, sprietjes enz in je beeld hebt.
Ik heb zelf nooit met een 300mm gefotografeerd dus dit is puur mijn eigen mening hierover! Mocht ik hierin fout zitten hoor ik het graag! Je bent tenslotte nooit te oud om wat te leren! _________________ nikon d70 tamron 90mm macro sigma 400mm
Posted: Thu 17 Nov 2011, 15:44 Post subject:
Hallo rinzwind,
Bedankt voor het delen van de (gebruikers)ervaringen! Dit past wel in het beeld wat ik heb van de Tamron en wat andere ervaringsdeskundigen erover schrijven.
Ik heb ook nooit met een 300mm gefotografeerd, dus daar kan ik niks over zeggen. Als ik wel ga beginnen met macrofotografie kies ik hoogst waarschijnlijk voor een macrolens en niet voor een 300mm met tussenringen. Mogelijk wel tussenringen voor op de macrolens.
Met vriendelijke groet,
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum