Posted: Sat 20 Apr 2013, 9:05 Post subject: Error 01 Communicatiefout Canon 24-105mm
Eergisteren naar Cameratools geweest. Mijn 24-105 L lens gaf de boodschap error 01. Communicatiefout, reinig de contacten...
Toen ik dat meldde gaf men aan dat het een veel voorkomend euvel is. Reparatiekosten ruim 200 euro!
Het schijnt een veelvoorkomend probleem met die lens te zijn.
Hebben andere mensen hier daar ook last van? (gehad)
Misschien krachten bundelen t.a.v. Canon? _________________ Sony RX 10-4
Last edited by nelappelmelk on Sun 21 Apr 2013, 14:37; edited 1 time in total
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik zal teruggaan naar de fotozaak. Nel: Het viel niet meer binnen de garantie.
groeten Nel _________________ Sony RX 10-4
Gender: Male Age: 69 Joined: 15 Oct 2006 Posts: 543 Location: Apeldoorn
Posted: Sun 21 Apr 2013, 12:04 Post subject:
Hallo Nel,
Hoe oud is de lens? Het (Nieuw) Burgerlijk Wetboek biedt jou als consument een vergaande bescherming tegen ondeugdelijke producten. Onder andere Omroep Gelderland heeft hier de nodige aandacht aan besteed.
Overigens heb ik deze lens ook, tot dusverre geen problemen ondervonden.
Groet, Joop _________________ Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Joop ik heb hem tweedehands gekocht bij Cameratools in nov. 2011.
Ik weet niet hoe oud die toen was.
Zal je artikel lezen en kijken wat ik er uit kan halen.
Bedankt.
Groeten Nel _________________ Sony RX 10-4
Gender: Male Age: 80 Joined: 07 Jun 2008 Posts: 20 Location: Zoetermeer
Posted: Sun 21 Apr 2013, 21:33 Post subject: Error 01 Communicatiefout Canon 24-105mm
Hoi Nel,
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een tokina 100mm macro lens. Helaas na de garantie periode.
Ik heb de lens laten repareren bij Camtech te Hazerswoude.
Reparatie kosten €119,36
Volgens Camtech komt het door de electronische aansturing van het diafragma bij Canon en compatibele lenzen. De diafragma overbrenging gaat via een los kabeltje en een chip naar het beweegbare deel van de lens waar het diafragma zit. En door de regelmatige beweging van de lens kan er een breuk in dat kabeltje of chip ontstaan.
Gr. Hennie _________________ Canon 650D
Tamron 18-270mm VC
Sigma 150-500mm OS
Meer foto's op mijn Flickr page
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Fri 26 Apr 2013, 13:14 Post subject:
(lijkt me zonde geld deze lens ongebruikt te laten)
(de vroegere puur mechanische lenzen - Canon FD / Nikkor ai-s / etc - waren onderhoudsvrij als je niet liet vallen. Tegenwoordig heb je kwetsbare elektronica.) _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik had hem ook mijn oude camera gezet (40D) en toen gaf het dezelfde problemen.
groeten Nel _________________ Sony RX 10-4
Ik heb dit probleem ook zo nu en dan en niet alleen met deze lens .
Schoonmaken van de contacten(op wrijven met een doek) helpt . _________________ Canon spul
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum