peter wijn wrote: |
inmiddels heb ik per ongeluk al mijn foto's in de catalogus geladen...
De i7 met 8gig ram was net geen twaalf uur bezig om de linkjes te leggen en de thumps aan te maken van de 27.000 foto's ![]() Ik moet nodig foto's gaan weggooien. |
jonggolde wrote: |
Ik maak gewoon zelf mijn mappen aan. Jaren onderverdeeld in maanden en daarin gewoon de datum met een of twee trefwoorden. Met het programma Faststone Imageviewer(gratis) kun je heel snel bladeren. Ook de RAW bestanden kun je hiermee bekijken. Faststone Imageviewer werkt veel sneller en handiger dan bridge.
Dit neemt de minste schijfruimte in, ook al is dat met de 1,5 Tb van tegenwoordig niet echt belangrijk. Gr. Henriëtte |
Neem maar van mij aan dat zo'n database
- super snel is om foto's terug te vinden. Niet alleen op soortnaam, maar ook op datum (ik heb mijn foto's op datum gesorteerd net zoals henriette) en op plaats waar je geweest bent. Ik kan er heel snel presentaties mee voorbereiden. Je kan zien welke mappen/soorten je al hebt opgeschoond. Dus waar je gebleven bent (kan ook op een notieblokje hoor). Op andere -goedkopere - manieren kan het ook, maar zo is het een feestje. (ik heb een licentie voor Bridge die ik met heel veel liefde en tevredenheid NIET gebruik). |
Lightroom 3 kost vandaag de helft van wat het normaal kost lui.
Een van de beste rawconvertors voor canon en een heel handige database in één. Als ik Canon zou gebruiken (of welk ander cameramerk dan nikon dan ook) dan werkte ik al heeeeel lang met Lightroom. (misschien was ik dan zelfs overgestapt op Aperture ![]() |
Jan Hendriks wrote: |
Ik vind het zelf erg handig om voor iedere soort een map te hebben. Zoekt ook heel snel. |
Quote: |
Als ik dan op de map klik in Bridge dan ligt het al standaard op original date gesorteerd.
Zo heb ik dan de originele RAW en alle bewerkingen daarvan bij elkaar. |
Zit je met een database niet heel erg gebakken aan één leverancier? Wat als je van produkt wilt veranderen,
kun je dan alles wat je in je RAW bestanden hebt aangepast en de meta gegevens en tags ook naar je nieuwe database meenemen? Lijkt me niet. Dat is trouwens met Bridge/PS niet anders en dus best een punt van zorg! |
Klinkt heel veel werk. Valt mee, want gelijktijdig plezier van bekijken en ondertussen stiekum kijken of ik de bewerkingen beter krijg. |
Jan Hendriks wrote: |
"dat moet ik nu beter kunnen" |
Ik heb begrepen dat je niet meer "ouderwets" gewoon mapjes op je drive hebt. |
jonggolde wrote: | ||
Wat bedoel je hier precies mee? Alles op de harde schijf staat nog steeds in mappen. Maar jij kunt ze misschien niet meer vinden! Dat is het nadeel als je een programma jouw bestanden laat beheren. Gr. Henriëtte |
DanielJ wrote: |
Precies, dat bedoel ik. Ik wil gewoon met bijv Verkenner alles kunnen benaderen. Heel ouderwets, maar zo ben ik er vanaf de XT computers ingegroeid. |
edit: we dwalen wel een beetje af van de oorspronkelijke vraag van Peter. Kan er niet even een moderator ingrijpen?! |
Ik begrijp niet waarom er hier ingegrepen zou moeten worden! Dit is nuttige informatie |