Gender: Male Age: 29 Joined: 09 Nov 2009 Posts: 298 Location: Amersfoort
Posted: Wed 29 Feb 2012, 15:38 Post subject: Autofocus
Beste mensen,
Ik ben vooral met macrofotografie bezig en gebruik dan altijd handmatig scherpstellen. Maar ik begin nu voorzichtig ook met vogelfotografie. Ik heb al een paar keer gemerkt dat de MF dan vaak niet snel genoeg is; de vogel is alweer weg voor je hem scherp hebt. AF heb ik ook geprobeerd, maar dan stelt de camera de ene keer scherp op de achtergrond, of op een ander voorwerp. Hoe werken de verschillende scherpstelpunten van de AF? Wat moet ik doen om te zorgen dat er op de vogel wordt gefocust, en niet op de achtergrond, of is dit niet mogelijk? Ook alleen het middelste AF-punt inschakelen heeft niet geholpen. Dan is de vogel vaak al weg voor je de juist compositie hebt...
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Wed 29 Feb 2012, 21:33 Post subject:
enne... niemand zei dat het makkelijk was...
als je meerdere scherpstelpunten hebt, dan is dat makkelijk om even te corrigeren als het beest op zijn plek een stapje zet.
maar voor de zekerheid toch een instelling paraat dat je hem snel op het middelste scherpstelpunt hebt staan.
(eigenlijk meer een vraag voor birdpix vind je niet? daar zit je toch ook?) _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Gender: Male Age: 29 Joined: 09 Nov 2009 Posts: 298 Location: Amersfoort
Posted: Wed 29 Feb 2012, 21:36 Post subject:
Allen bedankt voor de reacties. Ik ga in het weekend alle genoemde opties in Peter's topic uitproberen.
@Peter: Ik heb gemerkt dat ik op Nederpix sneller antwoord krijg, dus ik probeerde het eerst hier.
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Wed 29 Feb 2012, 21:42 Post subject:
het is hier veel meer een community Jelte.
Dat is ook de reden dat ik hier actiever ben dan daar. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum