Ik gebruik een grijskaart om de witbalans te bepalen
0%
[ 0 ]
Ik pas m'n witbalans aan aan de omstandigheden
18%
[ 43 ]
Witbalans?? Wat is dat??
0%
[ 2 ]
Total Votes : 227
Author
Message
Joop Gerretse
Gender: Male Age: 69 Joined: 15 Oct 2006 Posts: 543 Location: Apeldoorn
Posted: Thu 20 Oct 2011, 7:10 Post subject:
Gekozen voor "ik pas mijn witbalans aan aan de omstandigheden".
Aanvankelijk had ik mijn witbalans standaard op bewolkt staan vanwege de warme tinten, maar dit gaf toch niet in alle omstandigheden de gewenste resultaten. Toen een tijdje geëxperimenteerd met daglicht, maar ook dit was hem niet. Nu pas ik de witbalans aan aan de omstandigheden, en tot nu toe bevalt mij dit het beste.
Groet, Joop _________________ Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Gender: Male Age: 69 Joined: 15 Oct 2006 Posts: 543 Location: Apeldoorn
Posted: Fri 21 Oct 2011, 7:55 Post subject:
@Nel: Natuurlijk fotografeer ik in Raw. Vervolgens bewerk ik de opnamen in Lightroom. Het valt mij echter op dat de witbalans die je op de camera instelt een ander resultaat geeft dan de overeenkomstige instelling in Lightroom. Ik kan dan natuurlijk wel weer met de kleurtemperatuur en de kleurtint gaan schuiven, maar uiteindelijk vind ik de instelling vooraf op de camera direct het mooiste resultaat geven.
Groet, Joop _________________ Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Met dank aan je reactie. Zo doe ik het meestal zelf ook.
Probeer zoveel mogelijk al de camera het goed te laten doen.
Groeten Nel _________________ Sony RX 10-4
Ik probeer zoveel mogelijk de instellingen van de camera te vermijden!! Op een dag kan ik wel 4, 5 keer mijn instellingen veranderen, zowel f als iso als wel/niet inflitsen etc. Na een hele rare ''rode''foto in jpeg te hebben gehad waarin inderdaad de suggestie was je witbalans staat te warm, toen hetzelfde onderwerp genomen op statief en een volledige reeks met alle instellingen gemaakt. Het resultaat was verbluffend niet alleen foto's met een rode zweem maar ook met een blauw zweem, dus het verschil is enorm.
Snel over gestapt op Raw, de instelling op daglicht dus zo rond de 5200, in DPP is het heel goed mogelijk per honderd kelvin de kleur te bepalen en dat is per foto verschillend, nooit meer een zweem gehad!!
Ik ben er nog niet helemaal uit of, of niet het in flitsen en de witbalans nog met elkaar corresponderen en dan hoe??
Ik ben er nog niet helemaal uit of, of niet het in flitsen en de witbalans nog met elkaar corresponderen en dan hoe??
Als je je witbalans laat afhangen van het licht in je omgeving (zonlicht, schaduw, bewolkt, TL, gloeilamp....) is het logisch hem ook aan te passen aan flitslicht (in ieder geval als je dat als hoofdbron gebruikt).
Ik meende laatst ergens te hebben gelezen (misschien wel iemand reactie op NP of BP, maar ik ben het vergeten) dat als je flitst, de camera weet welke kleurtemperatuur het licht heeft. Als je invulflits gebruikt, heb je vermoedelijk zowel flitslicht als het natuurlijk aanwezige licht. Daar moet je dan een belans in zoeken. De al vaker aangehaalde grijskaart lijkt me dan toch echt een handig hulpmiddel.
@ Michiel
ooit eens een grijskaart gebruikt, in stukken geknipt, na een verhuizing verdwenen! Als iemand nog een stuk voor me heeft??
Maakt het trouwens wel weer wat duidelijker, de methode die ik nu hanteer gaat perfect!
groet susan
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum