Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Marktplaats

Wat vraag ik voor een diapresentatie?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 21 Jan 2012, 10:17    Post subject: Wat vraag ik voor een diapresentatie?
Onlangs kreeg ik het verzoek om een diapresentatie te geven voor een groep senioren.
Het zou gaan om 2 x 3 kwartier met daartussen een pauze. Kan/moet ik voor zoiets geld vragen en hoeveel dan? Ik heb er geen flauw idee over. Heeft iemand hier ervaring mee (vast wel) em wat is gebruikelijk?
Ik zie uit naar tips/ideeën.
Bedankt alvast.

luc hoogenstein

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 21 Jan 2012, 13:51    Post subject:
Hangt een beetje van de doelgroep af: in dit geval zou iets van 50 - 75 euro waarschijnlijk aardig in de richting zijn. Of een paar VVV-bonnen oid. Als het om een commerciele organisatie gaat hanteer je hogere prijzen. Zelf doe ik presentaties soms ook voor niks (eigen fotovereniging, goede doelenacties, clubs zonder geld, enz.), maar bijna altijd krijg je dan toch nog een boekenbon oid.

Stelregel: als je jezelf goed voelt bij de aangeboden prijs, dan zit je goed.

Succes!

Luc

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote

Ton Valk

PostPosted: Sat 21 Jan 2012, 13:53    Post subject:
Meestal is zoiets "liefde werk oud papier"! Ze hebben niet of nauwelijks budget. Paar tientje en een flesje wijn zou ik zeggen. Wink

nelappelmelk
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 21 Jan 2012, 14:48    Post subject:
Meestal zie ik het als vrijwilligerswerk.
Ik ben zelf enthousiast en heb er plezier in. Ik laat graag anderen meegenieten van mijn Natuurervaringen.
Als je (reis) kosten hebt of iets dergelijks dan vraag je om onkosten vergoeding.
Als het echt iets commercieels is dan kun je wat vragen.
Zou het ook gewoon met hen overleggen.
groeten Nel

Marcel van Kammen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 21 Jan 2012, 15:35    Post subject:
Ik zou gewoon een normaal bedrag vragen wat je ook aan je baas zou vragen voor anderhalf uur werk plus een aantal uur werk voor het maken van een presentatie.
Je mag het ook gratis doen,daar ben je natuurlijk vrij in, maar voor minder dan 100 euro zou ik er niet aan beginnen eerlijk gezegd.

www.momentsofnature.nl
Back to top
Reply with quote

D. Haaksma

PostPosted: Sat 21 Jan 2012, 16:58    Post subject:
Ton Valk wrote:
Meestal is zoiets "liefde werk oud papier"! Ze hebben niet of nauwelijks budget. Paar tientje en een flesje wijn zou ik zeggen. Wink

Wat nu toch?
En waar is dat beeld gebleven van grijze gefortuneerde mensen op de golfbaan en op lokaties van het Zwitser-leven-gevoel.
Die grijze golf stikt toch van het geld. Twisted Evil

Welnu, ik hang ook het liefde werk oud papier aan.
Brandstofkosten en een kleine vergoeding als afschrijving materiaal.

Klaas van Haeringen

PostPosted: Sat 21 Jan 2012, 18:13    Post subject:
Kratje bier?
Back to top
Reply with quote

Niek Oele

PostPosted: Sat 21 Jan 2012, 19:49    Post subject:
HA, ha, kratje bier, maar dan wel Westmalle tripel, nee zonder gekkigheid, met deze antwoorden kan ik al een eind uit de voeten.

peter wijn

PostPosted: Sat 21 Jan 2012, 21:41    Post subject:
Er zijn twee plaatseen waar ik met enige regelmaat Bachcantatees speel. Bij de ene word ik betaald (het uurtarief is niet heel hoog), en de andere keer betaal ik zelf om mee te mogen doen. Allebei doe ik met evenveel plezier.

Het is slim om op het moment dat ze jouw vragen om een presentatie te geveen, meteen te vragen hoe ze denken over een vergoeding.

Vlinderkieker

PostPosted: Wed 13 Jun 2012, 16:18    Post subject: Geld voor presentatie
Hangt van je kwaliteit af en wat je te bieden hebt.
Hier zie ik duidelijk mensen met $$$$$ in de ogen.
Doe ze 'n lol en doe 't voor de lol? Daarmee bedoel ik een flesje wijn voor de moeite.
Heel vreemd is, dat Luc Hoogestein zoveel geld vraagt:
Quote:
in dit geval zou iets van 50 - 75 euro waarschijnlijk aardig in de richting zijn
want ik herinner me de vraag van Nederpix aan mij - vorig jaar - om een lezing over vlinderfotografie te geven. Toen ik naar de vergoeding vroeg was het eerst gratis toegang (toe maar!) en later werd het ook nog reiskostenvergoeding (doe maar ruig!). Over een tegemoetkoming voor de presentatie zelf werd niet gerept.
Omdat Np een commerciële instelling is, verwachtte ik:
Quote:
Als het om een commerciele organisatie gaat hanteer je hogere prijzen.

Zoiets noem ik meten met twee maten.

Gr. Henk

Marcel van Kammen

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 8:14    Post subject:
Stel dat er 40 mensen bij zo'n lezing komen,dan zou ik niet weten waarom die niet allemaal 2,50 euro kunnen betalen? Leuk dat je als hobby fotograferen hebt,maar dat hoeft toch niet te betekenen dat je dan ook maar gratis en voor niks 4 uur bezig moet zijn om een presentatie voor te bereiden en dan ook nog eens zo'n anderhalf uur op je vrije avond voor Jan Joker iets moet gaan vertellen? Waarom zou je daar geen geld voor mogen vragen?
wat mij betreft is het maar eens afgelopen met dat gratis dit en gratis dat....dr zijn ook gewoon natuurfotografen die het als beroep hebben en die worden schijtziek van al die beunhazen die overal maar gratis opdraven en gratis plaatjes leveren.

www.momentsofnature.nl
Back to top
Reply with quote

Natura Segreta
Guest

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 9:11    Post subject:
Hai Marcel,

'Die gratis beunhazen' houden Nederland overeind.
In de zorg.
In de kunst.
Op het sportveld.
In de wereld van muziek.

Ik ben blij dat de 'beroeps', in jouw beleving, er een ziekte aan hun stoelgang aan over houden.
Dan belanden ze in de zorg.
Om opgelapt te worden.
Door 'die gratis beunhazen'.
Die met toewijding en zonder eigen gewin hun medemens liefdevol bijstaan.
Gratis en voor niks, Marcel.

Omdat zij dieper denken dan de dikte van een munt.
Het ritselen en rinkelen van geld.
Het heeft niet van doen met aan- of verkopen.
Het is afkopen en omkopen.
Van geweten en liefde.

Je bent een clinic-clown waarom niet gelachen wordt!

Groetjes, An.
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 9:24    Post subject:
Marcel van Kammen wrote:
? Waarom zou je daar geen geld voor mogen vragen?
wat mij betreft is het maar eens afgelopen met dat gratis dit en gratis dat....dr zijn ook gewoon natuurfotografen die het als beroep hebben en die worden schijtziek van al die beunhazen die overal maar gratis opdraven en gratis plaatjes leveren.

Mja, wat jou betreft, maar daar heeft het fotograferend deel van Nederland geen boodschap aan.
De aanwas van amateurs die een DSLR aanschaffen en daarmee vaak prachtige foto's maken is niet te stuiten.
Daarnaast loopt tegenwoording iedereen wel met een compactje of smartphone in zhaar broekzak.
De kwaliteit van deze camera's gaat ieder jaar weer met sprongen vooruit.
Nokia komt straks met de 808 PureView met een Carl Zeiss-lens en een 41-megapixel beeldsensor in haar smartphone en gaat die techniek ook in haar andere smartphones toepassen.
Kortom, er is een revolutie gaande die van heel veel "gewone" Nederlanders nu ook fotografen gaat maken.
De media spelen daar allang op in door foto's te vragen die dan op websites worden gezet of op TV verschijnen of in kranten en huis aan huis blaadjes.
En nee, dat kost ze geen cent want het is toch prachtig als je je foto op TV terug ziet?
En wat heb je anders aan al die mooie foto's, moet je die dan maar op je harde schijf laten wegroesten?

Enfin, wat ik maar wil zeggen is dat beroepsfotografen hun borst nat kunnen maken want de aantasting van hun broodwinning is al aardig op gang gekomen.
De onderkant en het middensegment van de markt wordt weggesnoept door amateurfotografen die gratis of voor een boekenbon hun plaatjes weggeven.
Blijft over het topsegment en daar zullen alleen de zich meest onderscheidende fotografen staande weten te houden.

Vlinderkieker

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 9:55    Post subject:
Marcel van Kammen:
Quote:
je vrije avond voor Jan Joker iets moet gaan vertellen
dit zegt zoveel!
Je minacht je publiek.
Wat zou ik je graag eens willen horen! Wanneer geef jij een presentatie?
Een beetje nederigheid zou je niet misstaan.

nederigheid = bescheidenheid.
het tegenovergestelde is patserigheid.

Gr. uit Gr., Henk

Marcel van Kammen

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 10:34    Post subject:
Jan Joker in de zin van gratis en voor niks.....ik vind het eerlijk gezegd een minachting als iemand wil dat je een presentatie geeft maar niet bereid is er iets voor te betalen. Jij en ik spenderen veel tijd,geld en energie in een hobby/baan en dan vind ik een kleine vergoeding toch wel gerechtvaardigt.

@An: anders ga je de zorg even vergelijken met foto's Eh? Lijkt me nogal een verschil: iemand laten creperen omdat er geen genoeg geld is om ze te verzorgen, of een gratis foto weggeven omdat een uitgeverij zoveel mogelijk winst wil maken.

@Jan: maar waarom zou je de foto gratis weggeven? Ze komen toch bij je omdat ze die foto mooi vinden? Dan kunnen ze er ook best iets voor betalen, als ze dat niet willen vinden ze de foto schijnbaar niet mooi maar willen ze gewoon voor geen eens een dubbeltje op de eerste rang en gewoon zelf zoveel mogelijk winst maken ten koste van een ander.

www.momentsofnature.nl

Last edited by Marcel van Kammen on Fri 15 Jun 2012, 10:40; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Natura Segreta
Guest

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 10:39    Post subject:
Wat een weldadige ervaring.
De reacties van Jan H. en Vlinderkieker Henk.

Zijn ze er nog ruimschoots.
Die zich staande houden in de branding.
Tegen de aanstormende golven van inhaligheid.
Die het graaien ook beu zijn.

Liefde en medemenselijkheid is de overwinning.
Op de wereld van het materiële.
Liefde is nooit rechtvaardig.
Ze schuift het duister en de misstap weg!

Groetjes, An.
Back to top
Reply with quote

Marcel van Kammen

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 10:43    Post subject:
Ach....mooi dat jullie er zo over denken....wordt hoog tijd dat we hier heel veel mensen heen gaan halen die voor de helft van het loon willen werken wat jullie bij je baas krijgen. Schopt ie jullie er mooi uit,heb je de ganze dag de tijd om foto's te maken en je plaatjes te gaan bekijken in de gratis exemplaren die je toegstuurd krijgt. Topidee! Die mensen blij omdat ze een beter leven krijgen, de baas blij omdat ie meer verdient en jullie blij omdat je idealen hebt en 7 dagen per week vrij hebt.

www.momentsofnature.nl
Back to top
Reply with quote

Vlinderkieker

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 10:48    Post subject:
Voor een fotograaf is je 'scheidend vermogen' (hopelijk weet je waar ik het over heb), erg laag.
Ik ken je nu.....
Gr. uit Gr., Henk

Antonie Blom

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 11:36    Post subject:
Voor mij maakt het nogal uit met welk doel het gevraagd wordt. Om een voorbeeld te geven. Afgelopen jaar ben ik voor twee presentaties gevraagd (voor wel meer, maar dit zijn twee mooie voorbeelden).

Een presentatie was bij een volksuniversiteit waar mij gevraagd werd voor een avondvullend programma, in het eerste gesprek werd gelijk gevraagd hoeveel ik voor de avond wilde hebben. Daar heb ik aangegeven mij het "gewone" bedrag voor zo'n avond te geven (omdat ik inderdaad geen flauw idee had wat ik moest vragen) en toen heb ik inderdaad een vergoeding gekregen, ik had zelfs nog reiskostenvergoeding kunnen krijgen maar ik kon het lopen vanaf mijn huis dus die heb ik niet aangenomen. Overigens hebben ze naast de standaard (betalende) leden ook een redelijk aantal bezoekers (die een eenmalig bedrag moesten betalen) ontvangen.

De andere was voor de Nederlandse Mycologische Vereniging op een (gratis) ontmoetings- / bijkletsdag van de Zuid-Hollandse afdeling. Daarbij was gezorgd voor een accomodatie en alleen de koffie / thee / consumpties moesten betaald worden. Een paar dagen voor die dag werd ik gebeld door de organisator (een kennis van me) of ik een gaatje van een klein half uurtje op wilde vullen met een serie foto's van paddenstoelen. Natuurlijk kreeg ik daar niets voor (is niet eens over gesproken) en daar zou ik geneens een vergoeding voor willen hebben (alleen al omdat het een gratis dag was en ik er toch al naar toe zou gaan).

Voor mij zit het verschil in twee dingen (dit geldt voor het beschikbaar stellen van foto's en voor het geven van presentaties). Wordt er geld aan verdiend (zo ja, dan vind ik een vergoeding realistisch) en als tweede is het een vereniging waar ik lid van ben (als dat het geval is, dan wil ik er geen vergoeding voor). De vergoedingen hoeven wat mij betreft niet erg hoog te zijn, maar ik ben het er mee eens dat alles maar gratis moet niet goed. Wij (als fotografen) steken ook veel tijd in onze hobby en specifiek wanneer er een opmaat gemaakte presentatie gemaakt moet worden en daar mag best een (kleine) vergoeding tegenover staan. Hetzelfde geldt vind ik voor foto's, voor mijn "eigen clubjes" stel ik zo gratis ter beschikking en soms ook voor een wetenschappelijk onderzoek (die vraag heb ik ook al meermaals gehad). Wanneer het voor een boek i.o.d. is, vind ik een vergoeding wel op zijn plaats (al is het maar een exemplaar van het boek). Dit zie ik als een stukje erkenning dat ook een fotograaf tijd en geld steekt in het maken van een foto. En als ze liever een gratis foto willen, dan kiezen ze die toch lekker (zal ik geen minuut minder van slapen).
Back to top
Reply with quote

Marcel van Kammen

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 13:03    Post subject:
@Henk: nou is scheidend vermogen letterlijk bekeken niet iets wat op mensen van toepassing kan zijn,maar ik begrijp wat je bedoelt. Opmerkelijk dat je dat tegen mij zegt en niet tegen de personen die de zorg,sportverenigingen e.d. er bij halen terwijl dat een vergelijking van niks is...maar dat zal wel te maken hebben met het verschil van inzicht en de kant die je kiest.
In de zorg geen vrijwilligers: dan creperen er mensen, bij sportverenigingen geen vrijwillgers:verenigingen houden op te bestaan....in de wereld van de muziek geen vrijwilligers: geen probleem,er zijn genoeg muzikanten die gewoon geld vragen en daar ook gewoon recht op hebben want muzikant is, net als buschauffeur, ook gewoon een beroep. Er zal geen fotoclub of weidevogelvereniging verdwijnen als mensen een vergoeding gaan vragen voor een lezing.

@Antonie: uiteraard verschilt het per keer en de voorbeelden die jij aandraagt zijn precies zoals ik het ook zou doen.

Raar dat mensen over graaierig,gierigheid,dollartekens e.d. beginnen als het over foto's gaat. We hebben het hier over een beroep wat om zeep wordt geholpen doordat andere mensen gewoonweg niks WILLEN vragen voor hun foto's of lezingen, terwijl ze dat best gewoon kunnen doen.
Dat is dus gewoon moedwillig mensen beroven van hun broodwinning omdat jezelf graag in de publiciteit wilt staan. Dat heeft niks met nederigheid te maken,maar juist met het tegenovergestelde.

www.momentsofnature.nl
Back to top
Reply with quote

Natura Segreta
Guest

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 13:16    Post subject:
Hai Marcel,

Indien het je broodwinning is.
Vraag een vergoeding.

In geval van een (onze) hobby.
Wees verheugd dat anderen daarin geïnteresseerd zijn.
Dat je mag delen.
Van alles wat je gratis buiten opraapt.

Bij instellingen en verenigingen bestaat er geen budget voor extra plezier.
Vandaar de vraag naar gratis. Anders kan niet.
Wil je delen met ouderen, zwakken, gehandicapten, anders begaafden?

Nee? Prima; geen verwtijt.
Ja? Veel beter en hulde.

Groetjes, An.
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 13:26    Post subject:
Marcel van Kammen wrote:
@Jan: maar waarom zou je de foto gratis weggeven? Ze komen toch bij je omdat ze die foto mooi vinden? Dan kunnen ze er ook best iets voor betalen, als ze dat niet willen vinden ze de foto schijnbaar niet mooi maar willen ze gewoon voor geen eens een dubbeltje op de eerste rang en gewoon zelf zoveel mogelijk winst maken ten koste van een ander.

Als er een commercieel bedrijf aanklopt voor een bepaalde mooie foto van je dan sta je natuurlijk sterk.
Heel vaak echter gaat het om zomaar een foto die bij een nog te plaatsen artikeltje, column of aankondiging van een excursie tbv natuureducatie moet. Het betreft hier dan niet commerciële doelen.
Daar ga ik geen geld voor vragen omdat ik van harte achter de doelstellingen sta om zo veel mogelijk mensen te interesseren en te betrekken bij alles wat groeit en bloeit.
Ik denk dat heel veel amateurfotografen op deze manier werken en daarmee inderdaad een stuk werk van de beroepsfotografen uit handen nemen.

Maar, aan de andere kant, als je beroeps bent en je niet weet te onderscheiden van een amateur dan rest je weinig anders dan je daarbij neer te leggen.
Nogmaals, er is een revolutie gaande, binnen een paar jaar lopen 10 miljoen Nederlanders met een smartphone op zak.
Als die per jaar 100 foto's maken (wat een heel conservatieve schatting is) dan kom je al op 1 miljard foto's.
Stel dat slechts 1 promille daarvan de moeite waard is (hoeft geen technisch perfecte foto te zijn maar bv een bijzondere situatie) dan zit je nog op 1 miljoen foto's die concurreren met die van beroeps.
Via de sociale media zullen geïnteresseerde klanten ze voor een appel en en ei, of geheel gratis, evt. mits met naamsvermelding, voor het uitkiezen hebben.

Het lijkt mij voor beroepsfotografen dus niet verkeerd om hier nu al over na te denken en hun conclusies te trekken.

Marcel van Kammen

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 13:33    Post subject:
@Jan & An (das leuk,het rijmt ook nog).

Het gaat hier natuurlijk niet om bejaardentehuizen,nieuwsbriefjes van de plaatselijke mieren-club e.d. het gebeurt gewoon heel vaak dat uitgeverijen alleen maar gratis beeld willen terwijl een schrijver wel gewoon betaalt krijg. Ik weet van bedrijven die de beeldredacteur opdracht geven om zolang mogelijk internet af te struinen op zoek naar gratis beeld....ondertussen niet realiserend dat die beste man ook gewoon per uur betaald krijgt en dat al die extra tijd dat ie daar mee bezig is dus ook gewoon betaald wordt. Ook fotoclubs e.d. doen er echt niet moeilijk over als je per bezoekers bijv. 2,50 euro vraagt...om het dan voor iedereen leuk te houden zou je dat dan toch best kunnen doen, ook al zie je het gewoon als hobby?

En I-phones leuk en aardig voor een bijzonder nieuwsmoment, maar zodra dat soort foto's in tijdschriften of magazines komen te staan raak ik geen magazine meer aan. #evil Smile

www.momentsofnature.nl
Back to top
Reply with quote

D. Haaksma

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 15:45    Post subject:
Zoals zo vaak ligt de waarheid ergens in het midden m.i.
Marcel brengt het redelijk zwart - wit, maar hij heeft niet helemaal ongelijk.

Om te beginnen hoeveel brood - natuur fotografen hebben we hier in Nederland ?
Niet die pro-amateur die dat free-lance of 2 dagen per week doet, maar degeen die werkelijk van zijn platen moet leven.
Niet zo heel veel schat ik.

Zelf heb ik (een aantal jaren terug) een paar maal verschillende presentatie's gemaakt en verzorgd.
Daar ben je dan serieus een aantal dagen mee zoet.
Zo'n ding is nooit weg, maar slechts 1x kon ik er één - twee maal vertonen aan verschillende belangstellende.

Vergoeding was 0
Een paar leuke gezellige avonden, dat wel.

Naar aanleiding van één van deze presentaties werd ik gebeld door een middelgrote verzekeringsmaatschappij met het verzoek voor een soort kalender van hun, 6 foto's aan te leveren. (oplage 10.000)
Op de vraag wat voor vergoeding ze in het hoofd hadden werd verbaasd gereageerd, "Je deed dat toch om niet " refererende aan de presentatie.

Ik heb toen zelf een prijs vastgesteld van E 150.- per foto.
Niets meer vernomen. Ook niets aangeleverd.

Twee maanden terug hoorde ik van dezelfde persoon, die de bedoelde presentatie had bijgewoond en zijn werkgever naar mij had verwezen, dat men bij een fotobureau ( die pro's onder de pet heeft) een aantal foto's had "gekocht" voor E 400.- per stuk.

De toon maakt de muziek, maar ik verrek het toch om bij een redelijk gefortuneerde firma gratis foto's aan te leveren.
Als ik naar b.v. naar Z. Limburg moet voor een presentatie bij een non-profit clubje reken ik E 50,- en 24 ct - km.
En dan voel ik me zeker niet bezwaard.
Geen interesse, prima.

Mijn hobby kost veel geld en tijd.
Doe ik met plezier en kies ik zelf voor.
En evengoed bepaal ik zelf wat ik met mijn platen doe en wat ik daarvoor al dan niet reken.

Als vrijwilliger bij NM en nog een paar andere clubkes laat ik ook wel eens een presentatie zien. En dat is dan weer voor noppes.

Maar als je al voor derden geen geld mag rekenen !!!

BertJan

PostPosted: Fri 15 Jun 2012, 19:07    Post subject:
Ik zou het een hele eer vinden om eens ergens mijn foto's te mogen laten zien.
Daarom zal ik er ook niets voor vragen!

Wanneer ik ervan leven moest wordt het natuurlijk een ander verhaal!

Nederpix.nl Forum Index -> Marktplaats
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum