Posted: Wed 26 Dec 2012, 16:43 Post subject: Lightroom
Hoi npers
het wordt echt eens tijd dat ik me in het bewerken van foto's ga verdiepen, ik denk aan de nieuwe lightroom, hebben jullie ervaring mee en zo ja welke,het lijkt me zo ongelofelijk ingewikkeld...
groet susan
Toen ik ben begonnen met LR heb ik ook het boek van Scott Kelby aangeschaft om me wegwijs te maken. Ook verkrijgbaar in de Nederlandse taal. Er zijn nog veel meer goede boeken, maar ik ben er heel tevreden over. Het programma is inderdaad niet moeilijk.
@ arjen
ik ben meer van de trial and error dan een workshop.
@michiel
ten eerste je bent er met mijn feestmuts vandoor
bedankt voor je reactie,lightroom is neem ik aan in het Engels of is er ook een Nederlandse versie lijkt me een Engels boek handiger om aan te sluiten bij de terminologie.
groet susan
Zelf gebruik ik Elements 9. Met een boek uit de bieb en wat discipline moet het lukken. Ben ook meer van trial en error.
(Soms werd het teveel error!)
Maar sommige mogelijkheden ontdek je pas als je het boek leest.
Ben zelf wat bezig met de MAC (boek voor Senioren!) Voor de laptop.
Ik werk het liefst toch met nederlandse versies.
groeten Nel _________________ Sony RX 10-4
In Lightroom kun je eenvoudig kiezen/switchen in welke taal je werkt.
Met trial and error kom je wel een eindje, maar je zult dan het programma nooit echt goed leren gebruiken. Lijkt me zonde om er dan in te investeren?!
Een seminar is overigens wel iets anders dan een workshop, dat laatste is het nadrukkelijk niet. Je kunt het seminar ook gebruiken om te zien of je wel of niet op je eigen manier met Lightroom aan de slag wil. Ik kan het je zeker aanraden, ik ben al sinds versie 1 een enthousiaste gebruiker. _________________ Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Mensen
Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga lr zo dadelijk bestellen.Ik heb mijn foto's uit zweden verknald dus wie weet krijg ik die nog in orde,als jullie deze winter gemopper uit het oosten des lands horen ben ik het
Groet susan
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Thu 27 Dec 2012, 18:02 Post subject:
tjonge
geen honderd euro meer
't kostte eerst zo'n 300 euro.
Nikon Capture NX2 is een stuk duurder, terwijl daar nog geen database bij zit. Die kost ook nog eens zo'n 60 euro (ah, er is een nieuwe versie van ID-imager uit, met een nieuwe naam. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Wie kan mij vertellen waarom ik zou moeten upgraden van LR3 naar LR4? Wat zijn de verschillen op het gebied van fotobewerking? Is het niet nodig of toch maar bete van wel?
Handig zo'n vergelijking, zeker. Het maakt me nieuwsgierig, maar wat betekent het allemaal?
Herstel voor hooglicht/schaduw
Witbalanspenseel
Extra opties voor aanpassingspenseel
Een witbalanspenseel bestaat toch ook al in LR3? Wat is er anders aan die in LR4? En wat zijn de extra opties voor het aanpassingspenseel?
Ik vraag speciaal naar die mogelijkheden omdat de rest me niet zo boeit. Dat lijken me opties die het leven met LR misschien gemakkelijker maken, maar geen nieuwe mogelijkheden scheppen. Mij gaat het er primair om het beste uit een foto te halen. Misschien moest ik de trial-versie maar eens proberen?
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Fri 28 Dec 2012, 13:38 Post subject:
herstel voor hooglicht schaduw is een middel om in je foto's met veel contrast (lichte lucht / donker land) de lichte en donkere delen binnen het zichtbare bereik te harken. Je kunt vervolgens heel eenvoudig met verschuiven van het grijspunt de tonen in de foto herstellen. Je krijgt er een soort van rijk in plaats van hard beeld van. Het geeft heel fijne mogelijkheden.
Alternatief is de foto in zijn geheel extreem zacht afwerken, en vervolgens in de lichtere, donkere en middentonen apart het contrast en de helderheid bewerken. Iets meer werk, zelfde effect. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Een witbalanspenseel bestaat toch ook al in LR3? Wat is er anders aan die in LR4? En wat zijn de extra opties voor het aanpassingspenseel?
Wat op dit gebied nieuw is in Lr4 tov Lr3 is dat je de aanpassingen aan de witbalans nu lokaal kunt toepassen, zowel met een penseel als met een gradient-filter. In Lr3 kon je alleen de kleurtemperatuur aanpassen van het hele beeld.
Ben zelf ook overgestapt naar 4 na wat twijfelen en heb er geen spijt van. Met name de handigere correctie-mogelijkheden voor belichting bevalt goed. Ook het omgekeerd geotaggen is voor mij handig ivm het invullen van metadata als gemeente, provincie, land bij foto's voor de verkoop. _________________ Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum