Bendiks Westerink wrote: |
...@ Gerard, ik weet het niet precies voor Canon, maar bij de resultaten die ik zie bij Nikon is het zo dat de Nikon converters toch net een slag beter zijn. Dus ik zou toch voor het beste gaan. Anders doe je deze goede lenzen tekort... |
jvh11 wrote: |
Canon EF 300mm f/4L IS USM. De schillen zijn klein, maar met deze haal je toch de beste kwaliteit. Ik spreek uit ervaring. Ik heb ze namelijk alle drie gehad.
Ik heb gemerkt dat de 400/5.6 de moeilijkst hanteerbare lens is. Opzich niet erg maar je hebt een statief of 1 poot nodig. Niet altijd prettig. Ben er zelf achter gekomen dat ik IS onwijs waardeer. Meer dan ik ooit dacht. Daarnaast heb ik nu een 1D II + 100-400mm (520mm). Prima bereik echt waar. Kan je veel uit halen. Daarom is een 50D + 300/4L IS (480mm) nog beter. Je hebt namelijk meer details door de prime, kleiner in omvang en ook nog is een stop extra licht. Dat is van mij erg van toepassing. Ik zit namelijk in mn schuilhut vaak tegen 1 probleem. Het is fantastisch daar, maar met felle zon worden de foto's toch iets minder mooi. En als de zon weg is, zit ik rond 1/60sec bij ISO 800 met f/5.6. Bij F/4 zit ik rond 1/125sec. Net even lekkerder dus. Daarnaast viel mij nog iets op tussen de lenzen. Het zijn stuk voor stuk top lenzen waar de verschillen in kwaliteit minimaal zijn. Ja de 300/4 is iets scherper. Maar goed op A4 formaat zag ik geen verschil. En andere ook niet. Alleen al ga je op A2 met de 50D printen bijvoorbeeld dan zal je wellicht verschil zien. Want de 300/4 + 1.4x type II is wel iets scherper als de 100-400mm maar uiteindelijk is dat ook nog maar minimaal. Je kan alleen bij de 300/4 de converter eruit halen en heb je een stop meer licht. Erg prettig toch en dat is wat ik nu mis bij de 100-400mm. Deze lens is alleen wel het flexibelst, grootst en ligt naar mijn mening het prettigst in de hand. Kortom, alle drie toplenzen. Maar voor natuur fotografie is de 300/4L IS de beste keus. Puur door het stopje extra licht zonder converter en de fantastische scherpte zonder converter en ook met converter. Ik zou dus niet meer twijfelen ![]() Gr Jeffrey ![]() |
jvh11 wrote: |
... En voor hem is de 300/4L IS gewoon het beste.... |
Quote: |
...Ik voel me wel een beetje onderschat op deze manier, maar dat kan ook aan mij liggen.... |